UNTRR: Guvernul să solicite CE moratoriu pentru amânarea PM1

UNTRR cere Guvernului Cîțu să solicite Comisiei Europene amânarea aplicării Pachetului Mobilitate 1, din februarie 2022 – întoarcerea acasã a camioanelor și detașarea șoferilor profesioniști.

Precizările transmise ZIUA CARGO:

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicitã Guvernului României demersuri urgente la nivel european pentru stabilirea de cãtre Comisia Europeanã (C.E.) a unui moratoriu privind amânarea aplicãrii prevederilor Pachetului Mobilitate 1, din februarie 2022, referitoare la întoarcerea acasã a camioanelor și detașarea șoferilor profesioniști, precum și demersuri suplimentare la Curtea de Justiție UE pentru suspendarea aplicãrii întoarcerii acasã a camioanelor pânã la o decizie privind anularea acestei obligații.

Precizãm cã aplicarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, precum obligația întoarcerii acasã a camioanelor la 8 sãptãmâni, amenințã grav competitivitatea și chiar supraviețuirea industriei transporturilor rutiere din România, principalul contribuitor la exportul de servicii al României care doar în ultimii 4 ani a avut o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro.

La nivel european, România este a 8-a piațã de transport rutier din Uniunea Europeanã și se poziționeazã pe locul 3 în UE la operațiunile de transport rutier internațional de tip cross-trade (10,5%) și cabotaj (8.2%), dupã Polonia și Lituania, deși suntem de-abia a 15-a economie ca mãrime din UE. Transportul rutier genereazã circa 5% din PIB-ul României și angajeazã peste 350.000 de persoane.

I. UNTRR SOLICITÃ MORATORIU C.E. PRIVIND AMÂNAREA APLICÃRII OBLIGAȚIEI ÎNTOARCERII ACASÃ A CAMIOANELOR DIN FEBRUARIE 2022 ȘI DEMERSURI LA CJUE PENTRU SUSPENDAREA APLICÃRII ÎNTOARCERII ACASÃ A CAMIOANELOR PÂNÃ LA O DECIZIE PRIVIND ANULAREA ACESTEI OBLIGAȚII

Obligația întoarcerii acasã a camioanelor a fost introdusã prin Regulamentul 1055/2020 de modificare a normelor de acces la profesie în sectorul transporturilor rutiere UE, parte a Pachetului mobilitate 1. Conform noilor reguli, aplicabile începând cu 21 februarie 2022, camioanele trebuie sã se întoarcã la centrul operațional al companiei cel puțin o datã la opt sãptãmâni.

UNTRR și transportatorii români au contestat aceastã obligație în fața Curții de Justiție a UE, iar acțiunea UNTRR a fost susținutã de Guvernul României. Totodatã, România și mai multe State Membre au contestat la Curtea de Justiție a Uniunii Europene – CJUE aceastã obligație și o serie de cauze judiciare sunt în curs.

Conform Studiul KPMG – Analiza de impact a modificãrilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfa solicitat de UNTRR, obligația întoarcerii acasã a camioanelor va genera o pierdere de venituri și creștere a costurilor firmelor românești de transport rutier, estimându-se cã peste 50% din firmele de transport romanești fie își vor înceta activitatea, fie vor migra în alte state europene. Consecințele Pachetului Mobilitate 1 vor avea un puternic impact negativ asupra economiei României, Studiul KPMG estimând o scãdere cu 4, 5 miliarde de euro a veniturilor din transportul rutier internațional de marfã din România, ceea ce ar determina o scãdere a PIB cu 1, 4%.

De asemenea, studiul Comisiei Europene privind întoarcerea acasã a camioanelor, publicat anul acesta confirmã impactul negativ major al acestei mãsuri asupra transportatorilor rutieri Est-Europeni și asupra mediului, semnalat de UNTRR instituțiilor europene. Studiul Comisiei Europene evidențiazã faptul cã noile curse suplimentare de întoarcere acasã a camioanelor ar putea genera o creștere a costurilor

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.