Valoarea de referință europeană a tarifelor de marfă rutieră pentru T3 arată că prețurile au atins maxime istorice în întreaga Europă, determinate de o combinație de creștere economică robustă, blocaje ale lanțului global de aprovizionare, costuri în creștere și capacitate redusă. Ti și Upply li se alătură pentru prima dată IRU pentru Q3 Benchmark.
Indicele de referință al ratei de marfă rutieră în T3 2021 a fost de 107,6 – cu 3,0 puncte mai mare decât în T3 2020. Totodată, T3 2021 este al 5-lea trimestru consecutiv de creșteri ale ratelor și o creștere de 4% față de ratele observate în T2 2020.
Tarifele de transport rutier intern francez continuă să crească în mod constant, crescând cu 3,5% de la an la an, în T3 2021. Se așteaptă ca tarifele de transport să crească în continuare în T4 2021, pe măsură ce cererea crește și capacitatea rămâne redusă.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Evoluția ascendentă a ratei observată în T3 2021 marchează al cincilea trimestru consecutiv în care Benchmark-ul european a crescut. De asemenea, marchează o creștere cu 4% a ratelor de referință în comparație cu T2 2020, când s-a resimțit cea mai gravă perturbare a pandemiei de Covid-19. Evoluția ulterioară a tarifelor a urmărit redeschiderea la nivel regional și evidențiază rolul transportului rutier de marfă în susținerea creșterii economice mai ample. Traiectoria ascendentă până la sfârșitul trimestrului III 2021 reflectă, de asemenea, o perioadă în care congestionarea, blocajele, problemele de capacitate și creșterea costurilor au creat un amestec puternic de presiuni pe piața logistică europeană.
Pe măsură ce sectoarele de vânzare cu amănuntul și de producție din întreaga Europă au înregistrat o creștere abruptă a cererii până la sfârșitul trimestrului III 2021, deficitul de capacitate a devenit din ce în ce mai mult o caracteristică a pieței de transport rutier de marfă din Europa, în special în Marea Britanie, unde deficitul de șoferi calificați de HGV a dus la rafturile supermarketurilor goale. și congestii severe în portul Felixstowe, printre alte provocări. Lipsa de șoferi nu se limitează la Marea Britanie, desigur. Potrivit rezultatelor sondajului IRU privind deficitul de șoferi, în Spania, deficitul de șoferi de camion ar putea ajunge la 10,2% în 2021, în creștere de la 7% în 2020. Penuria actuală este estimată a fi între 40.000-50.000 de șoferi în Franța și chiar mai mare, la 65.000 în Germania. .
În plus, Europa a cunoscut o inflație generalizată a costurilor până la sfârșitul trimestrului III 2021. Potrivit datelor de la Ti și IRU, prețurile la motorină în Germania sunt cu 38,5% mai mari decât în trimestrul III 2020, în timp ce Marea Britanie (+26,6%), Spania (+25,2 %), Franța (+23,5%) și Italia (+20,6%) au văzut de asemenea prețuri semnificativ mai mari.
Pentru prima dată, raportul Ti, Upply și IRU European Road Freight Rate Benchmark, care acoperă o gamă de țări europene importante, inclusiv Franța, Germania, Italia, Polonia și Regatul Unit, include și date despre prețurile interne, iar ediția din T3 conține date despre franceză. piaţă. Noile date din indicele Supply Freight pentru Franța arată că tarifele interne de transport franceze au crescut cu 3,5% de la an la an în T3 2021 , ca urmare a redresării puternice a economiei naționale de la Covid-19 în retail și producție. Tarifele franceze sunt, de asemenea, crescute de provocările din partea ofertei, similare cu cele observate în mare parte din Europa, inclusiv lipsa șoferilor. Costurile în creștere, în special costurile cu combustibilul, sunt, de asemenea, un factor semnificativ.
Thomas, director executiv la Upply: „Am observat o creștere constantă a prețurilor transportului rutier, în ultimele 6 luni, conform indicelui Uply Freight. Dezechilibrul dintre o cerere dinamică de transport și o ofertă limitată de lipsa de șoferi permite mecanic transportatorilor să-și mărească tarifele. Această creștere de 5%, pe 15 luni, ar trebui să fie confirmată, la sfârșitul lui 2021 și începutul lui 2022. Din punct de vedere al unui operator de transport, această creștere este necesară pentru a acoperi creșterea costurilor de funcționare și de recrutare ale acestora. Menținerea acestui nivel de preț nu este garantată și păstrarea marjelor acestora va fi o adevărată provocare în următoarele luni.”
Cel mai recent raport de referință a urmărit, de asemenea, prețurile pentru transportul de mărfuri pe mai multe canale pe banda de la Londra la Lille pentru a mapa impactul unor factori precum Brexit, penuria șoferilor, blocajele lanțului global de aprovizionare și redeschiderea economiilor de ambele părți ale canalului. Datele arată că tarifele au scăzut constant pe benzile de intrare în Marea Britanie. În T3 2021, tarifele de la Lille la Londra au scăzut cu 6,3% în comparație cu aceleași trei luni din 2020 , cauzate în mare parte de volumele mai mici care traversează canalul.
Între timp, tarifele de la Londra la Lille sunt cu 9,6% mai mari, în T3 2021, de la an la an. Cu toate acestea, datele arată că cea mai mare parte a acestei creșteri a avut loc în lunile imediat după Brexit și a continuat de atunci. Volumul de pe benzile de intrare din Regatul Unit este probabil să crească, în T4, deoarece importatorii se aprovizionează înainte de implementarea regulilor de import Brexit, în ianuarie 2022, iar acest lucru este de așteptat să exercite o presiune ascendentă asupra ratelor către Regatul Unit pe parcursul trimestrului.
Nick Bailey, șeful de cercetare la Ti: „În T3 2021, am început să vedem că apar fisuri în lanțurile de aprovizionare din întreaga Europă, deoarece un amestec de provocări legate de cerere și ofertă a afectat circulația mărfurilor în regiune. Provocările au fost mai pronunțate în anumite locații și, cu siguranță, în Marea Britanie. Dar efectele creează o presiune în creștere asupra ratelor. Îndreptându-se spre sezonul de vârf și odată cu adăugarea de costuri în creștere, în special de prețuri mai mari la motorină, toate ingredientele pentru o perioadă de inflație susținută a ratelor sunt la locul lor”.
Vincent Erard, directorul serviciilor corporative al IRU: „Suntem încântați să ne alăturăm partenerilor noștri Ti și Upply pentru a face mai accesibile aceste tendințe importante de prețuri a transportului rutier în Europa. IRU lucrează pe întregul lanț de aprovizionare cu privire la problemele care cauzează sau sunt afectate de tarifele de transport – inclusiv prețurile combustibililor, decarbonizarea, tehnologia. , digitalizarea, deficitul de șoferi și politica comercială. Punerea tendințelor de preț în contextul acestor probleme mai largi ale industriei oferă companiilor de logistică o perspectivă unică asupra trecutului și viitorului.”