Pachetul Mobilitate 1 merge înainte și este de neoprit, în ciuda crizei fără precedent cu care se confruntă transporturile rutiere din UE în plină pandemie COVID-19, reclamă UNTRR.
Iată precizările, în comunicatul transmis redacției:
„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) semnalează cu îngrijorare faptul că Pachetul Mobilitate 1 merge înainte urmând procesul legislativ de adoptare la nivel european și este de neoprit, Statele Vestice ale Alianței Rutiere urmărind accelerarea adoptării celor 3 dosare legislative extrem de restrictive pentru transportatorii români și estici, în ciuda crizei fără precedent cu care se confruntă transporturile rutiere din UE în plină pandemie COVID-19.
În cadrul reuniunii extraordinare a Comitetului de Transport și Turism (TRAN) al Parlamentului European din 21.04.2020 a fost anunțată poziția Consiliului privind Pachetul Mobilitate 1, urmând să înceapă a 2-a lectură a Parlamentului European asupra celor 3 dosare legislative ale Pachetului Mobilitate 1:
- Detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier – raportoare: Kateřina Konečná (GUE/NGL)
- Cerințele minime referitoare la perioadele de conducere zilnice și săptămânale, perioadele de repaus și tahografe, raportoare: Henna Virkkunen (PPE)
- Exercitarea ocupației de operator de transport rutier și accesul la piața transportului rutier internațional de mărfuri (cabotaj), raportor: Ismail Ertug (S&D).
Reamintim că pe 7 aprilie 2020, Consiliul și-a adoptat poziția cu privire la cele 3 dosare ale Pachetului mobilitate 1, iar aceasta a fost anunțată oficial în plenul Parlamentului European din 17 aprilie 2020, fiind trimisă Comitetului TRAN pentru a doua lectură.
CEA DE A DOUA LECTURĂ A PACHETULUI MOBILITATE 1 ÎN PARLAMENTUL EUROPEN POATE CONDUCE LA ADOPTAREA ACESTUIA PÂNĂ ÎN VARĂ, ȘANSELE DE AJUSTARE SUNT DIN CE IN CE MAI IPOTETICE
După anunțarea oficială a poziției Consiliului privind Pachetul Mobilitate 1, Parlamentul European începe cea de a doua lectură a Pachetului Mobilitate, procedură care durează 3 luni.
Comitetul TRAN va dezbate recomandările raportorilor pentru a doua lectură a dosarelor Pachetului Mobilitate 1 în cadrul reuniunii sale din 28 aprilie 2020. Raportorii TRAN elaborează un proiect de recomandare care trebuie prezentat de comisia TRAN în plen, prin care se propune aprobarea, modificarea sau respingerea poziției Consiliului în primă lectură. Proiectul de recomandare include amendamentele propuse de raportor. Este improbabil ca actualii raportori TRAN, care au negociat acordul dezastruos din trialog privind Pachetul Mobilitate 1, să propună modificări favorabile transportatorilor români și estici. Mai mult, Ismael Ertug, Eurodeputat al grupului S&D și unul dintre raportorii TRAN pentru Pachetul Mobilitate 1 consideră că actuala criză COVID-19 este ”un motiv în plus pentru a accelera procesul adoptării Pachetului Mobilitate 1, decât un motiv pentru a-l opri”.
Având în vedere procedurile europene privind a 2-a lectură a PE, șansele de ajustare ale Pachetului Mobilitate de către Eurodeputații români și estici sunt din ce în ce mai ipotetice. Termenul limită pentru depunerea de amendamente este 12/05/2020, dar în a doua lectură există restricții suplimentare privind admisibilitatea amendamentelor, iar Președintele TRAN – Karima Delli (Franța) și Președintele Parlamentului European – David Sassoli (Italia) au drept de respingere a amendamentelor din Comisia TRAN și, respectiv, din plen, decizia lor fiind definitivă. Astfel, există riscul ca amendamentele depuse de Eurodeputații români și estici să fie considerate ca neeligibile pentru discuție și anulate de Președinții TRAN și PE, provenind din țări membre ale Alianței Rutiere care doresc adoptarea accelerată a Pachetului Mobilitate1.
