Autoritățile bulgare blochează, timp de șapte zile la frontiera BG-RO, toate camioanele transportatorilor români încărcate cu marfă către Austria, informează, în 14 februarie, UNTRR.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR face apel la intervenția urgentă a Prim-Ministrului României, Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Ministrului Afacerilor Externe și Ambasadorului României la Sofia pentru stoparea controalelor abuzive ale autorităților bulgare asupra camioanelor înmatriculate în România care transportă mărfuri către și din Austria, blocate timp de șapte zile la frontiera BG-RO.
UNTRR a sesizat această problemă încă de la începutul anului Comisiei Europene precum și autorităților relevante din România și Bulgaria. Autoritățile bulgare își mențin practicile de a imobiliza timp de 7 zile vehiculele care transportă marfă pentru Austria. Menționăm că această practică nu vizează doar autovehiculele înmatriculate în România, ci toate autovehiculele care transportă mărfuri către Austria.
De la începutul acestui an, situația timpilor de așteptare la frontiera României cu Bulgaria s-a înrăutățit semnificativ, din cauza intensificării controalelor autorităților bulgare pentru mărfurile care circulă din și către Austria în toate punctele de trecere a frontierei BG-RO, precum și pe rețeaua rutieră a Bulgariei, în urma angajamentului luat de Bulgaria față de Austria de a spori controalele la frontierele terestre în contextul procesului de aderare la Schengen.
Datorită acestor controale amănunțite ale autorităților bulgare se înregistrează perioade lungi de staționare a vehiculelor inspectate. Camioanele transportatorilor români încărcate cu marfă pentru Austria sunt blocate la Ruse, unde transportatorii se plâng că sunt reținute 7 zile, conform deciziei autorităților bulgare, fără a li se comunica în scris acest aspect și operatorilor de transport. Unui transportator român din Giurgiu nu i se permite să treacă frontiera pentru că are camionul încărcat cu mărfuri pentru Austria, dar nu este lăsat să treacă nici măcar cu capul tractor fără remorcă, doar pentru a ajunge la domiciliul său din Giurgiu.
Controalele excesive ale autorităților bulgare pentru mărfurile către Austria agravează și mai mult situația transportatorilor rutieri români la frontiera RO-BG, unde aceștia sunt puternic afectați de funcționarea netransparentă a noului sistem de coadă virtuală la trecerea frontierei introdus de autoritățile bulgare din vara anului trecut și gestionat abuziv de operatorul privat TIR Parking Ruse, “stăpânul absolut al frontierei Ruse” care gestionează după bunul plac atât coada virtuală cât și majoritatea locurilor de parcare pentru camioane de la frontiera BG-RO. Nu există nicio procedură de informare și raportare către publicul larg și nici pentru utilizatori. Transportatorii români sunt discriminați în parcările operate de TIR Parking Ruse, în care sunt obligați să plătească tarife de peste trei ori mai mari decât competitorii lor bulgari și să aștepte peste 30 de ore pentru a trece frontiera BG-RO, în timp ce transportatorii bulgari sunt lăsați să treacă mult mai repede frontiera. Toți operatorii de transport care aleg să utilizeze alte parcări din Ruse, așteaptă un timp considerabil mai mare să treacă frontiera decât dacă utilizează TIR Parking Ruse.
Sesizăm un conflict de interese major prin împuternicirea unui jucător de a arbitra jocul, în speță prin acordarea dreptului TIR Parking Ruse de a gestiona coada virtuală pentru toate camioanele, în condițiile în care acesta este și operatorul a două dintre cele 8 parcări de camioane de la Ruse, dar care gestionează cca. 75% din capacitatea locurilor de parcare camioane din Ruse prin parcările proprii, fără nicio supraveghere sau monitorizare sau raportare către autoritățile din Bulgaria.
Astăzi operatorii de transport români acuză un tratament discriminatoriu din partea autorităților bulgare și operatorului cozii virtuale și parcărilor din Ruse, precum și favorizarea transportatorilor bulgari, care treptat preiau contractele dintre România și Bulgaria, pentru că pot face mai multe curse într-o săptămână, spre deosebire de transportatorii români care sunt limitați la o cursă pe săptămână.
UNTRR solicită implicarea Guvernului României în acțiuni urgente pentru deblocarea camioanelor transportatorilor români care așteaptă zile întregi pentru a trece frontiera BG-RO, precum și intensificarea intervențiilor pentru eliminarea imediată a discriminării transportatorilor români la parcările din Ruse.
În lipsa unor măsuri urgente de rezolvare a acestei situații grave semnalate încă de anul trecut și care s-a înrăutățit și mai mult anul acesta, transportatorii români solicită decuplarea României de Bulgaria în procesul de aderare la Schengen, având în vedere timpii extrem de ridicați de așteptare pentru camioane la trecerea frontierei BG-RO care și pe timpul verii au ajuns la 72 ore la toate punctele de frontieră comune. Transportatorii arată că dacă oricum așteaptă zile întregi să treacă frontiera BG-RO, aderarea României la Schengen fără Bulgaria, ar rezolva timpii de așteptare dintre România și Ungaria, timpi care se ridică de la 6 la 15 ore uzual, și în timpul sărbătorilor din Ungaria au înregistrat un maxim istoric de 4 zile.