Departamentul de Comerț al SUA a propus interzicerea software-ului și hardware-ului chinez în vehiculele conectate pe drumurile din SUA, din motive de securitate națională.
Asta ar exclude efectiv mașinile și camioanele chinezești de pe piața americană și, eventual, alte vehicule. Este încă o propunere, dar o lege corespunzătoare este de așteptat să fie introdusă înainte de 20 ianuarie 2025.
Consecințele potențiale ar fi de amploare, deoarece propunerea se referă nu numai la vehicule întregi, ci și la componentele instalate. Aceasta înseamnă că nu numai vehiculele construite în China ar putea fi afectate, ci și cele care utilizează în sistemele lor hardware sau software componentele interzise. De altfel, propunerea se aplică și componentelor din Rusia.
Propunerea ar aduce în vigoare interdicțiile software începând cu ianuarie 2026, iar interdicția hardware ar intra în vigoare din ianuarie 2029. Interdicțiile propuse ar împiedica testarea mașinilor având conducere autonomă în SUA. drumuri de către producătorii de automobile chinezi.
Secretarul american al comerțului a anunțat că nu va aștepta până când drumurile americane se vor umple de mașini conectate, riscul fiind semnificativ. Un lucru este clar: aproape toate vehiculele noi – indiferent de tipul de conducere – au acces la internet, permițând schimbul de date cu receptorii din afara vehiculului.
Conform regulamentului aflat în prezent în aprobare, practic toate vehiculele construite în China ar fi afectate și nu ar mai avea voie să fie vândute în SUA, chiar dacă sunt mașini construite în China de General Motors sau Ford. Mașinile de la producătorii germani ar putea fi, de asemenea, afectate dacă folosesc hardware sau software care intră sub incidența regulamentului.
Dan ATHANASIU
dan.athanasiu@ziuacargo.ro