Încrederea societății civile în instituțiile publice este deosebit de importantă pentru funcționarea optimă a oricărui stat și reprezintă un bun indicator a performanței și colaborării acestora. Acest concept de încredere are două valențe, în sensul în care poate reprezenta și un câștig, dar și o apăsare, cauzată de faptul că standardele ridicate de încredere pot genera și un nivel mult mai ridicat de așteptări din partea cetățenilor, iar, în unele situații, aceste așteptări pot genera și dezamăgiri publice pe măsură.
Pentru a determina gradul de satisfacție a cetățenilor, este necesar să analizăm operativitatea și calitatea cu care instituțiile publice reușesc să contribuie la soluționarea problemelor cu care aceștia se confruntă în anumite perioade. Sigur că acest sentiment de încredere cu privire la performanțele instituțiilor publice nu este determinat doar pe baza interacțiunii directe, ci și pe baza modului în care cunoștințe, prieteni, rude, apropiați prezintă experiența lor în raport cu unele instituții publice, în special în urma unor experiențe neplăcute.
La nivel social, lipsa integrității creează prejudicii de imagine importante pentru instituțiile publice ai căror angajați săvârșesc fapte de corupție, generând, în mod automat, neîncredere în autoritățile publice și dând sentimentul că acestea ignoră legile, iar cetățenii acționează după bunul lor plac. Această neîncredere este influențată, în mod firesc, de calitatea umană a persoanelor cărora le-a fost încredințată realizarea serviciului public, de competența și onestitatea acestora și, nu în ultimul rând, de mediatizarea anumitor cazuri nefericite, în care un întreg minister ori autoritate publică, ori altă persoană juridică de drept public este caracterizată ca fiind coruptă în urma unui singur incident.
E clar că, în momentul în care o anumită instituție publică este percepută de societatea civilă ca fiind coruptă, oamenii își pierd speranța și încrederea, generând, în unele situații punctuale, chiar ură sau lipsă de respect față de toți membrii acelei comunități. Din acest considerent, este necesar ca persoanele care sunt angajate în sectorul public să-și îndeplinească îndatoririle de serviciu într-un mod profesionist, care să nu ofere loc de speculații. Totodată, s-a observat faptul că discuțiile care se abat de la scopul interacțiunii ar putea crea un mediu propice pentru cetățeni să insinueze acțiuni neconforme cu legea.
Spre exemplificare…
Ofițerii de poliție judiciară ai Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Satu Mare, la delegarea și sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Satu Mare, au realizat, în data de 24 octombrie 2024, activitatea de prindere în flagrant a unui agent de poliție din cadrul IPJ Satu Mare, cercetat într-un dosar penal vizând infracțiunea de luare de mită.
La aceeași dată, ofițerii DGA Satu Mare au efectuat percheziții domiciliare la două locații, respectiv la domiciliul agentului de poliție și la biroul acestuia.
Cu ocazia efectuării perchezițiilor domiciliare, au fost găsite și ridicate, în condițiile legii, mai multe bunuri și înscrisuri despre care există suspiciunea că au legătură cu comiterea infracțiunilor pentru care se efectuează cercetări în cauză.
Din cercetările efectuate până în prezent, a reieșit că agentul de poliție, angajat al IPJ Satu Mare, în mod repetat, în perioada 25 iulie-24 octombrie 2024, a pretins și primit sume de bani de la conducători auto, pentru a nu-și îndeplini obligațiile de serviciu, respectiv de a nu constata și sancționa fapte de natură contravențională la regimul rutier.
Față de agentul de poliție s-a dispus luarea măsurii reținerii pentru o durată de 24 de ore, urmând a fi prezentat judecătorului de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Satu Mare, cu propunere de luare a măsurii arestării preventive.
Integritate, pentru credibilitate
Într-o societate în care interesele personale compromit, de cele mai multe ori, valorile morale, integritatea rămâne singura speranță pentru funcționarea în parametri optimi a oricărei instituții publice.
În schimb, este evident că integritatea nu poate fi construită sau percepută peste noapte. Ea presupune un proces extrem de laborios, cu acțiuni repetitive, ce au în spate un raționament solid și principii bine consolidate. Iar, o dată construită această imagine a integrității vizavi de o anumită instituție publică, urmează cea mai grea provocare: menținerea acestei imagini. Iar acest lucru nu poate avea loc fără un efort comun, fără a fi autentic, asumat și fără a fi dispus să corectezi lucrurile, atunci când nu funcționează.
În final, vă reamintim că, pentru realizarea dezideratului asumat, la nivel colectiv, de către întreaga societate, referitor la semnalarea și sancționarea derapajelor din sfera corupției, este necesar ca fiecare dintre noi să ia atitudine. În acest sens, nu ezitați „în a arata cu degetul” fapte de corupție, utilizând sistemul call center anticorupție 0800.806.806, pus la dispoziție de către Direcția Generală Anticorupție.
Adrian GRIGORE
subcomisar de poliție
Direcția Generală Anticorupție