În Ungaria a fost introdus, de la 1 ianuarie, un nou sistem pentru înregistrare temporară a autorizației electronice în cazul transportatorilor de mărfuri și de pasageri: BIREG, conform secțiunii 4/A din Ordonanța Guvernului nr. 261/2011 modificată la 31 decembrie 2020. (XII. 7.). Potrivit MKFE, interfața de înregistrare poate fi accesată din 20 ianuarie.
UPDATE 2: Legislația specifică maghiară (OUG ungar 156/2009), cu toate modificările ulterioare, inclusiv BIREG, pe baza căreia se aplică amenzi cu ocazia depistării unor abateri de la legislația de transport rutier :
http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=126204.418299
Aspecte suplimentare, în continuarea informațiilor privind modificările din legislația din Ungaria pe domeniul transporturilor rutiere:
1. Ambasada României a fost notificată de către conducerea Poliției Rutiere din Ungaria, prin intermediul Biroului Atașatului de Afaceri Interne, cu privire la intrarea în vigoare, începând cu data de 01.02.2021, a unor modificări legislative privind transportul rutier de mărfuri.
Potrivit respectivelor modificări, au fost introduse reguli mai stricte în sensul extinderii politicii de sancționare asupra unor categorii de autovehicule suplimentare (M1, N1), cuantumul unor amenzi fiind, de asemenea, mărit.
Inspectarea vehiculelor se poate efectua atât de către Poliția ungară, cât și de către reprezentanți ai Autorității Rutiere și vizează în special: depășirea masei maxime admise, combinații de vehicule care depășesc masa maximă admisă, tractarea de vehicule fără a se respecta reglementările tehnice.
Amenzile aplicabile pot atinge 500.000 HUF, iar sancțiunile pot include reținerea autovehiculelor în cauză până la plata amenzilor sau confiscarea plăcuțelor și certificatului de înmatriculare.
2. Având în vedere faptul că Ungaria reprezintă pentru transportatorii români principala țară de tranzit spre vestul Europei, conducerea Poliției ungare au rugat Ambasada României la Budapesta, în limita posibilităților, să sprijine autoritățile ungare prin a aduce la cunoștința celor interesați modificările legislative descrise mai sus, pentru a se preveni pe cât posibil situațiile în care, din cauză necunoașterii reglementărilor în vigoare, autoritățile maghiare să fie nevoite a aplica sancțiuni unor persoane fizice sau juridice române.
Modificările legislative (în limba maghiară) la care am făcut referire mai sus se regăsesc la următorul link (marcate cu roșu): http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=126204.418299
3. Problema autovehiculelor sau a combinațiilor de vehicule din categoria celor care depășesc masa maximă admisă sau care încalcă reglementările privind tractarea reprezintă un aspect care anterior a fost reflectat de mai multe ori în mass-media (cunoscute sub denumirea de „caravane horror”), vizate fiind inclusiv autovehicule înmatriculate în România. De exemplu, pe portalul maghiar de știri ORIGO.HU fost, în data de 13.11.2019, un articol, intitulat „Polițiștii maghiari nu știu de glumă, așa că îi educă pe șoferii români de trailere horror”, în care se menționează faptul că Poliția județului Győr-Moson-Sopron a demarat o campanie de prevenire împotriva autovehiculelor sau ansamblelor de transport marfă care contravin legislației în vigoare, prin plasarea unor afișe bilingve (româno-maghiare) însoțite de explicații grafice, pe marginea autostrăzii M-1.
UPDATE 1: În 27 ianuarie, a fost publicat în Monitorul Oficial din Ungaria decretul de modificare 18/2021 al Decretului guvernamental 261/2011 care reglementează obligațiile referitoare la înregistrarea în sistemul BIREG, informează CECOR – Centrul de consultanță Rutieră.
Sistemul BIREG introduce obligativitatea tuturor operatorilor internaționali și domestici ce desfășoară activități de transport pe teritoriul Ungariei, de a înregistra operațiunile în noua platformă. Autoritățile ungare, la solicitarea asociațiilor de transportatori, au introdus acest nou sistem electronic de înregistrare, motivând asigurarea trasabilității și controlului utilizării legale a permiselor bilaterale și multilaterale necesare transportului rutier internațional de mărfuri.
