UNTRR cere Guvernului rban să acorde o reducere de 10% firmelor care își plãtesc integral și la scadențã taxele aferente lunilor februarie, martie și aprilie.
Iată precizările UNTRR:
„Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã Prim-Ministrului României, domnul Ludovic Orban, și Ministrului Finanțelor Publice, domnul Florin Cîțu, acordarea unei reduceri de 10% firmelor care își plãtesc integral taxele aferente lunii februarie pânã la 31.03.2020 – impozit pe salarii, CAS, CASS, impozit pentru microîntreprinderi, impozit pe dividende, contribuția asiguratorie pentru muncã, TVA, în condițiile în care pentru obligațiile fiscale scadente și neachitate nu se calculeazã și nu se datoreazã dobânzi și penalitãți de întârziere, pe perioada stãrii de urgențã și 30 de zile dupã încetarea acesteia.
Firmele care încã au activitate și posibilitãți financiare de a achita aceste taxe și impozite, vor fi tentate sã amâne plata lor pentru a-și menține fluxul de bani, astfel cã bugetul statului va fi vãduvit de aceste contribuții tocmai într-o perioadã în care are nevoie cel mai mult de fonduri.
Considerãm cã Guvernul ar trebui sã aprecieze eforturile celor bun-platnici și sã ofere o reducere de 10% pentru cei care au plãtit sau vor plãti integral taxele pânã la 31 martie 2020, integral pentru martie – pânã la 30 aprilie și integral pentru aprilie – pânã la 31 mai 2020. Sistemul este similar cu bonificația de 10% primitã la plata integralã a impozitelor locale pânã la finalul lunii martie a fiecãrui an.
Prin oferirea unei reduceri de 10% la plata la zi a taxelor și impozitelor și încurajarea firmelor sãnãtoase financiar sã achite aceste obligații, statul practic va avea de câștigat costul de finanțare și cheltuielile administrative pe care ar trebui sã le plãteascã dacã banii nu se încaseazã. Dacã statul încaseazã taxele și impozitele de la firme, se reduce instant nevoia de finanțare.
Guvernul trebuie sã fie conștient cã situația de crizã provocatã de noul coronavirus este de-abia la început și ar putea dura o perioadã îndelungatã pânã când situația va reveni la normal din punct de vedere economic, astfel cã este necesar nu doar acordarea de ajutoare firmelor care și-au redus/închis activitatea, dar și încurajarea celor care încã funcționeazã sã-și achite obligațiile fiscale prin oferirea de beneficii la plata taxelor și impozitelor.
Guvernul ar trebui sã ofere suport firmelor corecte cu zero datorii la stat la finalul lunii februarie 2020, și ar trebui sã primeascã ajutor, cu prioritate, companiile care sunt serioase oricare ar fi situația economicã și nu companiile oportuniste, indiferent de industrie. Firmele serioase vor încerca sã treacã peste criza care se prefigureazã, însã trebuie avut în vedere riscul ca firmele neserioase doar sã atragã niște fonduri și dupã crizã sã închidã.
Totodatã, având în vedere importanța sectorului de transport rutier, UNTRR solicitã Guvernului aplicarea de mãsuri astfel încât furnizorii de carburant sã ofere o amânare la plata facturilor de motorinã firmelor de transport rutier încã active, în condițiile în care existã o problemã mare de lichiditate în piațã.
UNTRR solicitã și suspendarea plãții finanțãrilor (credite, leasing financiar, leasing operațional) și asigurãrilor auto obligatorii – RCA, CMR, CASCO contractate de firmele de transport rutier din România, pentru o perioadã de 3 luni, în condițiile în care aproape 80% din companiile de transport rutier sunt în pragul insolvenței și sunt nevoite sã opreascã vehiculele în parcãri. În cazul asigurãrilor, vehiculele pot fi duse într-o parcare și încheiatã o polițã CASCO de stoc pentru camioanele care nu sunt utilizate.
Aceste firme nu pot folosi activele finanțate în aceastã perioadã, astfel cã toate plãțile cu creditele, leasing, asigurãri ar trebui suspendate și nu amânate. Firmele de transport rutier nu-și vor putea recupera niciodatã neîncasãrile provocate de criza noului coronavirus.
Dacã se face doar o amânare la platã, finanțatorii (bãnci, companii de leasing) și asigurãtorii vor solicita banii pentru aceastã perioadã la o datã ulterioarã, iar firmele de transport rutier nu vor putea rezista în fața acestei presiuni financiare, deoarece nu au derulat nicio activitate cu activele finanțate. Astfel, UNTRR solicitã suspendarea acestor plãți pentru industria de transport rutier.
Reamintim Guvernului importanța sectorului de transport rutier: 41.000 de firme cu o cifrã de afaceri cumulatã de 12,3 miliarde euro, 212.000 de angajați, este principalul contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 6,12 miliarde euro în 2019 (+10% fațã de 2018). Transportul rutier genereazã un sfert din exportul total de servicii al României, de 26,3 miliarde euro”.