Comunitatea Bicicliștilor din București protestează sâmbătă, 10 mai 2014, față de “inabilitatea” Primăriei Municipiului Bucureşti de a încuraja mersul cu bicicleta ca mijloc de transport în mediul urban. Bicicliștii sunt nemultumiți de faptul că autoritățile locale, prin proiectele aprobate în cadrul Consiliului General și prin alocările bugetare de anul acesta, încurajeaza doar transportul cu mașina personală, în detrimetrul altor solutii alternative de transport.
“N-ai piste pentru bicicletă, n-ai parcuri, n-ai trotuare pe care să poţi umbla. Oricât ar vrea Primarul Sorin Oprescu, Podul Basarab nu le poate ţine locul acestora. Aşa că hai cu bicicleta pe stradă şi spune-i primarului Oprescu că vrei un oraş pentru oameni”, reclamă Andrei Găitănaru, de la Comunitatea Bicicliștilor din București.
Este deja al treilea an în care Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti organizează marșuri de protest în București.
10 milioane de euro, irosiţi de primărie
“După ce aproximativ 100 de km de piste pentru biciclete au fost desființate de către Poliția Rutieră – și, deci, peste 10 milioane de euro au fost cheltuiți ilegal, biciliștii din București sunt în continuare nevoiți să își negocieze locul în oraș. Deși încurajarea transportului nemotorizat este o direcție de dezvoltare urbană obligatorie (având în vedere obligativitatea de a realiza Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă), Primăria Municipiului București nu dă semne că a făcut din infrastructura durabilă o prioritate”, se arată în comunicatul remis redacţiei.
Dacă autorităţile locale din Bucureşti ar încuraja mersul pe bicicletă s-ar crea peste 2.000 de locuri de muncă şi 132 de vieţi ar fi salvate în fiecare an de la moartea prin afecţiuni pulmonare provocate de noxe auto, potrivit ultimului raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, se mai arată în documentul remis redacţiei.
Lupta pentru un loc în trafic
“În București, bicicliștii sunt dezavantajați din mai multe puncte de vedere. În lipsa unei infrastructuri dedicate, bicicliștii sunt nevoiți să lupte pentru locul lor în trafic. Legislatia îi trimite pe carosabil fără să ii protejeze, iar șoferii îi trimit pe trotuar, adică pe o infrastructura specifica pietonilor sufocată, însă, de masini parcate”, mai spun protestatarii.
De asemenea, pietonii și utilizatorii mijloacelor de transport în comun sunt categorii defavorizate ale Bucureștiului, deoarece trotuarele au fost transformate în parcări, în multe locuri, iar semafoarele sunt prea dese și prea lungi.
“Toate acestea descriu un oraș în care masinile personale au prioritate, iar administrația locală e interesată doar de pasaje subterne și poduri suspendate”, mai spun organizatorii acţiunii.
“Aceast protest reuneste vocile cetățenilor refugiaţi în propriul oraş: pietoni, utilizatori ai transportul in comun, biciclistii și chiar șoferii care doresc să își schimbe comportamentul de transport urban. Cu toții vor să-și recâștige drepturile furate abuziv de o administrație locală fără viziune”, se mai spune în comunicat.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU