Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã prim-ministrului Florin Cîțu, ministrului Afacerilor Interne, Lucian Bode, ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Cãtãlin Drulã, și secretarului de Stat din MAI, șef al Departamentului pentru Situații de Urgențã, dr. Raed Arafat, exceptarea de la mãsura carantinei pentru șoferii profesioniști care sosesc în România din țãrile clasificate în categoria de zonã galbenã sau zonã roșie.
Precizările UNTRR transmise ZIUA CARGO:
Conform Hotãrârii nr. 43 din 01.07.2021 privind aprobarea listei țãrilor/teritoriilor de risc epidemiologic ridicat, criteriile pe baza cãrora se stabilesc acestea, precum și a regulilor de aplicare a mãsurii carantinei asupra persoanelor care sosesc din acestea în România, care abrogã HCNSU nr. 28 din data de 14.05.2021 cu modificãrile și completãrile ulterioare, nu se regãsește exceptarea de la mãsura carantinei a conducãtorilor autovehiculelor de transport marfã cu capacitatea maximã autorizatã mai mare de 2,4 tone precum și conducãtorilor autovehiculelor pentru transport persoane, la sosirea pe teritoriul național din țãrile clasificate în categoria de zonã galbenã sau zonã roșie.
Totodatã, conducãtorii auto care sosesc în România din Marea Britanie intrã în carantinã, cu excepția celor care sunt vaccinați sau au avut SARS-CoV-2 în ultimele 180 de zile.
Având în vedere cã șoferii de camioane își efectueazã activitatea și odihna în cabinã și sunt mai izolați decât orice altã categorie socialã, UNTRR solicită reintroducerea în Hotãrârea nr. 43 din 01.07.2021 excepțiile de la mãsura carantinei pentru:
– conducãtorii autovehiculelor de transport marfã cu capacitatea maximã autorizatã mai mare de 2,4 tone precum și conducãtorii autovehiculelor pentru transport persoane care au mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducãtorului
– conducãtorii auto, care se deplaseazã în interesul desfãșurãrii profesiei din statul de rezidențã al acestora într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat al Uniunii Europene în statul de rezidențã, indiferent dacã deplasarea se face prin mijloace individuale sau în cont propriu
Reamintim cã transportul rutier genereazã un sfert din exportul total de servicii al României și reprezintã peste jumãtate din soldul total al comerțului internațional cu servicii. Transporturile rutiere au fost principalul contribuitor la exportul de servicii al României în ultimii ani, cu un total de 5,68 miliarde euro în 2020, din care 5,53 miliarde euro transport rutier de mãrfuri. În 2019, sectorul de transport rutier a contribuit cu 6,26 miliarde euro (din care 6,1 miliarde euro transport rutier de mãrfuri).
La nivel european, România este a 8-a piațã de transport rutier din Uniunea Europeanã și se poziționeazã pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2%), dupã Polonia și Lituania, deși suntem de-abia a 15-a economie ca mãrime din UE, ceea ce indicã foarte clar cã transportul rutier este una dintre cele mai performante activitãți din România.