Transportatorii de persoane membri ai FORT au oprit activitatea în mai multe județe din țară încă din dimineața de 11 octombrie, deși anunțaseră că o vor face de la prânz, cerându-i ministrului Transporturilor, Lucian Șova, să retragă proiectul de modificare a Ordinului 980/2011.
UPDATE ora 11.00: Protestul s-a extins în 14 județe.
Sute de autocare și microbuze au rămas în autogări în 7 județe (printre care Iași, Vaslui, Constanța, dar și în București).
Este oprită activitatea de transport județean și interjudețean, urmând ca până la ora 12.00 greva generală să se extindă și în celelalte județe, a anunțat Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).
În aceste condiții, vor fi afectați circa 900.000 de călători.
Membrii COTAR au decis însă că este prea din scurt să declanșeze protestul, deoarece pasagerii au cumpărat deja bilete și abonamente pentru a se deplasa la serviciu, iar copiii să meargă la școală.
În plus, președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, a declarat că transportatorii au primit amenințări de la ministrul transporturilor, Lucian Șova, că își vor pierde licențele dacă nu efectuează cursele pentru care s-au angajat în 2013, la atribuirea traseelor.
“Cerem în continuare demisia acestui ministru care nu a făcut nimic pentru transportatorii de persoane, de când a venit în funcție. Am solicitat o întâlnire cu premierul viorica Dăncilă și așteptăm să fim chemați astăzi sau cel târziu mâine la discuții. Cetățenii nu trebuie să fie afectați, pentru că ne vor blama pe noi. Avem abonamente și bilete vândute, nu putem ca în 48 de ore (ultimatumul dat ministrului Transporturilor la dezbaterea publică din 9 octombrie – n.r.) să oprim activitatea. Trebuie să-i anunțăm (pe pasageri – n.r.) cu cel puțin 10 zile înainte că nu vom mai efectua cursele. Suntem amenințați cu amenzi, inclusiv că vom pierde licențele și vechimea. Șova a dat ordin ca aceștia să-și piardă licențele”, a acuzat Ștefănescu.
La rândul său, Augustin Hagiu a precizat că transportatorii FORT se află în permanent dialog cu cei de la COTAR, “dar decizia noastră a fost să scoatem cheile din contact”.
“Gravitatea situației în care se află piața ne impune să ne asumăm riscurile, cel puțin noi (membrii FORT – n.r.). În momentul de față sunt 7 județe în care activitatea este oprită, până la ora 12.00, toți membri FORT vor opri activitatea, iar până atunci au timp să ne cheme la discuții cu Guvernul. Suntem în permanent dialog cu colegii noștri de la COTAR și am aflat de la ei despre amenințările cu pierderea licențelor. Am depus la prefecturi încă de ieri anunțul că vom opri activitatea, am pus afișe în autogări și pe autobuze, în care le explicăm oamenilor ce se întâmplă. Legea-cadru a transportului de persoane – care guvernează și transportul județean și interjudețean – se află în prezent la comisii în Parlament. Eu cred că orice ministru responsabil trebuia să aștepte să iasă din Parlament această lege. Nu putem accepta ca decizia să fie în pixul unui singur om – ministrul Transporturilor. Până la urmă Parlamentul este în legiuitorul, dar până când legea va fi adoptată, trebuie retras proiectul de ordin. Anul viitor expiră actualele programe de transport și trebuie adoptată legea, dar sperăm acum ca premierul Viorica Dăncilă să ne cheme la la dialog și FORT, și COTAR, și celelalte patronate. Dacă nu ministrul, atunci Guvernul poate face ca aceste proteste să înceteze”, a precizat Hagiu.
Întrebări la care ministrul Transporturilor nu a oferit niciun răspuns
Liderul FORT s-a declarat nemulțumit de faptul că ministrul Transporturilor nu a răspus întrebărilor pe care i le-a adresat în privința situației din piața de transport persoane.
