UNSAR atrage public atenția asupra „presiunilor repetate, făcute asupra Guvernului și Parlamentului, în privința modificării Legii RCA 132/2017 prin Pl-x 216/2024, de către o asociație care nu are competențe pe zona de asigurări și care pare a urmări doar propriile interese”.
Precizările UNSAR transmise ZIUA CARGO:
„Continuând seria de dezinformări și fake news, această asociație acționează împotriva interesului șoferilor și păgubiților din România și aruncă în spațiul public mesaje care nu reflectă realitatea – inclusiv privind încheierea de contracte între asigurători și unitățile reparatoare pentru reparațiile decontate pe RCA, așa cum există în acest moment la peste 1 milion de contracte CASCO.
În realitate, adevărul este diametral opus: așa cum arată studiile de piață realizate de IRES, 8 din 10 șoferi păgubiți (79%) ar apela la un service care are contract cu asigurătorii, în cazul în care ar avea nevoie să își repare mașina în baza poliței RCA în urma unui accident rutier produs din vina altui conducător. În același timp, doar 11% dintre românii păgubiți ar apela la un service care nu are contract cu asigurătorii.
Cifrele au drept sursă Barometrul privind «Percepția riscului și cultura asigurărilor din România». Această cercetare sociologică a fost realizată în luna mai a acestui an, pe un eșantion reprezentativ format din 1.010 respondenți cu vârsta cuprinsă între 18 și 50 de ani, folosind metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).
Subliniem că prețul poliței RCA, plătit de toți cei care dețin autovehicule, este influențat semnificativ și de costul cu despăgubirile plătite. Astfel, contractele cu unitățile reparatoare, care ar putea fi introduse în Legea RCA, aflată acum în dezbaterea Camerei Deputaților, ar putea simplifica și grăbi procesul de despăgubire la prețuri corecte de piață și reparații de calitate, în interesul atât al plătitorilor de prime de asigurare, cât și al persoanelor prejudiciate.
Așa cum deja se știe foarte bine, pe piața de reparații auto există diferențe destul de mari între prețurile practicate de diferitele categorii de unități reparatoare în raport cu companiile de asigurare RCA. Astfel, o analiză a datelor aferente perioadei 2018-2022 transmise de companiile Membre UNSAR pentru dosarele cu daune materiale care s-au închis și s-au plătit (fără a lua în calcul dosarele care sunt încă în rezervă, adică cele care urmează să fie închise), a relevat unele discrepanțe considerabile.
Concret, pentru service-urile independente care nu au un contract de decontare a plăților de reparație cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare față de despăgubirea plătită pentru reparații către service-urile reprezentanțelor auto (9.604 lei vs. 7.580 de lei), și de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au un contract cu asigurătorii, altele decât reprezentanțele (4.921 de lei)”.