Rezultatele testelor demarate de Nokian Tyres arată diferența ratei de uzură între anvelopele din față și cele din spate și totodată confirmă faptul că uzura neuniformă a anvelopelor afectează siguranța și poate aduce costuri suplimentare inutile. Rotirea periodică a anvelopelor devine un factor important pe care șoferii sunt îndrumați să îl ia în seamă.
Rezultatele testelor efectuate pe teren de Nokian Tyres evidențiază faptul că anvelopele cu care sunt echipate roțile motrice se pot uza de până la patru ori mai repede în timpul iernii decât anvelopele cu rulare liberă. De aceea, anvelopele ar trebui rotite periodic între cele două axe.
„Există o diferență majoră de uzură între punțile față și spate. Prin urmare, rotirea anvelopelor este necesară. Diferențele majore de aderență între față și spate pot afecta în mod negativ siguranța experienței de condus. Rotirea anvelopelor aduce și beneficii financiare, deoarece, în acest fel, se poate utiliza același set de anvelope pentru mai mult timp”, declară Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.
Testele efectuate de Nokian Tyres arată că atunci când sunt utilizate anvelope de iarnă, cele situate pe partea din față a unui vehicul cu tracțiune față se pot uza de până la patru ori mai repede decât anvelopele din spate. În cazul anvelopelor de vară, rata de uzură a anvelopelor din față poate fi aproximativ dublă comparativ cu a celor din spate.
Un stil de condus calm și proactiv reduce uzura anvelopelor
Un stil de condus calm și proactiv reduce uzura anvelopelor. În plus, se recomandă să fie evitate frânările, accelerarea și impulsurile de direcție bruște.
„Acest aspect trebuie luat în seamă. Condusul agresiv și vehiculele puternice supun anvelopele la mai mult stres decât de obicei, ceea ce poate cauza o uzură neuniformă a anvelopelor de iarnă.”, adaugă Matti Morri.
Utilizarea unei presiuni corecte a anvelopelor reduce gradul de uzură al acestora și rezistența la rulare și totodată îmbunătățește stabilitatea la volan. În condiții de vreme rece, presiunea scade, iar anvelopele de iarnă trebuie umflate cu 0,2 bari mai mult decât recomandă producătorii. Recomandarea privind presiunea în anvelope este disponibilă în manualul vehiculului, iar aceasta trebuie reglată atunci când anvelopele sunt reci, înainte de a porni la drum lung.
La montarea anvelopelor de iarnă trebuie verificată banda de rulare rămasă pe canelurile principale. Pentru a-i ajuta pe șoferi, anvelopele de iarnă Nokian Tyres sunt dotate cu un indicator de siguranță (DSI). Atunci când simbolul fulgului de zăpadă de pe banda de rulare a anvelopei este uzat, este necesară schimbarea anvelopelor.
De asemenea, trebuie verificată data de fabricație a anvelopei, menționată pe partea laterală a anvelopei. Șirul de patru cifre arată vârsta anvelopei astfel: primele două cifre indică săptămâna de fabricație, iar ultimele două indică anul. Un set nu ar trebui utilizat mai mult de șase ierni.
Vehiculele mai vechi au nevoie de anvelope bune
Efectele uzurii anvelopelor pot fi observate la accelerare, frânare și aderență laterală.
„Mașinile moderne au sisteme de control al stabilității pentru a asista șoferul, dar nici măcar acestea nu pot răsturna legile fizicii. Sistemul poate fi de ajutor numai atunci când anvelopele pot asigura aderența necesară.”, spune Martin Dražík, Expert and Product Manager, Nokian Tyres, Europa Centrală.
Mulți șoferi consideră că orice anvelopă este suficient de bună pentru o mașină veche, din motivul că nu își doresc să investească o sumă importantă într-un set de anvelope pentru aceasta. Din punctul de vedere al siguranței însă, cu cât o mașină este mai veche, cu atât are nevoie de anvelope mai bune.
Atunci când o mașină nu dispune de tehnologie modernă, de ultimă generație, anvelopele bune pot fi chiar mai importante decât pe un vehicul nou. O anvelopă bună este o parte esențială a siguranței la volan.
„Anvelopele all-season sunt adesea folosite pentru a doua mașină a familiei. Acestea sunt o alegere ideală atunci când sunt utilizate în zone cu un climat mai blând. Anul acesta, Nokian Tyres a lansat o nouă gamă de anvelope premium all-season – Nokian Seasonproof și Nokian Seasonproof SUV. Aceste noi anvelope sunt special concepute pentru a satisface nevoile șoferilor din Europa Centrală și sunt flexibile și adaptabile atât condițiilor meteorologice de iarnă, cât și celor de vară.”, completează Dražík.
Anvelopele premium sunt o alegere rezonabilă, deoarece dezvoltarea produselor se axează pe menținerea unei siguranțe cât mai ridicate a anvelopei, chiar și pe măsură ce se uzează.
Sfaturi pentru încetinirea uzurii anvelopelor
- Rotiți anvelopele între puntea din față și cea din spate period, la fiecare 10.000 de kilometri.
- Evitați frânarea, accelerarea și schimbările de direcție bruște.
- Asigurați-vă că anvelopele au presiunea de umflare corectă. În timpul iernii, adăugați 0,2 bari peste recomandările producătorului vehiculului. Măsurați întotdeauna presiunea de umflare atunci când anvelopele sunt reci.
- Nu depozitați anvelopele în lumina soarelui. Luați întotdeauna în calcul un loc întunecat și cu temperatură medie.
- Montarea anvelopelor de către un specialist vă va ajuta să aveți acces la informații relevante legate de starea acestora.