Iată întrebările rămase fără răspuns:
1. In conditiile in care ati denuntat in presa un posibil monopol al transportatorilor curselor interjudetene de pasageri, cum explicati faptul ca nu a existat nici un interes al altor operatori de a participa la sedintele semestriale de atribuire a curselor interjudetene ramase libere in programul de transport?
2. Cum se justifica monopolul invocat de dumneavoastra, tinand cont de faptul ca pe intreaga derulare a programului de transport 2013-2019 avem un numar semnificativ de curse interjudetene nelicentiate care se desfasoara paralel cu cele atribuite legal in 2013?
3. De ce insistati sa obligati operatorii de transport sa investeasca in parcul auto inainte de atribuirea curselor si nu dupa ce sunt declarati castigatori in urma sedintei de atribuire asa cum se intampla in intreaga Uniune Europeana?
4. De cate vehicule de transport pasageri ar avea nevoie transportatorii pentru acoperirea curselor interjudetene conform initiativei pe care o sustineti si daca, in opinia dumneavoastra, exista timp suficient, respectiv furnizori, pentru livrarea acestora, pana in luna decembrie?
5. Cate autogari care se deserveasca transportul interjudetean au fost construite in Romania, din investitii publice, in ultimii 26 de ani? Luati in calcul supraetajarea acestora pentru 20 de plecari la aceeasi ora?
6. De ce sustineti, in calitate de ministru, o modificare atat de radicala a modalitatii de alocare a curselor interjudetene anuntata cu doar 4 luni inainte de o posibila sedinta de atribuire?
7. Cate plangeri raportate efectuarii deficitare a curselor interjudetene a primit ministerul de la pasageri, in ultimii 5 ani, care este institutia care le gestioneaza, ce vizau aceste plangeri si cum au fost ele solutionate?
8. Atata timp cat efectuarea curselor interjudetene implica si obligatii de serviciu public respectiv transporul categoriilor defavorizate la tarife impuse, cum acopera ministerul, prin ordinul propus, dreptul exclusiv ce trebuie acordat operatorilor, pentru acoperirea costurilor operationale si obtinerea unui profit rezonabil, in conditiile in care acest ordin, daca este aplicat in forma propusa, conduce in mod cert la situatia in care pe aceeasi cursa pot opera si 20 de transportatori?
9. A fost efectuat in ultimii 26 de ani un studiu de mobilitate pentru transportul pasagerilor la nivel national, atat pe calea ferata cat si cu mijloace de transport rutier? Pe ce principiu acorda ministerul compensatii materiale operatorilor privati de transport pasageri pe calea ferata si de ce nu aplica acelasi principiu si la transportul rutier in conditiile in care operatorii rutieri au suportat singuri toate investitiile si au respectat toate conditiile impuse de modificarile legislative din ultimii ani?
10. Care este motivul pentru care vechimea pe traseu nu poate actiona ca si criteriu de departajare intre operatori, in conditiile in care experienta similara este obligatorie in orice alt domeniu care implica un serviciu public?
11. Exista un studiu de impact raportat modificarilor propuse de minister?
12. De ce nu prezinta public Ministrul Transporturilor, pozitia Consiliului Concurentei la care face referire inca din primavara acestui an?
13. In conditiile in care noul pachet de mobilitate, pregatit de Comisia Europeana, nu poate fi adoptat mai devreme de finele lui 2019, de ce va grabiti sa distorsionati piata de transport printr-o initiativa legislativa ce se indeparteaza de orice forma consacrata de atribuire?
14. Cate luni restante inregistreaza ministerul la capitolul deconturi aferente transportului interjudetean al pasagerilor din categoriile defavorizate (pensionari, veterani, etc.) si de ce nu sunt efectuate platile la timp atata timp cat operatorii sunt obligati sa ofere tarife mult reduse pentru transportul persoanelor din aceste categorii?
15. Care este vechimea medie actuala a parcului de vehicule utilizate pentru efectuarea curselor interjudetene?
16. Ce specialisti din minister au fost consultati inainte de acest demers nefundamentat?