Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), împreună cu APTE 2002, APULUM, organizează proteste în toată țara, după ce au eșuat toate încercările de a găsi soluții și sprijin din partea Guvernului, pentru depășirea situației actuale de criză.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
„Ne-a convins aroganța și nepăsarea șefului Consiliului Concurenței, care cere plafonarea prețurilor la energie, carburanți și polițe RCA „la un nivel cât mai ridicat, fără compensare” și doar pentru „consumatorii vulnerabili”. Această abordare din partea statului arată că se dorește falimentarea firmelor românești și mai ales a celor de transport.
COTAR a solicitat intervenția de urgență a Guvernului României pentru a opri dezastrul către care ne îndreptăm. Mediul privat a identificat soluții care se pot aplica imediat, dacă există voință politică. Dar Consiliul Concurenţei a recomandat Guvernului ca o eventuală plafonare a preţurilor la energie să fie la un nivel cât mai ridicat, fără compensare, iar ajutoarele să fie direcţionate către „consumatorii cei mai vulnerabili”. Acestea sunt recomandările lui Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, făcute la conferinţa PRIA Competition. Această abordare a unei situații de criză profundă și multiplă, care afectează întregul sector privat, dar mai ales transportatorii, arată nepăsare și poate chiar intenția de a ne împinge spre faliment. Din noiembrie 2021, așteptăm soluții din partea Executivului, iar acum tocmai am aflat că nici măcar nu s-a discutat despre vreo măsură care să ne vină în ajutor, iar eventualele măsuri ale Guvernului ar fi tot în dezavantajul nostru.
Transportatorii rutieri sunt afectați de toate majorările de prețuri: de facturile uriașe la energie electrică și la gaze naturale; de creșterea prețului la carburant și de creșterea alarmantă a prețurilor polițelor RCA. Am cerut destituirea preşedintelui Consiliului Concurenţei, pentru că nu a demarat nicio anchetă în piaţa RCA cu privire la explozia preţului acestui produs de asigurare obligatoriu. Este evident pentru toţi românii că piaţa de asigurări din România s-a înţeles din nou, ca acum 5 ani, să majoreze preţul RCA. Doar domnului Bogdan Chiritoiu nu i se pare absolut nimic suspect că preţurile RCA s-au triplat în ultimele 6 luni. Acum susține toate celelelte explozii de prețuri și consideră că statul nu trebuie să ia niciun fel de măsură de plafonare, deși este clar că astfel vor fi falimentate toate firmele private din România, ceea ce înseamnă colaps economic.
Între prima de risc (ce acoperă plata daunelor) și tariful de referință la care trebuie plafonat, ambele calculate de ASF, asiguratorii au peste 150% adaos la polița RCA, suficient cât să trăiasacă bine în următoarele 6 luni. Dacă nu le ajung banii, mai pot ajusta din salariile de zeci de mii de Euro pe lună pentru angajații din bord. Atragem atenția asupra faptului că asigurătorii vând astăzi, prin brokeri, în proporție de 95%, iar comisioanele acestora sunt de 0,1% la camioane și de 1% la polițele RCA până la 6 luni. Prin urmare, orice plafonare sub 10% pentru restul de polițe va duce la dispariția a 40.000 de angajați. Guvernul trebuia să fie atent și să nu lovească în firmele românești care abia mai supraviețuiesc în urma acestor scumpiri în lanț. România ar trebui să se bucure de avantajul a peste 80% din gaz, energie electrică și carburanți din productie internă și nu ar trebui să ne afecteze scumpirile din UE sau din afara ei. Rugăm Guvernul, Parlamentul și alte instituții să ne explice și să verifice cum a ajuns România în această situație dezastruoasă, dacă peste 80% se produce în țară.
Mai mulți analiști au identificat soluții care ar putea scoate România din criza economică actuală, prin reducerea costurilor cu energia electrică și gazele naturale. Guvernul României trebuie să intervină imediat și eficient pentru a susține economia. Companiile care nu vor putea suporta noile costuri vor fi închise, iar colapsul economic generează probleme sociale foarte grave. Nu este nici acum târziu pentru o intervenție eficientă a Executivului, pentru a sprijini firmele din România. Scumpirile în lanț vor afecta producția industrială și agricolă, comerțul, serviciile, exporturile, dar și moneda națională. Falimentele în lanț înseamnă creșterea șomajului și scăderea PIB-ului României.
Poate ar trebui să ne pună pe gânduri faptul că Ucraina este în război, dar motorina și benzina sunt mult mai ieftine decât în România. Pe 14 martie 2022, Benzina (Euro 95) pornea de la 1,604 euro/l (7,937 lei) în România, iar în Ucraina costa 1,099 euro/l (echivalentul a 5,435 lei), în timp ce motorina costa în România 1,625 euro/l (8,040 lei), iar în Ucraina costa 1,073 euro/l (echivalentul a 5,309 lei). Prețuri mai mici decât în Ucraina sunt doar în Rusia și Belarus (0,392 euro/l Benzină Euro 95 – echivalentul a 1,939 lei/l și 0,407 euro/l de Motorină – echivalentul a 2,016 lei, în Federația Rusă, respectiv 0,597 euro/l – echivalentul a 2,951 lei/l Benzină Euro 95 și 0,597 euro/l, echivalentul a 2,951 lei/l de Motorină, în Belarus).
„Statul ar trebui să găsească și soluțiile pentru salvarea firmelor românești și a economiei României, pentru că altfel va fi distrusă România. Guvernul nu trebuie să lovească în firmele românești, care abia mai supraviețuiesc în urma acestor scumpiri în lanț. După ce am constatat că nu este nimeni interesat de cerințele și chiar de propunerile noastre, până când vom obține de la Guvernul României soluții concrete de ieșire din criză, vom recurge la toate formele legale de a protesta cu toate mașinile în stradă, în toată țara!”, a declarant Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.