8 piste de biciclete, desfiintate de Politia Rutiera. Fiecare km i-a costat pe bucuresteni 150.000 de euro

Politia Rutiera a desfiintat in perioada 2 – 6 august 8 din cele 29 de piste pentru biciclisti receptionate de Administratia Strazilor Bucuresti in septembrie 2011 si pe care s-au cheltuit 25 de milioane de lei, urmând sa le inchida si pe celelalte. Organele de ordine au constatat ceea ce reclamau si bucurestenii, dar ironizau si ziarele, atunci cand o pista se oprea in cate o banca pe trotuar sau in cate un chiosc de ziare: ca traseele respective nu respecta conditiile legale pentru siguranta pietonilor si a biciclistilor. Organizatia pentru Promovarea Transportului Alternativ in Romania (OPTAR) anunta, intr-un comunicat de presa, ca “Brigada Rutiera a reconfirmat ilegalitatea pistelor pentru biciclisti din Bucuresti” si ca Administratia Strazilor „a ascuns datele privind receptionarea respectivelor piste”. Mai mult, 1 km de pista i-a costat pe bucuresteni 150.000 de euro, bani pe care ASB, institutie aflata in subordinea Primariei Capitalei, i-a cheltuit cu marinimie si „pe furis”.

„Informatiile au fost furnizate la solicitarea Tribunalului Bucuresti, dupa 8 luni de la depunerea cererii. Exact in perioada receptiei celor 29 de trasee, Brigada Rutiera a constatat ca si pistele receptionate in 2008 erau ilegale”, precizeaza OPTAR. Iata pistele desfiintate:

  • B-dul IANCU DE HUNEDOARA/Piata Victoriei – Calea Dorobanti
  • SOS. STEFAN CEL MARE/Calea Dorobanti – P-ta Obor
  • CALEA 13 SEPTEMBRIE/Sos. Sebastian – Str. Izvor
  • B-DUL GHENCEA/Str. Brasov – Terminal Ghencea
  • B-DUL UNIRII/P-ta Unirii – P-ta Alba Iulia
  • B-DUL TUDOR VLADIMIRESCU/Calea 13 Septembrie – Calea Rahovei
  • SOS PLEVNEI/Sos. Orhideelor – Str. Berzei
  • SOS VIILOR/Str. Odoare – Calea Serban Voda

In Bucuresti s-au realizat 11 trasee de biciclete pe baza unui contract incheiat in 2007 si pentru care s-au platit 4,7 milioane de lei si alte 28 de trasee, dupa un contract din 2009, piste receptionate in septembrie 2011 si pentru care s-au platit 25 de milioane de lei. In total, au fost realizati 122 km de pista, din care 68 km in 2008.

Trasee aiurea, bani cat pentru autostrada

“Conform calculelor, pistele din Bucuresti au costat 150.000 euro/km fiind cu mult mai scumpe decat o autostrada construita in Bulgaria. Si cu toate ca lucrarile la piste au fost de o mai mica amploare decat constructia unei autostrazi, acestea nu au fost finalizate niciodata. Astfel, prin plata unor lucrari neefectuate si prin receptia lucrarilor fara ca acestea sa fie conforme cu normele si avizele eliberate se poate vorbi de un prejudiciu considerabil in aceasta afacere a pistelor si semafoarelor pentru biciclisti”, reclama OPTAR.

In multe cazuri, pistele se opresc in cate o banca amplasata pe trotuar de catre un primar de sector sau in cate un chiosc de ziare – al carui amplasament a fost aprobat tot de catre edil -, iar mass-media a prezentat in nenumarate randuri, cu o ironie amara, astfel de cazuri.

Prejudicii morale

Pe langa prejudiciile materiale in acest caz, OPTAR reclama si “considerabile prejudicii morale provocate cetatenilor orasului”.

“Din 2008, oamenii reclama modul defectuos in care au fost realizate pistele. Cu toate ca s-au investit sume enorme pentru aceste lucrari, pistele nu au fost utilizabile pentru a-si atinge scopul pentru care au fost gandite. Lipsa de fermitate a institutiilor abilitate a permis ca pistele sa fie utilizate in conditiile in care ele nu respectau normele legale. In aceste conditii, intre pietoni, biciclisti si soferi au aparut tensiuni cauzate de prezenta unei infrastructuri  care pune in pericol viata participantilor la trafic”, se mai arata in comunicat.

Inchiderea celor 8 trasee pentru biciclisti este un rezultat al proiectului derulat de OPTAR sub denumirea “Adopta o pista periculoasa! Apoi… desfiinteaz-o !”, in scopul implicarii cetatenilor in a sesiza problemele pistelor catre autoritati si urmarirea demersurilor pana la rezolvarea acestora.

Trotuarul, numai al pietonilor

“Conform Codului Rutier, nici pietonii, nici masinile nu au voie sa circule pe trotuar sau sa se opreasca acolo. Le este interzis accesul pe pistele de biciclete. In momentul in care au fost receptionate pistele pe trotuare fara sa tina cont si de traficul pietonilor, se presupune ca iti asumi riscul ca pietonii sa fie accidentatii. Cel mai simplu mod de a accidenta un om este in momentul in care el iese din magazin. Daca ai veni cu o viteza de 20-30 km si ai lovi un astfel de om ar fi accident foarte grav si pentru tine si pentru pieton”, a declarat Marian Ivan, de la OPTAR.

Dupa nici 4 ani de la darea in folosinta a primelor piste de biciclete, iata ca o buna parte din ele, amplasate pe trotuar, sunt desfiintate de Politia Rutiera. Autoritatile iau acum in calcul, impreuna cu mai multe ONG-uri, realizarea altora noi, pe carosabil, asa cum exista in majoritatea capitalelor europene.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.