Cu ajutorul companiilor aeriene low-cost românii pot găsi oferte de zbor la prețuri accesibile, însă costurile de călătorie pot crește cu ușurință dacă pasagerii optează pentru servicii extra, cum ar fi alegerea locului în avion sau mai multe bagaje.
De asemenea, gustările și băuturile cumpărate din avion pot influența semnificativ bugetul de vacanță al românilor, în unele cazuri costând mai mult decât zborul propriu-zis. Pentru a-i ajuta pe călători să obțină cel mai bun preț, echipa din spatele motorului gratuit de căutare a ofertelor de călătorie momondo.ro a analizat aceste facilități de zbor.
Modificarea numelui sau a zborului
Chiar dacă au ales cu atenție cea mai ieftină și bună ofertă de zbor, călătorilor le pot scăpa adesea detalii care să îi coste peste așteptări. De exemplu, pentru modificarea sau schimbarea numelui de pe bilet în aeroport, Ryanair percepe o taxă de 160 de euro per zbor per persoană, de aproximativ 19 ori mai mult decât costul unui zbor intern (8,35 euro) pe care îl pun la dispoziție. Pasagerii Wizz Air plătesc 45 de euro, cei care călătoresc cu Blue Air 40 de euro, pentru corectarea sau schimbarea numelui.
Există, de asemenea, situații în care călătorii încurcă ora sau ziua zborului, însă pentru a putea face o astfel de modificare pe biletul de avion ei ajung să plătescă până la 90 de euro la Ryanair în sezon, așadar de aproape 11 ori mai mult decât prețul unui zbor. Cei care au rezervat la Wizz Air plătesc mai puțin, de până la 40 de euro per zbor per pasager pentru aceste modificări, la fel ca la Blue Air.
Alegerea locurilor în avion
Multe companii aeriene permit alegerea locului în avion, fie pentru a sta mai aproape de un partener de călătorie sau pentru a avea parte de confort mai mare. Indiferent de situație, trebuie luate în calcul costuri suplimentare pentru această opțiune la unele companii aeriene. Pentru pasagerii care vor să aleagă orice loc în avion, inclusiv cel cu spațiu suplimentar pentru picioare, costul poate ajunge chiar la 50 de euro cu Wizz Air, 26 euro cu Blue Air și la minimum 15 euro cu Ryanair.
Cu cel mic la bord
Pentru cei care plănuiesc o călătorie în care să ia bebelușul în avion (pe care îl vor ține în brațe) costurile pot fi de trei ori mai ridicate decât biletul pentru un adult, chiar dacă bebelușul nu ocupă un loc. Ryanair percepe o taxă fixă de 25 de euro, iar la Wizz Air taxa este de până la 27 de euro. Cu Blue Air costurile sunt mai mici, 10 euro pe rute interne și 20 de euro pentru cele externe.
Bagajele în plus
Pentru majoritatea călătorilor români costurile extra pentru un bagaj în plus la cală atunci când călătoresc cu companiile low-cost nu este o noutate. În unele cazuri, însă, aceste costuri pot fi mult mai mari decât prețul pe care îl plătesc pe biletul de avion. Ryanair percepe o taxă de până la 40 de euro pentru un bagaj la cală înregistrat la aeroport (25 de euro la check-in-ul online), de aproape cinci ori mai mult decât costul unui zbor. La Wizz Air taxa este de până la 120 de euro, în timp ce la Blue Air e de două ori mai mică.
Apetit crescut în timpul zborului, pe măsura bugetului
Indiferent de durata petrecută în avion, majoritatea călătorilor se simt ademeniți de mirosul și aspectul gustărilor sau băuturilor servite la bord. În plus, există diverse opțiuni la dispoziție, de la chipsuri, batoane de ciocolată și alune la cafea, ceai, suc și alte băuturi, prin urmare pasagerii pot fi ușor tentanți să mai cheltuiască niște bani.
Pentru cei cărora li se face poftă de ceva sărat, o cutie cu chipsuri (40g) costă 2,5 euro la bordul avioanelor Ryanair și cu 5 euro în plus la Wizz Air. Pentru același produs, la Blue Air costul este de 4 euro. La supermarket, pentru o cutie care cântărește 165g de chipsuri, de patru ori mai mult, prețul este 1,52 de euro. Cei care simt mai degrabă nevoia de zahăr plătesc pentru un baton de ciocolată 1,5 euro la Wizz Air, 2 euro la Ryanair, 3 euro la Blue Air, iar în supermarket de până la nouă ori mai puțin – 0,34 de euro.
În timp ce costurile pentru o gustare sunt mult mai ridicate, la propriu, la bordul avionului decât jos, la supermarket, același lucru se aplică totodată băuturilor, fie că este vorba de cele răcoritoare sau calde.
O sticlă cu apă plată / minerală de 500 ml costă 2 euro la Blue Air, 2,5 euro la Wizz Air și 3 euro la Ryanair. Pentru același produs, la supermarket prețul este de nouă ori mai mic – 0,33 de euro. În cazul băuturilor acidulate, prețul este asemănător: pentru o doză de 250-330 ml, pasagerii Ryanair, Blue Air și Wizz Air plătesc 2,5 euro. Pe rafturile supermarketului, același produs costă de șapte ori mai puțin – 0,35 de euro. Pentru un ceai sau o cafea / ciocolată caldă, prețul la Blue Air este de 1 euro, în timp ce mult mai scump este la Wizz Air (între 2,5 și 3 euro) și Ryanair (3 euro), echivalentul unui pachet cu cafea de 250 g din supermarket.
„Companiile aeriene low-cost pun la dispoziție nenumărate oferte avantajoase pentru călători atunci când vine vorba de biletele de avion și, astfel, fac din călătorii o experiență extrem de accesibilă pentru români. Cu toate acestea, serviciile extra sunt cele care le aduc profit – înainte și în timpul zborului. Sugestia mea pentru călători în acest sens este să fie foarte atenți să nu facă greșeli în momentul rezervării zborului și să ia în considerare costul final al acestuia, mai degrabă decât doar pentru biletul de avion pentru că pot constata faptul că un zbor care costă mai mult, dar cu taxe mai mici pentru bagaje sau alte servicii extra, ar putea fi o variantă mai avantajoasă per ansamblu. Călătorii care folosesc motorul de căutare momondo.ro pot analiza rapid diferite oferte de zbor și pot alege cele mai bune opțiuni pentru planurile lor”, a declarat Mircea Giurcă, reprezentantul momondo în România.
Datele prezentate sunt bazate pe informațiile obținute de pe site-urile oficiale ale companiilor aeriene. Prețurile au fost identificate în perioada 12-17 iulie 2018.
Prețurile din supermarket sunt cele găsite pe site-urile oficiale ale celor mai populare / principalelor supermarketuri din România, afișate în perioada 12-17 iulie 2018.
Despre momondo:
momondo.ro este un motor de căutare gratuit care compară cele mai bune oferte pentru bilete de avion, hoteluri și închirieri auto la nivel global. momondo a primit numeroase distincții internaționale și a fost recomandat de către publicații importante, cum ar fi: New York Times, CNN, Frommer’s și The Daily Telegraph. momondo are birourile în Copenhaga și este prezent pe 30 de piețe internaționale. Aplicațiile pentru mobil gratuite sunt disponibile pentru IPhone si Android. momondo este parte din KAYAK, companie independentă în cadrul Booking Holdings Inc.