Investigația derulată de BBC – ”Șoferii Ikea trăiesc luni de zile în camioane” este incompletă și denaturează adevărul, precizează UNTRR într-un comunicat remis redacției și pe care îl redăm integral:
UNTRR – Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România își exprimă dezamăgirea față de investigația derulată de BBC – ”Șoferii Ikea trăiesc luni de zile în camioane” – material ce prezintă fapte și declarații împotriva șoferilor și industriei de transport rutier din Estul Europei.
Totodată, suntem dezamăgiți de faptul că în realizarea acestui material BBC nu a cerut nicio altă opinie din industria transporturilor, așa cum etica profesională o cere.
UNTRR este îngrijorată de faptul că opiniile neverificate dintr-o “poveste a unui șofer Emilian” publicate de un trust media important, așa cum este BBC, afectează imaginea șoferilor români corecți și a firmelor de transport corecte din România ce își desfășoară activitatea în deplină concordanță cu legislația Uniunii Europene.
Trebuie clarificat faptul că ”Emilian” este angajat al unei firme din Slovacia și nu un șofer român, așa cum menționează BBC, pentru că el nu lucrează pentru o companie românească de transport rutier. Firma din Slovacia a precizat UNTRR că venitul net lunar al lui ”Emilian” este de 2.150 de euro sau mai mult, în funcție de bonusurile lunare, fiind compus din salariu, bonusuri și diurnă.
Pentru corecta informare a publicului din România, a fi șofer profesionist de transport internațional este un job bine plătit și atractiv. Șoferii angajați la firmele de transport din România ce efectuează curse în UE câștigă lunar 1700-2000 Euro, peste nivelul veniturilor a 98% din forța de muncă din țară.
Salariul minim din România are un ritm de creștere foarte rapid (18% în 2016) și, în plus, șoferii români care operează în UE sunt, de asemenea, plătiți cu o diurnă conform legislației românești, care urmărește să compenseze costul sporit al vieții atunci când se află în străinătate. Contrar celor menționate de către șoferul Emilian în investigația BBC, această diurnă acordată șoferilor români nu este menită să acopere alte cheltuieli de deplasare, cum ar fi transportul sau cazarea.
Mulți șoferi profesioniști români își aduc întreaga familie să lucreze în transportul rutier, ceea ce înseamnă că există o atracție pentru această profesie, contrar declarațiilor făcute de șoferul Emilian ce se simte ca un ”prizonier“ -așa cum se precizează în ”investigația” BBC.
În România și în întreaga Uniune Europeană, a fi șofer profesionist este un job extrem de mobil și aceasta este o caracteristică specifică sectorului nostru, pentru că transportul rutier internațional interconectează toate economiile statelor membre și toate celelalte sectoare economice ale UE.
Programul de lucru al șoferilor profesioniști este în mod clar reglementat prin Directiva europeană 2002/15/CE privind lucrătorii mobili în transportul rutier și prin Regulamentul european 561/2006 privind timpii de conducere și de odihnă, cu scopul de a asigura siguranța rutieră printr-un echilibru adecvat între timpul de muncă și timpul de odihnă al unui șofer profesionist.
La bordul fiecărui camion din UE, există un dispozitiv (tahograf) care înregistrează permanent timpii de conducere și de odihnă pentru conducătorul auto, permițând astfel autorităților UE să controleze în trafic, în orice moment și pentru ultimele 28 de zile, respectarea regulilor UE privind timpii de conducere și de odihnă.
În consecință, observațiile făcute în investigația BBC privind „pericolele“ pentru siguranța rutieră nu sunt corecte, în condițiile în care șoferul respectă legislația UE în vigoare.
În ceea ce privește alte referiri inconsistente la legislația UE :
În conformitate cu normele UE, conducătorilor auto LE ESTE PERMIS să-și efectueze timpul de odihnă zilnic și săptămânal în cabină (a se vedea Regulamentul 561/2006) având în vedere că facilitățile oferite de camioanele moderne asigură condiții optime pentru o odihnă (vă rugăm să verificați cu orice producător de camioane din UE).
Unele state membre au introdus interpretări naționale ale reglementărilor UE, care interzic șoferilor să-și efectueze odihna săptămânală normală de 45 de ore în camion. Aceste norme naționale sunt protecționiste, deoarece ele vizează în principal șoferii străini, având în vedere că, în mod evident, șoferii acelor țări și-ar putea efectua odihna săptămânală la domiciliu.
Nu există „lacune“ ale legislației UE referitoare la detașare „exploatate“ de către companiile de transport, ci interpretări naționale protecționiste ale normelor de detașare UE în anumite state membre, ce afectează grav companiile de transport rutier care operează în UE.
Directiva UE 96/71 referitoare la detașarea lucrătorilor nu se aplică pentru lucrătorii mobili din alte tipuri de transport, cum ar fi cel naval. Prezenta directivă este în curs de revizuire la nivelul UE, iar asociația noastră a cerut ca transportul rutier să fie, de asemenea, în mod clar exclus din prevederile Directivei, deoarece acestea nu sunt potrivite forței de muncă extrem de mobile din transporturile rutiere.
Aplicarea regulilor privind detașarea în transportul rutier a condus la adoptarea unor norme naționale protecționiste, cum ar fi legea MiLoG în Germania și loi Macron în Franța, care sunt în prezent în procedură de infringement la Comisia Europeană.
În ultimii ani, industria de transport rutier din UE s-a confruntat cu creșterea măsurilor protecționiste din partea guvernelor occidentale, alimentate de creșterea populismului în aceste țări. Sindicatele occidentale și companiile ar trebui să înțeleagă că șoferii și firmele din Estul UE nu le iau jobul, ci le fac jobul. UE este mai competitivă dacă este unită și nu dacă este o Europă cu două viteze.
În timp ce asociația noastră este împotriva oricăror practici ilegale de angajare în cadrul industriei de transport rutier, vă rugăm să fiți conștienți de faptul că acest tip de informații distorsionate prezentate de un prestigios trust media precum BBC, afectează profund industria noastră, deoarece alimentează creșterea protecționismului vestic al UE împotriva șoferilor și industriei românești/ din Europa de Est, împărțind Europa în entități separate, în loc să construiască o comunitate de valoare.
***
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane.