Una din cinci persoane care cumpără o mașină importată din Germania se aleg de fapt, fără să știe, cu un autovehicul dintr-o altă țară. Aceste persoane sunt victimele unor înșelătorii larg răspândite care îl păgubesc pe cumpărător cu o medie de 6.250 de lei per mașină.
Cu alte cuvinte, la fiecare mașină „cosmetizată”, un samsar câștigă aproape 1.500 euro! De asemenea, există toate șansele ca mașinile ai căror vânzători nu precizează originea adevărată să aibă kilometrajul înapoi sau să fi avut un accident. Datele se bazează pe o analiză a Cebia, companie care a intrat pe piața din România anul acesta și îi ajută pe șoferi să verifice istoricul mașinilor rulate.
„Am analizat, în luna octombrie a acestui an, aproape 7.000 de mașini second hand selectate aleatoriu și promovate. Am comparat proveniența anunțată a acestor vehicule cu informațiile disponibile de la producători”, spune Martin Pajer, directorul Cebia, companie care ajută la combaterea acestui tip de fraude în Republica Cehă de peste 30 de ani și acum își face serviciile disponibile în toată Europa. Falsificarea originii la mașinile importate din Germania este frecventă datorită nivelului ridicat de încredere pe care clienții români îl au în mașinile importate din acea țară.
Odată cu inflația și creșterea prețurilor, rata fraudelor este în creștere. Cumpărătorii ar trebui acum să fie precauți și să nu se bazeze doar pe informațiile de la dealer, care poate nici măcar să nu cunoască adevărata origine a mașinii. Prin Cebia, este posibil să verificați istoria mașinilor din aproape orice țară din lume. În afară de adevărata țară de origine, este posibil să aflați despre un kilometraj „aranjat” sau accidente, daune și multe alte fapte importante. Verificarea se efectuează online pe ro.cebia.com. Singurul lucru pe care trebuie să-l știți pentru a verifica un vehicul este codul său VIN. Apoi, istoricul vehiculului este disponibil în câteva minute.
Analiza Cebia a mai arătat că, în ceea ce privește mărcile, originea falsă este cea mai frecventă pentru Volkswagen (25%), Mercedes-Benz (20%) și Audi (16%), ceea ce urmărește parțial reprezentarea mărcilor pe piața de mașini second hand. Originea falsă a fost găsită într-o oarecare măsură pentru toate mărcile, de exemplu BMW sau Skoda la 10% și Ford la 7%.
Mașinile cu origine falsă din eșantion au avut un kilometraj mediu de 175 000 km. Prețul mediu al unei mașini second hand cu o declarație falsă de origine germană a fost de 19.154 EUR.