Una dintre noutățile aduse de pandemie pentru domeniul turismului și al călătoriilor cu avionul este creșterea interesului pentru zborurile interne, în special pe rute a căror alternativă rutieră ar însemna foarte multe ore petrecute în trafic, dar și creșterea numărului de rute externe operate de pe aeroporturi secundare din România. Echipa Vola.ro a realizat un studiu cu privire la situația aeroporturilor din România, un raport care însumează opiniile și preferințele pasagerilor în ceea ce privește aeroporturile interne, dar și criteriile în baza cărora s-a făcut această evaluare.
Studiul a fost făcut printr-un sistem de notare a celor mai reprezentative caracteristici pentru un aeroport: curățenie, aspect, semnalizare, amabilitatea personalului, accesibilitate, calitate și prețurile facilităților (magazine, restaurante, parcare).
Comparativ cu anul 2019 când la nivel național aeroporturile au înregistrat peste 23 de milioane de pasageri, dintre care peste 60% au sosit / plecat de pe Aeroportul Internațional Henri Coandă București, în perioada post-pandemică observăm o creștere a rutelor și a numărului de pasageri ce optează pentru a ateriza / decola folosind aeroporturile mai mici din România.
Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București, depunctat pentru aglomerație și lipsa personalului
Aeroportul din Otopeni gestionează și cel mai mare volum al traficului aerian, operând atât curse interne, cât și externe, și este principalul punct de conexiune între România și nenumărate destinații din Europa și restul lumii. Grație portofoliului generos de companii aeriene și a varietății de rute pe care le asigură, acesta a fost ales de 70.6% dintre participanții la studiu.
În același timp, însă, călătorii au remarcat aglomerația care se formează pe Otopeni, cozile și lipsa personalului suficient, factori care îngreunează procedurile din aeroport, cauzând întârzieri, probleme cu bagajele, modificări de program de zbor. Prin urmare, respondenții au observat că, din acest punct de vedere, aeroportul Henri Coandă are nevoie mai multă atenție, astfel încât să funcționeze la standardele aeroporturilor din marile capitale europene.
Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca apreciat pentru amabilitatea personalului
Cel mai important punct de legătură aerian din zona Transilvaniei, Aeroportul Internațional Avram Iancu a fost apreciat pentru curățenie (9/10), amabilitatea personalului (9.1/10) și semnalizarea eficientă a porților și a ghișeelor (9/10).
Fiind un aeroport mai mic decât Otopeniul, acesta operează un număr restrâns de curse interne și externe, însă este foarte bine conectat, asigurând zboruri către toate marile orașe ale României, dar și către principalele destinații europene (Germania, Franța, Spania, Italia, Marea Britanie). Un alt minus al aeroportului Avram Iancu, raportat de participanții la studiul Vola.ro, este reprezentat de lipsa varietății în ceea ce privește restaurantele și magazinele disponibile.
Aeroportul Internațional „George Enescu” Bacău a primit notele cele mai mari de la pasagerii săi
Renovat în urma unor investiții private și cu un terminal nou dat în folosință, Aeroportul Internațional George Enescu Bacău a primit cele mai mari note de la pasagerii sau. Cele mai mare note au fost acordate pentru semnalizarea eficientă (9.4/10) și curățenie (9.1/10), fiind printre singurele aeroporturi apreciate pentru atenția la curățenie.
De asemenea, merită menționat faptul că, în ciuda faptului că este un aeroport mic, acesta asigură zboruri directe către câteva dintre cele mai căutate destinații: Marea Britanie, Italia și Spania. Pasagerii pot ajunge la el atât cu mașina personală, cât și cu transportul în comun (autobuz, taxi).
Unul dintre cele mai vechi aeroporturi din România, Aeroportul Internațional Iași a fost depunctat de pasageri pentru aspectul învechit
Aeroportul Internațional Iași este principalul punct de conexiune între Moldova și celelalte orașe din țară, dar și nenumărate destinații europene.