În acest context, Pachetul Mobilitate 1 merge înainte și este de neoprit! Votul în TRAN privind Pachetul Mobilitate este programat pentru luna iunie 2020, iar apoi Pachetul Mobilitate ar putea fi adoptat în sesiunea plenară PE din iulie 2020 (urmează să fie confirmat). Normele din regulamentul referitor la accesul pe piață și din directiva referitoare la detașare vor deveni aplicabile la 18 luni de la intrarea în vigoare a actelor juridice. Normele din regulamentul privind timpii de conducere și de odihnă, precum întoarcerea acasă a șoferilor se vor aplica la 20 de zile de la publicare și nu la 18 luni, cu excepția termenelor speciale pentru tahografe.
PACHETUL MOBILITATE 1 AMENINȚĂ SUPRAVIEȚUIREA TRANSPORTATORILOR ROMÂNI ȘI ESTICI, DEJA GRAV AFECTAȚI DE CRIZA COVID-19
Publicate încă din 2017, cele 3 dosare cuprinse în Pachetul Mobilitate 1 au fost realizate pe fondul protecționismului în creștere al Statelor Membre din Vestul UE reunite în cadrul Alianței Rutiere, iar transportatorii români și est-europeni vor fi cei mai afectați de măsurile propuse, care vor conduce la o creștere semnificativă a costurilor lor de operare și la restricționarea transporturilor rutiere internaționale operate de aceștia în cadrul UE. Acordul în trialog asupra Pachetului Mobilitate 1 la care s-a ajuns anul trecut, cuprinde prevederi extrem de periculoase pentru transportatorii români și estici, propuse fără o evaluare a impactului acestora asupra pieței de transport și asupra mediului, precum:
· Întoarcerea obligatorie a camioanelor la fiecare 8 săptămâni: această măsură a fost propusă de PE și nu a fost acoperită de evaluarea de impact a Comisiei, limitând libera circulație a serviciilor și a forței de muncă, care sunt drepturi fundamentale ale UE și având un impact negativ semnificativ asupra mediului, contrar obiectivelor Pactului ecologic al CE;
· Aplicarea Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de legea specială de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier, va genera o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici, limitând totodată transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade.
· Întoarcerea obligatorie a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni va avea un impact semnificativ diferit între statele membre de bază și cele periferice, fapt recunoscut și în evaluarea impactului, iar aplicarea acesteia la 20 de zile de la publicarea Pachetului Mobilitate 1 va afecta grav numeroase companii de transport rutier din România. Întrucât numărul existent de șoferi va fi și mai puțin disponibil pe piață, măsura de obligativitate a acestora de a se întoarce acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni ar trebui să fie însoțită de un nou pachet de măsuri pentru atragerea de șoferi noi în industria transporturilor rutiere din UE.
De asemenea, semnalăm faptul că interdicția de efectuare a perioadei de repaus săptămânal normal în cabină, în pofida studiului Comisiei Europene care recunoaște o lipsă gravă a locurilor de parcare sigure pentru camioane pe drumurile din UE, este totodată contrară măsurilor recent adoptate de numeroase State Membre UE de a permite efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului, în contextul pandemiei COVID-19.
UNTRR alături de asociațiile profesionale din celelalte țări afectate au realizat numeroase demersuri adresate Parlamentului European și Comisiei Europene împotriva adoptării Pachetului Mobilitate 1. Recent, Ministrul roman al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, domnul Lucian Bode, alături de Miniștrii transporturilor din Bulgaria, Cipru, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta si Polonia au transmis pe 30.03.2020 o scrisoare Președinților Parlamentului European și Comisiei Europene, prin care au solicitat de urgență suspendarea procesului legislativ privind adoptarea pachetului mobilitate 1, până la încetarea pandemiei și reevaluarea situației sectorului transportului rutier cu privire la posibilitatea punerii în aplicare a dispozițiilor acestuia.
Având în vedere pericolul adoptării accelerate a Pachetului Mobilitate 1 pentru soarta transportatorilor români, UNTRR solicită mobilizarea tuturor Eurodeputaților români, alături de Eurodeputații din celelalte State Membre afectate în vederea realizării tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1”.