EY preconizează că, până în 2030, în Europa vor exista peste 75 de milioane de vehicule electrice care vor circula între diferitele rețele de încărcare. În contextul în care fiecare actor al ecosistemului EV generează date, această creștere rapidă a volumului va spori importanța interoperabilității și a schimbului de informații.
Un nou raport realizat de EY și de organismul european al industriei energiei – Eurelectric, intitulat „Cum rezolvăm problema interoperabilității datelor în domeniul e-mobilității?”, explorează modul în care schimbul de date într-un mod nediscriminatoriu și standardizat va contribui la îmbunătățirea experienței generale a consumatorilor de vehicule electrice și la generarea de valoare pentru actorii din ecosistem.
Mihai Drăghici, partener Consultanţă EY România: „Mașinile electrice din România au înregistrat o creștere de 26%, ajungând la o cotă de piață impresionantă de 24% în 2023. Utilizarea practicilor de date uniforme este primordială pentru a spori satisfacția utilizatorilor și pentru a încuraja adoptarea pe scară largă. Viitorul e-mobilității depinde de partajarea și standardizarea datelor în mod colaborativ, încurajând interoperabilitatea și crearea de valoare. Cu peste 75 de milioane de vehicule electrice proiectate în Europa până în 2030, importanța standardizării datelor nu poate fi supraestimată.”
Raportul evaluează interoperabilitatea datelor la nivelul a trei activități principale din domeniul e-mobilității, analizând interacțiunile cheie și gradul actual de maturitate a transferului de date, prezentând oportunități și soluții:
Optimizarea stațiilor de încărcare: Amplasarea strategică a stațiilor de încărcare asigură utilizatorilor de vehicule electrice acces facil și confort, atenuând preocupările legate de autonomie, îmbunătățind experiența conducătorilor auto și încurajând adoptarea la scară largă a vehiculelor electrice. În Europa, numărul de puncte de încărcare publice a crescut cu 40%, de la aproximativ 530.000 în 2022, la 744.000, în 2023, dar, pe măsură ce adoptarea vehiculelor electrice se accelerează, va trebui să existe o creștere continuă și proporțională a numărului stațiilor de încărcare. Îmbunătățirea interoperabilității datelor poate oferi informații cu privire la amplasamentele unde sunt necesare noi stații de încărcare, pe baza modelelor de utilizare de către șoferi și a capacității disponibile a rețelei, ceea ce va asigura informații pentru planificarea infrastructurii și a investițiilor.
Integrarea inteligentă a rețelelor: Încărcarea inteligentă facilitează optimizarea energetică, ceea ce permite vehiculelor electrice să reacționeze la prețul energiei, la capacitatea rețelei și la disponibilitatea energiei din surse regenerabile pentru a iniția încărcarea. Prin schimbul de informații între diferite sisteme și actori, planificarea încărcării poate fi optimizată pe baza capacității rețelei în timp real, a prognozelor meteorologice, a prețurilor energiei electrice stabilite în funcție de momentul utilizării și a nevoilor fiecărui conducător auto în parte. Interoperabilitatea datelor este, de asemenea, crucială pentru serviciile „de la vehicul la rețea”, prin care vehiculele electrice pot alimenta rețeaua cu energie în timpul perioadelor cu vârf de consum. Pentru ca acest proces să funcționeze în mod optim, trebuie să existe o armonizare între stațiile de încărcare și vehiculele electrice.
Proces de încărcare optimizat: Un proces de încărcare optimizat oferă acces facil, coerent și confortabil la infrastructura de alimentare din cadrul diferitelor rețele de încărcare. Interoperabilitatea dintre sistemele de date contribuie la o experiență mai bună pentru șoferi, care beneficiază de informații în timp real privind disponibilitatea stațiilor de încărcare, prețurile și compatibilitatea cu vehiculele lor. Astfel, șoferii au posibilitatea de a lua decizii în cunoștință de cauză și de a-și planifica eficient traseele, reducând preocupările legate de autonomie și promovând adoptarea vehiculelor electrice.
Noi oportunități comerciale
Realizarea corectă a mecanismelor de interoperabilitate a datelor va permite organizațiilor să analizeze ce activități auxiliare să desfășoare în acest mediu nou și dinamic.
Despre EY România
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajați în peste 700 de birouri în 150 de țări și venituri de aproximativ 49,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2023. Rețeaua lor este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia îi ajută să le ofere clienților servicii prin care să beneficieze de oportunitățile din întreaga lume.
Prezentă în România încă din anul 1992, EY furnizează, prin intermediul celor peste 900 de angajați din România și Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistență fiscală, juridică, strategie și tranzacții, consultanță către companii multinaționale și locale.
Compania are birouri în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași și Chișinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year.