UPDATE: UNTRR îi mulțumește inspectorului de stat șef Nistor Duval și colectivului ISCTR pentru sprijinul acordat celor 19 șoferi din Iran, unii plecați din 20 februarie 2020 din Iran. Aceștia sunt blocați de 13 zile la PTF Calafat pe drumul spre Iran, deoarece autoritățile din Bulgaria nu permit accesul camioanelor înmatriculate în Iran.
UNTRR a solicitat, în dimineața de 30 martie, suportul autorităților române pentru deblocarea celor 17 camioane și 19 șoferi iranieni ținuți de 12 zile la Punctul de Trecere a Frontierei (PTF) Calafat.
Iată precizările, în comunicatul transmis redacției în seara de 29 martie:
„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită suportul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), Ministerului Afacerilor Externe (MAE) și Ministerului Afacerilor Interne (MAI), pentru deblocarea a 17 camioane și 19 șoferi iranieni blocați din data de 18.03.2020 la punctul de trecere a frontierei Calafat, în caz contrar situația s-ar putea transforma foarte curând într-o criză umanitară.
Camera de Comerț, Industrie, Minerit și Agricultură din Iran, membră a Uniunii Internaționale a Transporturilor Rutier (IRU), a semnalat UNTRR că 17 camioane și 19 șoferi din Iran sunt blocați de 12 zile la punctul de trecere a frontierei Calafat-Vidin.
Blocajul se datorează Ministerului Sănătății din Bulgaria, care a emis o ordonanță prin care intrarea și tranzitul autovehiculelor înmatriculate în Iran, inclusiv camioane, sunt temporar interzise pe teritoriul țării începând din 18 martie 2020. Totodată, în cazul unora dintre șoferi viza Schengen a expirat, astfel că au nevoie urgentă și de ajutor consular pentru a li se permite tranzitul până în Iran.
UNTRR solicită suportul MTIC, MAE și MAI în a lua legătura cu autoritățile din Bulgaria și Turcia pentru rezolvarea urgentă a situației și permiterea tranzitului celor 17 camioane și 19 șoferi până în Iran.
O soluție posibilă pentru ca șoferii iranieni să ajungă acasă, dacă este acceptată de autoritățile din Bulgaria și Turcia, este să fie testați de COVID-19, iar dacă rezultatul este negativ să li se emită un document în acest sens și să le fie permis tranzitul prin Bulgaria și Turcia. Oricum, tranzitul pe teritoriul Bulgariei se face în convoaie escortate de poliție.
Turcia nu permite accesul pe căi rutiere a camioanelor și șoferilor profesioniști din țările – Angola / Algeria / Austria / Belgia / Bangladesh / China / Canada / Cehia / Ciad / Camerun / Columbia / Danemarca / Djibouti / Republica Dominicană / Egipt / Ecuador / Guinea Ecuatorială / Franța / Finlanda /Germania / Guatemala / Ungaria / Iran / Italia / Irak / Irlanda / India / Coasta de Fildeș / Iordania / Kuweit / Kenya / Kosovo / Kazahstan / Liban / Letonia / Muntenegru / Maroc / Mongolia / Moldova / Mauritania / Norvegia / Olanda / Niger / Macedonia de Nord / Nepal / Oman / Polonia / Filipine / Portugalia / Panama / Peru / Coreea de Sud / Spania / Suedia / Elveția / Arabia Saudită / Slovenia / Sudan / Sri Lanka / Marea Britanie / Emiratele Arabe Unite / Ucraina / Uzbekistan / Taiwan / Tunisia. În curând și România va intra pe această listă și trebuie reținut că peste 70% dintre operațiunile extracomunitare de transport rutier ale României sunt realizate cu Turcia.
În schimb, Turcia acceptă camioanele din aceste țări listate dacă vin cu feribotul, în principal din Ucraina. Din păcate, în prezent, din Constanța nu funcționează nicio linie de feribot spre Turcia sau Georgia, deși mai mulți operatori și-au anunțat interesul.
UNTRR apreciază eforturile depuse de Inspectorul de Stat Șef în cadrul Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), Nistor Duval, Inspectorul Șef, Colonel dr. Constantin Florea de la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) Dolj și Directorul General al Crucii Roșii România, Silviu Lefter, pentru mobilizare și suport în cazul acestor șoferi iranieni, în particular, dar și pentru toate acțiunile desfășurate în această perioadă”.