Controlorii de trafic aerian au declanșat greva de avertisment vineri între orele 11:00-13:00, pentru care au parcurs toate formalitățile legale și au anunțat-o de câteva zile.
UPDATE: Greva spontană s-a încheiat la ora 12.30, fiind redusă cu o jumătate de oră, a anunţat Valentin Cimpuieru, directorul general interimar al ROMATSA.
Reprezentanții greeviștilor nu cer salarii mai mari, ci doresc cel puțin 89 de angajați noi, deoarece a crescut volumul de muncă, dar și veniturile – deoarece ROMATSA primește bani de la Eurocontrol. Ei susțin însă că nu vor mai fi bani pentru salarii începând din septembrie. În 2015 au adus 25 de milioane de lei în plus.
Întârzieri
Au fost înregistrate întârzieri de o oră și jumătate la 4 zboruri de pe Aeroportul din Cluj (la sosiri, cursa de Luton, care trebuia să aterizeze la ora 12,30, iar la plecări, cea spre Dublin, care trebuia să decoleze la 11.25, cea spre Luton, de la 11.25, şi cea spre Dortmund, care trebuia să plece la 11.30), dar există posibilitatea ca pe parcursul zilei să mai fie întârzieri şi la alte curse.
Totodată, la Aeroportul “Henri Coandă” trebuiau să fie 21 de decolări şi 22 de aterizări între orele 11.00 – 13.00, însă unele curse au fost reprogramate, cum este cea spre Tel Aviv, care urma să decoleze la 12.35 şi va pleca la 13.35.
“Totul este dinamic şi depinde direct de Eurocontrol. Eurocontrol decide care din cele 33% de curse care vor fi dirijate vor fi operate în intervalul acesta de timp şi care urmează să aştepte terminarea grevei”, a declarat Valentin Iordache, directorul de comunicare al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti (CNAB).
“Nu urmărim avantaje materiale”
Sindicaliștii au precizat, într-un comunicat, că greva declanșată reprezintă urmarea unei lungi “bătălii” pentru păstrarea prestigiului instituției ROMATSA, “pentru depolitizarea și decăpușarea ei”.
“Nu urmărim avantaje materiale, ci siguranța locului de muncă, în condițiile în care, din cauza unui management defectuos, se ajunge cu pași programați la faliment și înstrăinare. Au vândut pământul, urmează cerul?”, se arată în comunicat ATSR.
De asemenea, sindicaliștii avertizează că înmulțirea zborurilor pe teritoriul românesc și diminuarea numărului de controlori de trafic constituie un atac la adresa siguranței traficului, cu toate eforturile pe care angajații ROMATSA le depun pentru “a gestiona eficient traficul din spațiul aerian românesc”.
“De aceea, rugăm publicul larg să ne înțeleagă și să fie alături de noi în acest demers care ne privește pe toți, familiile noastre, copiii noștri… Nu vrem să mai pozăm în vinovați din cauza incompetenței, indolenței și a lipsei de răspundere a unor indivizi necalificați pentru posturile de conducere pe care le ocupă în diverse instituții ale statului”, precizează sindicaliștii.
Cele două ore de protest ale angajaţilor ROMATSA vor afecta zeci de curse aeriene, atât în timpul grevei, cât și după aceea, deoarece aceștia vor asigura numai 33% din activitatea zilnică normală.
Nu vor fi afectate zborurile monarhilor, șefilor de stat, premierilor și miniștrilor, zborurile misiunilor de căutare și salvare, cele militare, umanitare și zborurile de poliție aeriană.
Organizatorii acesteia, respectiv comisia de negociere a sindicatului ATSR, au disponibilitatea de a continua negocierile cu patronatul în vederea soluționării revendicărilor. De altfel, reprezentanții sindicaliştilor au fost invitați miercuri la negocieri la Ministerul Transporturilor, cu ministrul Răzvan Cuc. Eu ai dat asigurări că merg cu inima deschisă şi că vor face tot posibilul pentru a se evita o grevă generală, care aduce mari pierderi financiare şi de imagine statului. La întâlnire a mers și conducerea ROMATSA.
Iată însă că negocierile au eșuat, iar Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian amenință cu greva generală dacă revendicările angajaților nu vor fi soluționate. Ei reclamă lipsa contractului colectiv de muncă, care a expirat din data de 1 septembrie 2016, dar și faptul că la negocieri nu s-a ajuns la nicio înțelegere cu autoritățile în privința revendicărilor salariaților.
În plus, conducerea ROMATSA este una interimară, fapt ce îi nemulțumește.
“Având în vedere că pe timpul negocierilor ce au avut loc în vederea perfectării unui nou CCM pentru perioada 2016/2017 părțile implicate în negociere, respectiv sindicatul reprezentativ ATSR, pe de o parte, și RA ROMATSA, pe de altă parte, nu au ajuns la o înțelegere cu privire la revendicările formulate de salariați, sindicatul reprezentativ a obținut acordul a mai mult de jumătate din numărul de membri ai acestuia de a declara grevă de avertisment la nivelul RA ROMATSA, toate subunitățile, în data de 12 mai 2017, între orele 11:00 — 13:00”, se arată într-un comunicat al ATSR.
Controlorii de trafic avertizează că în cazul în care greva de avertisment nu are ca efect soluționarea revendicărilor și încheierea unui nou Contract Colectiv de Muncă vor declanșa greva generală.
Ultima grevă de avertisment declanșată de controlorii de trafic aerian a avut loc în iulie 2015 și a afectat 22 de aterizări și 18 decolări, adică 40 de mișcări de aeronave programate pe Aeroportul Internațional Henri Coandă București, conform planurilor de zbor.
Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian — ROMATSA se află sub autoritatea Ministerului Transporturilor. ROMATSA are statut de regie autonomă autofinanțată de importanță națională, deține monopolul natural al serviciilor de trafic aerian și nu primește de la bugetul statului sume pentru realizarea obiectului de activitate sau pentru realizarea programului de investiții și dezvoltare.