UNTRR va solicita clarificări în privința prevederilor din Ordonanța Militară nr. 4/29.03.2020 referitoare la izolarea șoferilor de camioane în perioada dintre cursele internaționale. Ordonanța prevede trei variante de autoizolare pentru conducătorii auto.
UPDATE: UNTRR a transmis un comunicat în acest sens:
„În acest sens, UNTRR solicitã Guvernului sã clarifice și public modalitatea de aplicare a ordonanței, deoarece autoritãțile locale – primãriile, poliția, Direcțiile de Sãnãtate Publicã – aplicã neunitar deciziile luate prin Ordonanțe Militare, iar șoferii fãrã simptome sunt trimiși automat în autoizolare 14 zile, deși ar trebui excluși de la aceastã mãsurã.
Alãturi de medici, asistente, lucrãtorii comerciali din magazine, curieri și de toți ceilalți aflați în prima linie, șoferii sunt la datorie, iar munca lor este indispensabilã pentru economie. Cu toate acestea, în ultimele zile am primit pe e-mail, telefonic și pe rețelele sociale multe plângeri de la firmele de transport rutier și șoferi, cã aceștia sunt urmãriți de poliție, amenințați cu amenzi și trimiși în izolare, deși Ordonanțele Militare nu prevãd acest lucru.
În condițiile în care la nivel național avem o crizã de șoferi și în contextul crizei coronavirus, cei rãmași ar trebui susținuți și încurajați, nu hãrțuiți de autoritãțile locale.
UNTRR solicitã Guvernului revizuirea Ordonanței Militare nr. 4 din 29.03.2020, prin excluderea clarã a conducãtorilor autovehiculelor de transport marfã cu capacitatea maximã autorizatã mai mare de 2,4 tone care realizeazã transporturi internaționale de la mãsurile de izolare/carantinare, dacã aceștia nu prezintã simptome asociate noului coronavirus (COVID-19).
Totodatã, UNTRR solicitã Guvernului sã permitã șoferilor profesioniști români care dețin atestat profesional, card tahograf digital și contract de muncã la firmele de transport rutier românești sau strãine, sã se deplaseze cu avionul, microbuzul sau autoturismul personal cãtre camioanele aflate în Europa de Vest, iar la întoarcere sã nu fie plasați direct în carantinã/izolare.
Transportul rutier are nevoie de predictibilitate în aceste vremuri incerte, pentru a putea continua activitatea de aprovizionare.
Dacã transportul rutier de mãrfuri se oprește, tot lanțul de aprovizionare se va bloca, cu consecințe grave asupra sistemului medical și furnizãrii de alimente și echipamente populației. Într-un timp foarte scurt, vor fi mai multe victime din cauza blocãrii economiei decât va produce noul coronavirus în urmãtoarele 90 de zile.
Reamintim cã, potrivit comunicãrii Comisiei Europene 2020/C 96 I/01, statele membre trebuie sã ia mãsuri pentru a asigura libera circulație în UE a tuturor lucrãtorilor implicați în transportul internațional, din toate modurile de transport, precum conducãtorii auto, navigatorii, piloții, echipajele, inspectorii de vagoane, lucrãtorii de întreținere.
CE aratã cã ar trebui sã se renunțe la norme precum restricțiile de cãlãtorie și carantina obligatorie a lucrãtorilor din sectorul transporturilor care nu prezintã simptome, iar lucrãtorii nu ar trebui sã fie împiedicați sã treacã o frontierã internã pentru a-și îndeplini funcțiile în domeniul transporturilor: certificatele de competențã profesionalã recunoscute la nivel internațional ar trebui sã fie considerate suficiente pentru a demonstra cã un lucrãtor este activ în domeniul transportului internațional”.
Iată precizările UNTRR, postate pe Facebook:
„UNTRR va solicita clarificari avand in vedere ca autoritatile considera optionale toate variantele, si nu au caracter obligatoriu.
Este posibil ca autoritatile din România sa se fi inspirat de la autoritatile maghiare, care pe 27.03.2020 au dat o hotarare prin care toti soferii de camion unguri erau pusi obligatoriu 14 zile in autoizolare, insa aceleasi autoritati maghiare au renuntat la aceasta masura printr-o noua decizie emisa in 28.03.2020.
Am transmis aceste aspecte Domnului Prim Ministru Orban si Domnului Ministru Bode, cu solicitarea de a revizui aceste prevederi in cursul zilei de 30.03.2020
Am precizat de asemenea ca sunt categorii de oameni care prezinta risc social crescut de contaminare – si aceste categorii ar trebui sa fie proritatea autoritatilor.
Firmele de transport rutier si soferii profesionisti mentin lucrurile in functiune si merita mai multa apreciere atat din partea autoritatilor cat si din partea publicului larg”.