Uzina Roman Brașov a reușit să încheie un contract de 12 milioane de euro cu o companie din Taiwan, pentru livrarea a aproape 100 de maşini de mare tonaj.
Două dintre camioanele ce vor fi livrate au fost deja finalizate.
Aflată în insolvenţă de câţiva ani, uzina mai are 300 de muncitori din totalul de 26.000 de la începutul anilor ’90 dar cu şanse mari de revenire, după ce a început să producă anul trecut pentru Armata Română și este în tratative şi cu cea din Pakistan.
”Avem acest contract de 100 de autobasculante ce vor fi livrate în Taiwan. Suntem în discuții și cu o companie din Pakistan, iar camioanele sunt deja în probe acolo. Mai avem în derulare un contract cu Ministerul Apărării, după ce am câștigat licitația“, a declarat Carol Rugacs, directorul de producție și administratorul Roman SA.
Licitația a fost câștigată anul trecut în vară, iar uzina va produce 23 de camioane militare în valoare de 2,4 milioane de lei, fără TVA, pentru MAPN. Autovehiculele sunt de două tipuri: 11 dintre ele în configurația transport container specializat ATCS şi 12 în configuraţia autocamion de transport capacitate medie ACMD. Toate camioanele au tracţiune 6 x 6 şi sunt dotate cu motoare MAN.
Perioada de livare este de 14 luni de la semnarea contractului. Valoarea maximă a contractului estimată de către MAPN era de 18 milioane de lei (4 milioane de euro), fără TVA, iar Roman Braşov a câştigat licitaţia cu un preţ aproape la jumătate, concurând cu firme internaţionale precum Iveco, Tatra sau MAN.
Roman a pierdut însă anul trecut un contract pentru livrarea a 29 de camioane către MAPN, câștigat de italienii de la Iveco Defence Vehicles, iar în 2011, altul de livrare de vehicule militare către Pentagon.
Astfel contractul încheiat recent cu o companie din Taiwan reprezintă, practic, salvarea uzinei.
Administratorul uzinei a criticat prevederile fiscale, susținând că din cauză că fabrica este supusă în prezent unui plan de reorganizare nu poate participa la licitații deși are bani în conturi, decât dacă primește o scrisoare de garanție de la bancă.
Uzina Roman din Brașov a fost inițial fabrică de armament, fiind înființată în 1938, iar din anul 1953, după naționalizare, a fost numită “Steagu Roșu” și a început să fabrice autocamioane. Problemele uzinei au început în anul 2006, când mii de oameni au fost concediați, 80% din acțiuni fiind preluate de Asociația Pro Roman Brașov, iar președinte al Consiliului de Administrație a fost numit Ioan Neculaie.
În următorii 8 ani, fabrica a fost disputată în instanță, iar în 2015 uzina a revenit Asociației Pro Roman, al cărei președinte este omul de afaceri Ioan Olaru.
În prezent, fabrica are datorii de 90 de milioane de lei, se află într-un plan de reorganizare, după ce inițial a fost în insolvență timp de mai mulți ani.