Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) salută acordul politic la care s-a ajuns privind extinderea Spațiului Schengen cu România și Bulgaria la frontierele aeriene și maritime, începând cu luna martie 2024, însă solicită cu fermitate autorităților române și europene stabilirea unei date clare pentru aplicarea Schengen și la frontierele terestre ale României, începând din 2024.
„Aderarea la spațiul Schengen este un pas important și mult așteptat de pasagerii români și operatorii de transport, care trebuia realizat încă din 2011, când instituțiile europene au constatat că România îndeplinește toate condițiile tehnice de aderare la Schengen. Având în vedere că toate datele pasagerilor sunt la dispoziția operatorilor de transport aerieni, extinderea spațiului Schengen cu România la frontierele aeriene putea fi realizată de mult timp. Întârzierea este evident că nu are absolut nicio justificare de natură tehnică, și este doar una politică, membrii clubului UE au ales să pedepsească România și Bulgaria și sã le reducă competitivitatea în tot acest timp, înfrânându-le si potențialul de dezvoltare. Acum însă, intrarea României în spațiul Schengen cu frontierele terestre este o urgență pentru transportatorii rutieri de mărfuri a căror eficiență este sever penalizată în prezent prin timpii extrem de mari de așteptare (cca. 30-36 ore zilnic între România și Bulgaria) și pentru operatorii de autocare, pentru a evita povara administrativă semnificativă legată de noile obligații de verificare a datelor pasagerilor în sistemele europene de autorizare a călătoriilor EES și ETIAS începând de anul viitor” a declarat secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
Precizările transmise ZIUA CARGO:
Sistemul de intrare/ieșire (EES) vizeazã pasagerii din afara UE care au nevoie de o viză de intrare simplă sau dublă pentru a intra în spațiul Schengen, în timp ce Sistemul european de informații și autorizare de călătorie (ETIAS) asigură verificarea pasagerilor non-UE care sunt scutiți de obligația de a avea o vizã pentru șederea vizată pe teritoriul statelor membre. În cazul României – țară UE, dar non-Schengen aplicarea obigațiilor ETIAS și EES va genera o povară administrativă semnificativă pentru operatorii români de transport de persoane.
România, prin poziția sa strategică, joacă un rol esențial în asigurarea eficienței și coeziunii transportului rutier la nivel european. Cu toate acestea, absența României din Spațiul Schengen creează bariere administrative și logistice, afectând direct industria transporturilor rutiere și generând costuri semnificative pentru operatorii români. Conform analizei UNTRR de anul acesta privind impactul neaderării la Schengen din perspectiva transportului rutier de marfă, industria transporturilor rutiere are pierderi de 2,41 miliarde Euro cauzate de neaderarea României la Schengen.
UNTRR subliniază importanța integrãrii complete a României în Spațiul Schengen cu frontierele terestre pentru industria transporturilor rutiere de mărfuri și persoane. „Solicităm stabilirea de urgență a unei date fixe pentru intrarea României în Schengen și cu frontierele terestre, iar dacă există cerințe speciale acestea sã fie clar menționate pentru a avea un sistem de referință exact cu privire la calendarul aderãrii și obiectivele de atins. Criteriile pe care ceilalți membri ai clubului UE le vor ca România și Bulgaria să le îndeplinească, nu trebuie să excedă cadrul general și condițiile tehnice de acces în spațiul Schengen” a spus secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu.
Industria transporturilor rutiere, cel mai mare exportator de servicii al României cu 7,66 miliarde euro, în 2022, este cea mai afectată ramură economică de neaderarea la Schengen a României, Stat Membru al UE, din 2007.
La 16 ani de la intrarea României în Uniunea Europeană sunt inacceptabile cozile de zeci de kilometri de camioane la frontierele UE ale României cu Bulgaria și Ungaria și timpii de așteptare de 36 ore pentru a trece frontierele interne UE, care blochează activitatea transportatorilor rutieri români și genereazã poluare, până la 50% timp de muncă pierdut (cu cât cursele sunt mai scurte și timpii de așteptare mai îndelungați, cu atât mai mare este ineficiența transportatorilor) pentru conducătorii auto și întârzieri în livrarea mărfurilor către clienți, afectând lanțurile logistice, procesele de producție și aprovizionarea orașelor și ducând la creșterea costurilor pentru transportatorii rutieri și consumatorii finali.
UNTRR face apel la autoritățile române și europene să stabilească, cât mai curând posibil, o dată fermă pentru aderarea României la Spațiul Schengen cu frontierele terestre, în 2024.