UNTRR solicitã tratament nediscriminatoriu pentru operatorii români de autocare și aplicarea acelorași reguli pentru toate modurile de transport, conform liniilor directoare ale Comisiei Europene.
Iată precizările, în comunicatul transmis redacției de Uniunea Transportatorilor Rutieri din România:
„Astãzi, 13.05.2020, Comisia Europeanã a prezentat pachetul de orientãri și recomandãri pentru a ajuta statele membre sã ridice treptat restricțiile de cãlãtorie și sã permitã întreprinderilor din turism sã se redeschidã, dupã luni de blocare, respectând, în același timp, mãsurile de sãnãtate necesare. Mai multe detalii aici.
Pachetul Comisiei privind redresarea Turismului și Transportului de persoane stabilește Linii directoare privind refacerea progresivã a serviciilor de transport și conectivitate, oferind României și celorlalte State Membre un cadru care sã sprijine restabilirea treptatã a transportului, asigurând în același timp siguranța pasagerilor și a personalului.
Salutãm faptul cã pachetul CE rãspunde solicitãrilor UNTRR privind aplicarea acelorași reguli pentru toate modurile de transport, iar prezenta comunicare CE precizeazã cã ar trebui sã se asigure cã operatorii de transport și furnizorii de servicii care furnizeazã servicii echivalente pentru aceeași rutã sunt supuși unor mãsuri echivalente. Obiectivul ar trebui sã fie acela de a oferi același nivel de siguranțã, claritate și predictibilitate pentru pasageri, pentru a evita discriminarea și pentru a pãstra condițiile de concurențã echitabile.
Precizãm cã UNTRR a solicitat încã din luna aprilie 2020, atât Comisiei europene cât și autoritãților române sã asigure tratament egal pentru cursele charter operate atât de liniile aeriene, cât și de autocare pentru transportul lucrãtorilor sezonieri.
În lumina Comunicãrii CE, solicitãm autoritãților române sã opreascã discriminarea operatorilor români de transport rutier cu autocare, fațã de operatorii aerieni sau feroviari. Este inacceptabil ca lucrãtorii români sa aibã voie sa meargã cu avionul sau cu trenul, si cu autocarul nu!
Constatãm cu îngrijorare cã în ciuda numeroaselor intervenții UNTRR adresate Președintelui și Guvernului României prin care am semnalat necesitatea deblocãrii transportului rutier internațional de persoane, în documentul Ministrului Afacerilor Interne postat în transparențã decizionalã privind setul de mãsuri propuse de prevenire și control a virusului SARS-CoV-2, mãsuri aplicabile dupã ridicarea stãrii de urgențã, începând cu data de 15 mai 2020, se propune la punctul 7 sã se menținã: “Suspendarea transportului rutier internațional de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale și servicii ocazionale în trafic internațional, pentru cursele efectuate cãtre toate 5 țãrile din zona ROȘIE de risc epidemiologic și din acestea cãtre România.”
Reamintim cã pe perioada stãrii de urgențã, activitatea transportatorilor rutieri români de persoane în trafic internațional a fost suspendatã cf. art. 11 din Ordonanța militara nr.7, fiind permise numai zborurile efectuate de operatorii aerieni prin curse neregulate (charter) pentru transportul lucrãtorilor sezonieri din România cãtre alte state. De asemenea, prin Ordinul MTIC nr. 951/2020 publicat în MO din 07.05.2020, s-a aprobat Procedura pentru circulaþia trenurilor de cãlãtori special comandate în vederea transportului de lucrãtori sezonieri, inclusiv al celor care desfãºoarã activitãþi de îngrijire a persoanelor vulnerabile, între România ºi alte state membre ale Uniunii Europene, pe perioada stãrii de urgenþã.
Considerãm cã așa cum se permite plecarea la lucru cu avion charter, tren și cu autoturism, trebuie sã fie permisã și deplasarea cu autocarele, atât pentru a permite celor care au contracte sã meargã la lucru și sã degreveze presiunea pe bugetul statului, cât și pentru a permite transportatorilor de persoane sã organizeze similar cu liniile aeriene tot chartere spre țãri precum Germania, Spania, Franța.
Precizãm cã transportul cu autocarul este preferat de multe companii din România pentru organizarea deplasãrii personalului angajat și a lucrãtorilor sezonieri, având în vedere prețul accesibil, precum și siguranța, calitatea și flexibilitatea serviciilor oferite. Semnalãm cã prin actuala restricționare a activitãții transportatorilor rutieri români de persoane, s-a ajuns la situația inacceptabilã în care operatori strãini de autocare sã asigure transportul cãtre Vestul UE al lucrãtorilor români din agriculturã.
UNTRR solicitã autoritãților române eliminarea suspendãrii transportului rutier internațional de persoane din setul de mãsuri propuse începând cu data de 15 mai 2020, respectiv sã permitã operarea de transporturi rutiere de persoane cu autocare, cu aplicarea acelorași reguli pentru toate modurile de transport persoane operate cãtre aceleași destinații, conform liniilor directoare ale Comisiei Europene. De asemenea, solicitãm public clarificarea faptului cã este permis transportul rutier internațional de pasageri cãtre țãri care nu sunt menționate la Art. 11 din OM 7 , pentru repornirea imediatã a activitãții operatorilor români de transport rutier de persoane cu autocare”.