În a doua decadă a lunii februarie, printr-un vot final în Parlamentul European, UE a adoptat noi reguli în ceea ce privește taxarea infrastructurii rutiere. Nou sistem va îmbunătăți stimulentele pentru un transport mai eficient și mai sustenabil și va înlocui vinietele temporale cu cele pe bază de distanțe, pentru camioanele grele, în rețeaua de bază trans-europeană, până în 2030.
Noile reguli vor introduce, la nivelul UE, variațiuni de taxe pentru camioanele grele, pe baza emisiilor lor de CO2. Mai mult decât atât, după o perioadă de tranziție de 4 ani, taxarea costurilor externe pentru poluarea aerului va deveni obligatorie pentru vehiculele de transport greu.
Comisarul pentru Transport Adina Vălean a spus: „Noua directivă este un pas în direcția unui sistem de taxare modern în UE, care servește pentru finanțarea și menținerea unei calități bune a infrastructurii rutiere, reflectând, în același timp, principiul «poluatorul plătește». Taxarea rutieră este un element din strategia noastră de a reduce emisiile provenite din transport. Noile reguli cer taxe diferențiate în funcție de infrastructură și utilizatori, pe baza emisiilor de CO2 și introduc o taxare obligatorie a costurilor externe pentru vehiculele grele, pentru a-i face pe consumatori, operatori și producători să se îndrepte către opțiuni mai curate. Aceasta va sprijini, de asemenea, atenuarea altor efecte ale transporturilor rutiere care sunt costisitoare pentru societate, cum ar fi congestia traficului.”
În timp ce regulile existente acoperă numai vehiculele de peste 3,5 t, cu opțiunea de exceptare a vehiculelor de subt 12 t, acestea vor fi extinse la toate vehiculele grele și ușoare, asigurându-se că taxele sunt proporționale cu utilizarea lor și cu performanțele ecologice, în funcție de tipul de vehicul.
Opțiunea vinietelor zilnice, inclusă în sistem
Sistemele de taxare vor trebui să includă opțiunea vinietelor zilnice și să evite discriminarea șoferilor străini. Statele membre vor avea o opțiune de a aplica o taxă suplimentară în zonele aglomerate și sensibile, iar veniturile provenind din aceste taxe adiționale vor fi alocate dezvoltării unor alternative sustenabile de transport. Sunt incluse excepții de taxare pentru cazuri speciale, cum ar fi zonele puțin populate sau persoanele cu dizabilități. Noul sistem va contribui la îndeplinirea obiectivelor Acordului Verde European și ale Strategiei sale Sustenabile și Inteligente.
Comisia și-a conturat propunerea pentru revizuirea Directivei Eurovinietei în 2017. În urma votului din Parlamentul European, Directiva va fi semnată și publicată în Jurnalul Oficial al UE, intrând în vigoare în 20 de zile de la data publicării. Statele membre vor avea 2 ani pentru a include noile reguli în legislațiile lor.