UIRR: Performanța slabă continuă în transportul combinat european

UIRR (International Union for Road – Rail Combined Transport) informează că transportul combinat în Europa s-a redus cu 14,41% între aprilie și iunie 2023, comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior, relatează USER.

sursă foto: USER

Scăderea este comparabilă cu scăderea istorică de 14,67% suferită în timpul celui de-al doilea trimestru al anului 2020, care a înregistrat cele mai grave blocări din cauza COVID. Trimestrul al doilea 2023 a fost al treilea trimestru consecutiv de scădere pentru transportul combinat european.

Indicele de Sentiment UIRR reflectă prognoza de afaceri pentru următoarele 12 luni și rămâne „negativ”. Perspectivele slabe pentru transportul european combinat sunt atribuite economiei europene, care se confruntă cu vremuri dificile, caracterizate de inflație ridicată, încredere scăzută a consumatorilor, sfârșitul energiei abundente și ieftine și efecte multiple asupra comerțului transcontinental. În același timp, competitivitatea costurilor se deteriorează, odată cu creșterea tarifelor de acces la calea ferată și prețurile ridicate ale energiei electrice de tracțiune, concurând cu taxele rutiere neschimbate și cu scăderea prețurilor la motorină.

Tranziția economică este prevăzută să dureze cel puțin până la sfârșitul anului 2024, prin urmare, vor trebui luate măsuri pentru a sprijini sectorul transportului combinat în această perioadă. O gamă largă de opțiuni sunt deja disponibile pentru guvernele statelor membre, pentru a sprijini transportul feroviar electric de marfă prin acțiuni precum tarife reduse de acces la calea ferată sau plafonarea prețului la electricitatea de tracțiune.

Anul de afaceri 2022 al sectorului de transport combinat a fost evaluat oficial în cadrul Adunării Generale anuale a UIRR din 31 mai:

„Transportul Combinat Rutier – Feroviar European (CT) a înregistrat o performanță slabă în timpul anului 2022, caracterizată printr-o scădere de 0,3% a numărului de transporturi și o pierdere de 11,7% în tone-kilometri. Anul a fost afectat de invazia Ucrainei de către Rusia, precum și de câțiva alți factori negativi, precum criza energetică, restricțiile operaționale și de capacitate din cauza lucrărilor excesive la infrastructura feroviară. Performanța slabă a oprit tendința de creștere robustă observată de sector, din 2020”, a explicat președintele UIRR, Ralph-Charley Schultze.

După mai multe întârzieri, Comisia Europeană a dezvăluit pachetul de propuneri legislative pentru ecologizarea mărfurilor (Greening Freight Package). Pachetul constă din noul management al capacității infrastructurii feroviare și noile reglementări CountEmissionEU, precum și modificările directivelor privind greutatea și dimensiunile. Din păcate, depunerea propunerii de modificare a Directivei privind transportul combinat a fost amânată, până în septembrie.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.