Acesta a obținut note bune pentru semnalizarea eficientă (9/10), grație spațiului organizat, care îi ajută pe călători să găsească rapid porțile și ghișeele. Totodată, aeroportul din Iași dispune și de un centru de vaccinare fără programare. De asemenea, acesta oferă un acces facil tuturor pasagerilor, atât cu mașina personală, cât și cu transportul în comun (autobuz, taxi, servicii de ridesharing).
Aeroportul Internațional „Ștefan cel Mare” Suceava depunctat pentru curățenie și pentru amabilitatea personalului
Pasagerii care au tranzitat acest Aeroportul Internațional Ștefan cel Mare Suceava au notat dur câteva aspecte precum curățenia (7.7/10), amabilitatea personalului (7.3/10) și accesibilitatea (6.6/10). Fiind un aeroport destul de mic, portofoliul acestuia nu include numeroase companii aeriene, astfel că operează un număr restrâns de rute, atât în România, cât și în Europa (Italia, Marea Britanie, Germania). Este totuși o reușită că se află în clasament alături de aeroporturile mari ale României, București – Otopeni, Cluj Napoca și Iași.
Celelalte aeroporturi incluse în studiul Vola.ro
Pe lângă cele cinci aeroporturi de mai sus, care au primit cele mai multe voturi din partea pasagerilor participanți la studiu, pe listă au fost incluse și aeroporturile din Sibiu, Craiova și Timișoara.
Aeroportul Internațional Sibiu, de exemplu, a obținut note mari pentru amabilitatea personajului, dar și pentru accesibilitate, având conexiuni bune cu centrul orașului. Aeroportul Internațional Craiova a fost și el votat pentru semnalizarea eficientă a reperelor principale și pentru accesibilitate, fiind situat la scurtă distanță de oraș. Totodată, acesta a obținut calificative mari la capitolul curățenie. Nu în ultimul rând, Aeroportul Internațional Timișoara a fost apreciat de călători pentru semnalizare și curățenie.
Un aspect important de menționat este că toate aeroporturile incluse în acest raport au fost sancționate pentru prețurile mari și foarte mari din magazinele și restaurantele amenajate în cadrul lor.
Studiul Vola.ro a fost realizat la finalul lunii septembrie și începutul lunii octombrie 2021, pe un eșantion de 238 de respondenți care au călătorit pe aeroporturile din România și pe care le-au evaluat în funcție de curățenie, aspect, semnalizare, amabilitatea personalului, accesibilitate, calitate și prețurile facilităților (magazine, restaurante, parcare). Evaluările aeroporturilor în categorii individuale au fost calculate pe baza mediei aritmetice a valorilor furnizate în răspunsuri. Studiul Vola.ro nu are caracterul unui sondaj reprezentativ de piață.
Despre Vola.ro
În 2019 Vola a fost desemnată printr-un studiu Mercury Research drept cea mai de încredere și cea mai recomandată agenție de turism online din România. Compania a avut, încă de la înființare, o dinamică explozivă, atât că cifră de afaceri, cât și ca număr de angajați și clienți. Vola.ro deservește persoane fizice sau companii, oferind servicii complete de turism: suport pentru rezervarea biletelor de avion de linie și low-cost, opțiunea de bilete rambursabile, rezervări hoteluri, city-break-uri, vacanțe, asigurări medicale de călătorie și servicii de rent-a-car.
De asemenea, Vola.ro este prima companie din România care a fost clasată pe primul loc, pentru trei ani consecutivi, în topul Deloitte Technology Fast 50, în Europa Centrală. În 2015, Vola.ro a primit o investiție de 5 milioane de euro din partea 3TS Capital Partners, același fond care a mai investit în România în Elefant.ro, InternetCorp, Zoot și Vector Watch.
În 2019, Vola.ro a avut o cifra de afaceri de aproximativ 10.6 milioane de EUR la un volum de tranzacții de 71 mln EUR.
În luna august, 2020, Vola.ro a lansat Vola Boats, un serviciu de închiriat ambarcațiuni dezvoltat în parteneriat cu Boataround.