UNTRR solicită Președintelui și Guvernului Orban modificarea legislației de obținere a certificatelor de urgență, prin completarea că firmele îl pot obține și dacă raportează o scădere a veniturilor sau încasărilor în luna aprilie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie din acest an.
Este vorba despre Ordinul nr. 791/24.03.2020, emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu.
Iată precizările, în comunicatul transmis redacției:
„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Președintelui României, domnul Klaus Iohannis, Prim-Ministrului României, domnul Ludovic Orban, Ministrului Economie, Energiei și Mediului de Afaceri, domnul Virgil Popescu, Ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, domnul Lucian Bode, Ministrului Finanțelor Publice, domnul Florin Cîțu, modificarea Ordinului nr. 791 din 24 martie 2020 privind acordarea certificatelor de situații de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2, astfel încât firmele de transport rutier de mărfuri să poată obțină certificatul de urgență de TIP 2 (Galben), în condițiile în care, în prezent, procedura actuală nu poate fi aplicată pentru aceste firme.
UNTRR solicită modificarea art. 2, litera b din Ordinul nr. 791 din 24 martie 2020 prin completarea faptului că firmele pot aplica pentru certificatul de urgență de TIP 2 (Galben) și dacă raportează o scădere a veniturilor sau încasărilor în luna aprilie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie din acest an.
Ordinul nr. 791 din 24 martie 2020, emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevede la art. 2, litera b, că certificatul de urgență de TIP 2 (Galben) se eliberează companiilor care au înregistrat o diminuare a veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020, situație de care, prin natura activității lor, firmele de transport rutier de mărfuri nu pot beneficia.
Industria de transport rutier de mărfuri pornește cu un volum redus în ianuarie și, apoi, în februarie și martie volumul crește, astfel că lunile de referință sunt slabe pentru a putea dovedi o scădere de 25% a afacerilor în martie față de ianuarie și februarie.
Conform Ordonanței actuale, firmele de transport rutier de mărfuri cu activitatea redusă cu peste 80% la final de martie nu vor putea beneficia de măsurile prevăzute de autoritățile române pentru ajutorarea companiilor românești și vor fi nevoite să recurgă la concedieri imediate.
Totodată, firmele de transport rutier nu pot beneficia de prevederile Ordonanței de Urgență nr. 37 din 30 martie 2020 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori.
Potrivit OUG 37/2020, pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor și comisioanelor, persoanele juridice trebuie să dețină certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. Acest lucru este imposibil în prezent deoarece firmele nu pot face dovada că le-au scăzut veniturile față de lunile ianuarie și februarie din 2020.
Reamintim că transportul rutier a fost în 2019 principalul contributor la exportul de servicii al României, cu un total de 6,12 miliarde euro, în creștere cu 10% față de 2018, din care 5,95 miliarde euro reprezintă transport rutier de mărfuri, restul fiind generat de transportul rutier de pasageri (52 milioane euro) și alte tipuri de transport rutier (112 milioane euro), potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR).
Transportul rutier generează un sfert din exportul total de servicii al României, de 26,3 miliarde de euro, fiind urmat de alte servicii pentru afaceri (consultanță, servicii juridice, inginerie, servicii tehnice etc.) – 5,47 miliarde euro, servicii telecom și IT – 5,37 miliarde euro și servicii turistice – 3,18 miliarde euro”.