Înregistrarea în platformă este obligatorie pentru următoarele categorii de transport:
· operațiuni de transport rutier internațional în nume propriu cu vehicule cu o greutate maximă admisibilă încărcată de peste 3,5 tone și care fac obiectul permisului bilateral sau al licenței ECM
· operațiuni de transport închiriate sau comandate cu vehicule cu o greutate maximă admisibilă de peste 3,5 tone care fac obiectul unui permis bilateral sau al unei licențe ECMT· operațiuni de cabotaj care fac obiectul unui permis bilateral și deținerea unei licențe comunitare în Ungaria.
· transporturi ,,fără marfă” ce fac obiectul operațiunilor menționate anterior.
Înregistrarea operațiunilor de transport se va face:
· în cazul operațiunilor de transport spre sau care tranzitează spațiul Ungariei, înainte de intrarea pe teritoriul HU
· în cazul operațiunilor de transport ce au ca punct de plecare Ungaria, înainte ca marfa să fie încărcată din HU.
Tipurile de activități ce necesită a fi înregistrate sunt următoarele:
• intrarea pe teritoriul Ungariei
• descărcarea pe teritoriul Ungariei
• încărcare pe teritoriul Ungariei
• părăsirea teritoriului Ungariei.
Operatorii în transport (companiile) au obligativitatea de a se înregistra în acest sistem o singură dată, iar ulterior, în baza credențialelor primite și a contului creat, vor putea completa de fiecare dată când se va efectua un transport.
SUNT EXCEPTATE de la obligația de înregistrare în platforma BIREG, următoarele tipuri de transport:
- Operațiunile de TRANZIT pe teritoriul Ungariei cu vehicule cu o greutate de peste 3,5 tone;
- Operațiunile de TRANSPORT INTERNAȚIONAL contra cost sau în cont propriu de mărfuri cu vehicule cu o greutate de peste 3,5 tone;
OBLIGATIVITATEA de înregistrare în platforma BIREG, conform modificărilor, ESTE pentru următoarele tipuri de transport:
- Operațiunile de transport realizate în baza unei autorizații CEMT sau unei autorizații bilaterale (după caz);
-
Operațiunile de cabotaj pe teritoriul Ungariei.
Referitor la intrarea în vigoare a acestor modificări, termenul este de 8 zile de la publicarea actului în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă data de 4 februarie 2021. Rămâne astfel un termen de 4 zile în care, obligația de înregistrare se aplică tuturor tipurilor de transport, neîndeplinirea acesteia putând duce la aplicarea de sancțiuni în trafic.
Asociația operatorilor de transport din Ungaria – MKFE a anunțat în legătură cu acest termen de 4 zile în care modificările nu sunt aplicabile, că va lua legătura cu ITM Ungaria pentru a rezolva această situație de conflict, în speranța a nu fi aplicate sancțiuni.
Sistemul BIREG ar trebui să asigure controlul tuturor documentelor de transport obligatorii pentru toate transporturile, în timp real, și astfel să creeze o bază IT stabilă pentru protejarea pieței din Ungaria.
Potrivit Ministerului Inovării și Tehnologiei, în calitate de organism responsabil, autoritățile vor emite avertismente numai în caz de omisiuni. În plus, în cazul înregistrărilor incorecte, ar trebui furnizate informații despre procedura corectă și ar trebui implementată o campanie de informare generală în acest timp.
MKFE subliniază că înregistrarea operatorilor BIREG – pentru a funcționa eficient – afectează toți transportatorii, inclusiv companiile din UE și din Ungaria care operează cu o licență comunitară.
Interfața de înregistrare BIREG este disponibilă din 20 ianuarie, acesând următorul link:
https://bireg.gov.hu/bireg/#/account/login
MKFE citează ITM care precizează că, pe parcursul lunii ianuarie, cei care nu reușesc să se înregistreze sau se înregistrează incorect sau incomplet vor fi avertizați și informați cu privire la atribuțiile lor de către autoritate, însă din februarie, cei care conduc neregulat vor fi amendați.
Sancțiunile, impuse de la 1 februarie, sunt: penalizarea pentru lipsa unei înregistrări BIREG este de 800.000 HUF (aproximativ 2.200 EUR), iar dacă zona de descărcare sau încărcare nu își îndeplinește obligațiile de control, se datorează 300.000 HUF (aproximativ 830 EUR).