Sondaj CHEP: Mentalitatea și personalul specializat, determinante în tranziția României la industria 4.0

Un sondaj realizat de CHEP România, subsidiara liderului global în soluții logistice, arată faptul că peste jumătate din companiile producătoare de bunuri de larg consum, de retail și de servicii conexe participante se află într-o etapă preliminară a tranziţiei la Industria 4.0 sau au introdus deja unele măsuri în această direcție.

Mentalitatea și rezistența la schimbare sunt determinante în succesul sau eșecul trecerii la a patra revoluție industrială. 89% dintre participanţii la sondaj au afirmat că mentalitatea şi rezistenţa la schimbare constituie principala piedică pe care piaţa românească trebuie să o depășească în tranziţia la procesul de digitalizare a producţiei şi serviciilor. Perspectivele de succes vor crește într-un mediu economic favorabil, sunt de părere 44% dintre respondenţii cu poziţii manageriale, care au menţionat și importanţa unui cadru legislativ flexibil (42%).

Managementul resurselor umane este provocarea majoră pentru conducerea companiilor.

Peste jumătate dintre respondenții cu poziții de general management au afirmat că disponibilitatea resurselor umane specializate pentru digitalizare este la fel de importantă ca schimbarea de mentalitate, aceștia fiind în opinia lor factorii care vor determina succesul sau eșecul tranziției rapide a României la Industria 4.0. Mai exact, 66% dintre aceştia cosideră că cea mai mare provocare e recrutarea, instruirea și retenția angajaților calificați. În privinţa impactului în organizație, 55% din respondenţi estimează că departamentele de IT şi cel de Vânzari & Operaţiuni vor fi primele afectate.

“Succesul tranziţiei la Industria 4.0 depinde în mare parte de IQ-ul digital de la vârful companiilor – de modul în care managerii definesc, conduc şi comunică schimbarea. Angajatorii trebuie să-și informeze echipele din timp despre impactul tehnologiei asupra locurilor de muncă și să-şi susțină oamenii să-și dezvolte o serie de abilități personale precum capacitatea de rezolvare a unor probleme complexe, gândirea critică, inteligența emoțională, creativitatea şi colaborarea, esenţiale în viitor,” a adăugat Gabriel Andronescu, Director General CHEP România.   

Investiţiile vor merge în software şi în sisteme de execuţie pentru producţie. În opinia a 36% dintre respondenţi, tehnologiile cu cele mai mari şanse de implementare în România în următorii trei ani sunt internetul lucrurilor şi big data. Cea mai puţin cunoscută pe plan local este blockchain, o tehnologie care implică partajarea datelor în sistemele informatice ale companiilor partenere în supply chain. Cu privire la schimbările pe care le au în vedere în următoarea perioadă, 72% dintre participanții din middle management au afirmat că principala direcţie este retehnologizarea, urmată de sustenabilitate, iar 85% din respondenţii cu poziţii de general management au punctat ca principal focus investiţiile în software și în aplicații cum ar fi sistemele de execuție pentru producție.

Modelele de afaceri vor fi reevaluate, în direcţia includerii și extinderii unor forme de colaborare, tipice modelului circular. Sondajul CHEP a inclus întrebarea cu privire la avantajele unui model de afaceri circular, la care 88% dintre respondenţi au afirmat că un model circular de afaceri “ar fi avantajos pentru companie”. În topul avantajelor au fost enumerate: reducerea costurilor (73%), eficiența proceselor și dezvoltarea durabilă. Totuşi, mai mult de jumătate dintre participanţii la sondaj cu poziţii de middle management consideră că cea mai mare provocare în trecerea la  modelul de economie circulară sunt costurile de implementare şi lipsa tehnologiei potrivite (55%). Conducerea companiilor este preocupată, în principal, de recrutarea, instruirea şi retenţia angajaţilor care pot susţine o schimbare a modelului de business, după cum au semnalat 66% dintre respondenți.

“Din perspectiva noastră, doar un model de business circular, în care companiile decuplează creșterea afacerii de utilizarea resurselor naturale şi pun laolaltă competențe, date și tehnologii – poate crea un ecosistem de afaceri maxim eficient și sustenabil. Avem şi în România companii cu management vizionar, care au reuşit să treacă, în etape, de la un model de afaceri liniar la modelul colaborativ, deci privim în perspectivă cu optimism,” a încheiat Andronescu.

Concluziile sondajului CHEP

Comunitatea de afaceri din sectoarele producătoare de bunuri de larg consum, logistic și de retail analizează oportunităţile de adaptare la schimbarea tehnologică.

În România, schimbarea de mentalitate și reinstruirea forţei de muncă, dar și atragerea și retenția personalului calificat pentru posturile viitorului sunt factorii de care depinde viteza de adopţie a schimbării.

Tranziția la un model circular de afaceri se va face mai eficient în companiile cu lideri vizionari, care înțeleg oportunitățile, barierele și identifică soluțiile pentru a le depăși și care fac un management eficient al schimbării.

Perspectivele sunt promiţătoare: conform sondajului, 58% dintre companii au introdus sau sunt într-o etapă preliminară schimbării organizaţionale, în tranziţia spre revoluţia industrială 4.0.

Despre CHEP România
CHEP Pooling Services România este subsidiara liderului mondial în servicii de reutilizare prin închiriere a paleţilor şi containerelor şi parte a grupului Brambles. Compania deserveşte atât clienți internaţionali, cât şi producători locali, în principal în domeniul bunurilor de larg consum precum: produse de curăţenie şi igienă personală, băuturi, produse alimentare proaspete şi uscate, ulei şi consumabile din hârtie. CHEP Pooling Services România oferă o gamă de soluţii logistice şi servicii de consultanţă care cresc performanţa activităţilor logistice. De asemenea, modelul CHEP este unul sustenabil în esenţă, reducând riscurile operaţionale şi deteriorarea produselor.

Aflaţi mai multe informaţii pe www.chep.com/ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.