UPDATE! Guvernul pregătește noi taxe pentru mașini (document)

UPDATE: Ministerul Dezvoltării a anunțat pe Facebook, în seara de 30 iulie, că a retras proiectul din procedura de transparență, „în vederea unei consultări mai ample atât cu partenerii din cadrul Coaliției de Guvernare, cât și cu reprezentanții structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale, ai mediului de afaceri și ai societății civile”.

Guvernul pregătește instituirea de noi taxe pentru mașinile care circulă în Zone cu Niveluri Scăzute de Emisii (ZNSE) ce vor fi stabilite de autoritățile locale, prevede un proiect de act normativ lansat în dezbatere publică de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).

foto: Jean-Mihai Pîlșu

Atenție! ZNSE nu cuprind drumuri naționale, județene sau variante ocolitoare ale localităților.

Proiectul de Hotărâre de Guvern privind metodologia de elaborare a regulilor de acces, a modului de aplicare a tarifelor, precum și a excepțiilor aferente zonelor cu nivel scăzut de emisii prevede, între altele:

Articolul 3: „ZNSE sunt inițiate, delimitate și gestionate de către autoritățile administrației publice locale. Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritățile administrației publice locale au obligația efectuării următoarelor măsuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetățenilor în toate zonele urbane:

a) asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE;

b) asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă”, prevede proiectul de act normativ postat pe site-ul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA).”

Articolul 4: „ZNSE pot fi de două tipuri:

„a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;

b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.

(2) Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video”.

Articolul 6:

(1) Accesul în funcție de emisii și tipul de combustibil, taxele și excepțiile aferente zonelor cu emisii scăzute se stabilesc de către autoritățile administrației publice locale prin regulamentul de acces în ZNSE.

(2) Autoritățile administrației publice locale, atunci când elaborează regulamentul de acces în interiorul ZNSE, au obligația să țină seama de următoarele:

a) să coreleze cuantumul tarifelor de acces în ZNSE astfel încât să fie îndeplinit scopul instituirii ZNSE specificat la art. 8 alin. (1) pentru cazul în care ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;

b) să diferențieze cuantumul tarifelor de acces în ZNSE în funcție de fiecare clasă de vehicul și de tip de combustibil, așa cum au fost stabilite prin art. 8 alin. (2), pentru cazul în care ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4, cu excepția categoriei specificate la art. 8 alin. (2) lit. f) pentru care tariful trebuie să fie zero lei;

c) să nu introducă criterii suplimentare în vederea instituirii ZNSE față de cele menționate la art. 8 alin. (2);

d) să dezvolte trasee pentru transport activ (inclusiv trotinete electrice) în interiorul ZNSE și să pună la dispoziție servicii publice de transport activ în acest sens (stații de închiriere biciclete și trotinete electrice);

e) să amenajeze în interiorul ZNSE stații de încărcare pentru mașini electrice;

f) să dezvolte infrastructura verde în interiorul ZNSE;

g) să nu creeze discriminări atunci când stabilesc excepții prin regulamentul local pentru accesul în ZNSE;

h) să asigure transport public pentru accesul în ZNSE a persoanelor care își desfășoară activitatea profesională în interiorul ZNSE;

i) dacă în interiorul ZNSE există spital, atunci va lua măsuri pentru ca accesul către și de la spital să nu fie restricționat prin bariere pentru vehicule aferente serviciilor publice de intervenție care deservesc spitalul (autovehicule aferente serviciilor de urgență sau a altor autovehicule similare cu acestea);

j) accesul în interiorul ZNSE a autovehiculelor vehiculelor aparținând sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, precum și vehiculelor aferente serviciilor publice de intervenție, trebuie să fie făcut astfel încât acesta să nu fie restricționat;

k) în zonele adiacente ZNSE se iau măsuri de calmare a traficului și/sau de stabilire zone pietonale.

(3) În stabilirea ZNSE autoritățile administrației publice locale țin cont de următoarele criterii de amplasare și dimensionare a ZNSE, fără a se limita la acestea:

a) zonele centrale istorice ale localității;

b) zonele foarte frecventate de către localnici și turiști, care reprezintă atracții pentru aceștia, inclusiv în centrele orașului;

c) zonele în cadrul cărora controlul accesului să fie fezabil din punct de vedere economic și să se realizeze cu ușurință;

d) în zonele adiacente ZNSE pot fi luate măsuri de calmare a traficului și/sau de stabilire zone pietonale;

e) alegerea unor zone care pot avea doar caracter temporar de ZNSE, de exemplu doar în weekend, sau pe perioada nopții, sau pe o anumită perioadă dintr-o zi calendaristică, fără a se limita la aceste exemple, caz în care acestea nu pot fi decât conform cu art. 4 alin. (1) lit. b) și se adresează cu prioritate unor secțiuni ale arterelor din zonele tip cartiere ale unei localități;

f) alegerea unor zone care se instituie ca fiind ZNSE, cu caracter temporar sau nu, în baza unor date de calitate a aerului furnizate de stațiile fixe de monitorizare a calității aerului care fac parte din Sistemul Național de Monitorizare a Calității Aerului.”

Articolul 7: „ZNSE nu se instituie pe zone ce cuprind drumuri naționale, drumuri județene, sau variante ocolitoare ale localităților.”

Clase de autovehicule

Dar iată și clasele de autovehicule:

„Articolul 8: (1) Scopul instituirii ZNSE este de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, după caz, prin decizia autorităților administrației publice locale.

(2) În vederea instituirii ZNSE, se utilizează următoarele clase de autovehicule din categoriile M și N, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (1) lit. (a) – (b) din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea și supravegherea pieței autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și ale sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 și (CE) nr. 595/2009 și de abrogare a Directivei 2007/46/CE, stabilite în funcție de norma de poluare și de tipul de combustibil:

a) clasa 1- vehicule cu norma de poluare EURO 3/III pe motorină și normele de poluare Euro 2/II, Euro 1/I și non euro;

b) clasa 2 – vehicule cu norma de poluare EURO 4/IV pe motorină și norma de poluare EURO 3/III pe benzină, GPL, GNC și GNL;

c) clasa 3 – vehicule cu norma de poluare EURO 5/V/EEV pe motorină și norma de poluare EURO 4/IV pe benzină GPL, GNC și GNL;

d) clasa 4 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe motorină și norma de poluare EURO 5/V/EEV pe benzină, GPL, GNC și GNL;

e) clasa 5 – vehicule cu norma de poluare EURO 6/VI pe benzină, GPL, GNC și GNL;

f) clasa verde – vehicule pur electrice, vehicule cu pilă de combustie cu hidrogen”.

Amenzi

Articolul 10: „Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 de lei circulația pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces în ZNSE.

(2) Constituie contravenție și se sancționează consiliile locale, respectiv Consiliul General al municipiului București cu amendă de 500 lei pentru fiecare zi de întârziere față de termenele specificate la art. 22, alin. (4), lit. a) și b), din Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă.”

Articolul 11: „(1) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 10 alin. (1) se realizează de către personalul Poliției Rutiere și/sau Poliția locală, conform atribuțiilor stabilite prin lege;

(2) Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 10 alin. (2) se realizează de către personalul împuternicit din cadrul autorităților publice pentru protecția mediului, conform atribuțiilor stabilite prin lege.”

Articolul 12: „În primul an de la înființarea ZNSE, nu se vor aplica prevederile art. 11, iar autoritățile administrației publice locale:

1. nu vor aplica tarife pentru intrarea sau tranzitarea ZNSE;

2. vor avea campanii de informare a publicului și de promovare a ZNSE.”

Download

Download

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.