În primul trimestru (T1) din acest an s-a înregistrat, comparativ cu T1 din 2019, o scădere cu 42% a exportului de servicii de transport rutier de persoane și cu peste 28% o scădere a exportului de servicii de transport rutier de mărfuri, potrivit datelor UNTRR. Reprezentanții Uniunii și ai ANEIR au participat, în 15 iunie, la consultări cu reprezentanții cu Guvernului, la Palatul Victoria, pe această temă.
Iată precizările UNTRR:
„În data de 15.06.2020, domnul Radu Dinescu, Secretarul General al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR, a participat la Guvernul României, împreună cu reprezentanții Asociației Naționale a Exportatorilor și Importatorilor din România (ANEIR) și ai Consiliului de Export, la o întâlnire cu Prim-ministrul Ludovic Orban, Ministrul Finanțelor Publice, domnul Florin Cîțu, Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, domnul Virgil Popescu, și șeful Cancelariei Prim-ministrului, domnul Ionel Dancă.
Întâlnirea a avut ca scop analiza situației cu care se confruntă companiile din cauza epidemiei de coronavirus iar discuțiile s-au axat, în principal, pe necesitatea asigurării de capital pentru investiții în vederea relansării producției, atât prin mecanisme guvernamentale de sprijin, cât și prin plata la timp a obligațiilor statului către companii.
Domnul Radu Dinescu a făcut o prezentare generală a sectorului, menționând că transportul rutier a fost principalul contributor la exportul de servicii al României în 2019 – 6,223 mld. euro din care 50 milioane euro a reprezentat exportul de servicii de transport rutier de persoane și 6,061mld. euro exportul de servicii de transport rutier de mărfuri.
În prezent, sunt 165.000 de autovehicule de transport mărfuri de peste 3,5 t licențiate și 30.000 de autobuze și autocare licențiate (peste 1+8 locuri), peste 800.000 de vehicule transport marfă sub 3,5t.
Din cele 38.000 de firme de transport rutier înregistrate în România – 60% erau în dificultate financiară înainte de începerea crizei COVID-19 (grad scăzut de capitalizare, grad ridicat de îndatorare, datorită necesității de a achiziționa, în permanență, echipamente noi).
În T1 2020 comparativ cu T1 2019 se observă o scădere cu 42% a exportului de servicii de transport rutier de persoane și cu peste 28% o scădere a exportului de servicii de transport rutier de mărfuri.
2019 |
2020 |
%2020 vs2019 |
|
mil euro export servicii transport rutier |
1496 |
1069 |
-28,54 |
mil euro export servicii transport rutier pasageri |
14 |
8 |
-42,86 |
mil euro export servicii transport rutier mărfuri |
1454 |
1046 |
-28,06 |
PREDICTIBILITATE + DIGITALIZARE + ACCES FINANTĂRI EUROPENE + SUPORT NERAMBURSABIL
În continuare, domnul Dinescu a prezentat acțiunile necesare pentru relansarea și susținerea exportului de servicii de transport rutier de mărfuri și persoane, după cum urmează:
Acțiuni necesare pentru transportul internațional de persoane
1. Informații clare în privința situației călătorilor spre/dinspre diferite țări
2. Coordonare cu statele membre UE pentru asigurarea condițiilor referitoare la tranzitarea acestora, în special cu Ungaria care verifică dacă persoanele care se află în tranzit spre Germania, de exemplu, dețin contractele de muncă, în original, pentru Germania iar dacă pasagerii nu au aceste documente în original nu li se permite să își continue drumul până la destinație. De menționat că autoritățile germane nu verifică la intrarea în țară, dacă persoanele au contracte de muncă în original.
3. măsuri pentru eliminarea transportului ilegal cu autovehicule 1+8 persoane – autoturisme operate de persoane fizice (500 euro în aprilie pentru Munchen/Nagylak, 180 euro în mai, autocarul este 80 euro Arad – Munchen)
4. reducerea TVA la bilete până la finalul anului 2020, ideal TVA zero
5. suport financiar nerambursabil
Acțiuni necesare pentru transportul internațional de mărfuri – pentru a contracara efectele COVID-19 și Pachetul Mobilitate 1 – care la 20 de zile de la publicare în 2020 obligă întoarcerea acasă a șoferilor la 3 săptămâni, iar peste 18 luni obligă la întoarcerea acasă a camioanelor la 8 săptămâni
1. combaterea Pachetului Mobilitate 1 – amânarea aplicării și eliminarea întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni
2. digitalizare – depunerea solicitărilor de eliberare a documentelor online – licențe, certificate, etc.
3. digitalizarea e-CMR – România a aderat în ianuarie 2019 la Protocolul adițional privind scrisoarea electronică de însoțire și este necesar să se și aplice.
4. 10% bonificație pentru plata la termen a contribuțiilor sociale, impozitelor și taxelor
5. scutirea de impozit pe profit reinvestit
6. scutirea de impozit pe profit în 2020
7. acces la finanțări europene – fonduri europene pentru codurile pentru transport de marfă și persoane 4941 și 4939 – sau pentru activitățile conexe – logistică/autogări.
8. Suport financiar consistent – rabla pentru autovehicule comerciale ecologice și eficiente – Gaz Natural Comprimat – prin care transportatorii români își pot menține competitivitatea în piața europeană de transport
9. suport financiar nerambursabil
10. sprijinirea firmelor care investesc în formarea personalului – calificări și/sau perfecționări – acces la finanțări
11. sprijinirea firmelor care investesc în acreditări/certificări – reducerea/compensarea taxelor/costurilor de acreditare/menținere a acreditării
12. sprijin pentru reconversia capacității de transport către nevoile de dezvoltare internă – construcție infrastructură, etc.
13. deschiderea unor noi oportunități prin acord bilateral rutier cu China, pentru a efectua transport rutier între UE-China (în prezent, cel mai important program politic al Chinei “O centură, un drum” (OBOR – One Belt, One Road), urmărește revitalizarea vechiului Drum al mătăsii prin inițiativa Chinei de a dezvolta rute comerciale cu țările din Europa și Asia Centrală, care au potențialul de a facilita semnificativ dezvoltarea transportului rutier internațional în regiunea eurasiatică)
14. plan strategic de dezvoltare a infrastructurii de transport – rutier, feroviar, aerian, maritim, fluvial, pentru mărfuri și persoane – precum și instruirea/calificarea personalului din administrație și simplificarea/adaptarea prevederilor legale, dar și cele mai bune practici existente în lume, pentru a pune în valoare investițiile în infrastructură și oameni.
15. aderarea României la spațiul Schengen.
16. investiții în industriile și firmele care au confirmat în trecut, cu istoric bun și care se implică proactiv și inovativ pentru soluții de viitor durabile și sustenabile.
Alte subiecte abordate s-au referit la aspecte legate de insolvența societăților: 95% par să fie premeditate, doar 5% sunt reale și 2% reușesc să se redreseze și să iasă din insolvență.
De asemenea, au fost discutate aspecte punctuale legate de diferite industrii: chimică, material rulant – feroviar, mobilă, industria textilă, industria de apărare”.