UNTRR solicită Camerei Deputaților să amâne aplicarea sistemului RO e-Transport cu cel puțin 12 luni și să excludă de la sancționare operatorii de transport similar modelului Ekaer din Ungaria.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită parlamentarilor ca prin legea de aplicare a OUG 41/2022 să amâne aplicarea sistemului informatic de monitorizare a transporturilor cu risc fiscal ridicat RO e-Transport cu 12 luni și să excludă de la sancționare operatorii de transport.
Conform OG 41/2022, dacă șoferul vehiculului de transport nu verifică valabilitatea codului UIT și circulă peste termenul de valabilitate de 5 zile al acestuia, operatorul de transport este sancționat cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul persoanelor juridice, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
UNTRR a solicitat în repetate rânduri Ministerului de Finanțe să nu responsabilizeze operatorii de transport și să nu îi sancționeze dacă aceștia nu dețin documente referitoare la sistemul Ro e-transport și să elaboreze actul legislativ similar modelului din Ungaria pe care l-au luat ca reper.
În Ungaria sistemul de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat- EKAER (EKAER (gov.hu)) nu pune nicio presiune pe transportator și se asigură că beneficiarul/expeditorul mărfii respectă regulile prin solicitarea de la aceștia a unei garanții de risc.
În condițiile în care obligația în sistemul RO e-Transport a declarării datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine destinatarului/expeditorului, beneficiarului, furnizorului și depozitarului mărfii, considerăm că sancțiunile aplicate conducătorului auto și transportatorului rutier sunt abuzive și dublează sarcinile administrative, atât pentru conducătorul auto, cât și pentru firmă.
Prin legislația europeană, firmele de transport și activitatea conducătorilor auto sunt foarte reglementate și prin documentul de transport (contractul de transport CMR, e-CMR) obligatoriu de păstrat la bordul vehiculului în toată Europa se poate verifica marfa transportată.
Legea PL-x 274/2022 de aprobare a OUG 41/2022 trebuie să țină cont și să integreze și e- (contractul de transport digital e-CMR) care este singurul document de transport impus și de legislația europeană.
OUG 41/2022 trebuie să intre în vigoare la 1 iulie 2022 și termenul pe care îl au la dispoziție agenții economici, atât din UE/ Non UE, cât și din România, pentru a se informa, a se adapta, a se conecta și a testa sistemul informatic RO e-transport este foarte scurt. Pentru a preîntâmpina blocajul din lanțul de transport și așa afectat de criza de șoferi, contextul economic și cozile mari din frontiere, solicităm amânarea cu 12 luni a intrării în vigoare a prezentelor norme legislative.