EVENIMENT: Călătoria cu metroul şi RATB se unifică. Biletul va costa 5 lei şi va fi valabil o oră

Bucureştenii vor putea călători timp de o oră cu orice mijloc de transport al RATB (autobuz, tramvai, troleibuz), dar şi cu metroul, contra sumei de 5 lei. Pare o majorare de preţ, dar ţinând cont că se poate circula cu acelaşi bilet chiar mai mult de o oră – biletul unic având un număr nelimitat de validări timp de 60 de minute, ultima în minutul 56 – reprezintă un avantaj. Amintim că biletul RATB (1,3 lei călătoria) a rămas nemodificat din februarie 2008, iar conducerea Regiei a solicitat în ultimii doi ani – fie că a fost directorul general Adrian Criţ sau succesorul său, Viorel Popescu – majorarea preţului. Odată cu înfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti (AMTB), Adrian Criţ a fost numit la conducerea instituţiei şi ne declara într-un interviu pentru ZIUA CARGO, în 19 ianuarie, că lucrează la introducerea biletului unic pe mijloacele de transport ale RATB, metrou şi CFR, începând cu 1 iunie. Iată că n-a fost atunci, ci 3 luni mai târziu, când Criţ nu mai este director general la AMTB.  

Consiliul General al Municipiului Bucureşti va decide vineri asupra acestei propuneri a primarului general Sorin Oprescu, dar cum consilierii USL deţin majoritatea, proiectul de hotărâre este ca şi aprobat.

Ar urma, potrivit documentului, ca biletul unic 5 lei pe mijloacele de transport public ale RATB şi metrou să fie valabil o oră.

Cartela cu 10 călătorii de câte 60 de minute pentru fiecare călătorie va costa 30 de lei.

Abonamentul unic pe o zi (24 de ore) va costa 16 lei.

Aceste titluri de călătorie nu sunt valabile pe liniile expres şi nici pe cele cu tarif special ale RATB.

Bilet unic de 9 lei pe RATB şi trenurile regionale 

Bilet unic va fi şi pe RATB cumulat cu trenurile regionale ale CFR Călători care circulă pe inelul de cale ferată al municipiului Bucureşti.

Totodată, cine va dori să circule timp de o oră cu metroul şi cu trenurile regionale, va plăti un bilet unic de 7 lei.

Raportul de specialitate al proiectului de hotărâre CGMB este semnat de Septimiu Buzaşu de la Ministerul Transporturilor, iar de la Primăria Capitalei, de edilul-şef Sorin Oprescu şi de Mădălin Dumitru, şeful Direcţiei Transporturi din cadrul municipalităţii, precum şi de Ion Dedu, directorul executiv al aceleiaşi direcţii.

Validare acceptată până în minutul 59 din ora aferentă

Toate biletele acceptă ultima validarea cu un minut înainte de expirarea perioadei stabilite (60 sau 90 de minute) şi permit călătoria până la capătul liniei, la RATB şi CFR Călători, şi până la ieşirea din staţie, la Metrorex.

Călătoria unică cu CFR Călători şi RATB se va face cu cartela Ultralight tip multiplu din Sistemul Automat de Taxare (SAT) al RATB.  

Totodată, RATB este emitentul cardurilor ACTIV (reîncărcabil) şi al cartelelor MULTIPLU (de unică folosinţă)  şi asigură vânzarea titlurilor de călătorie cu valoare integrală atât pentru Regie, cât şi pentru Metrorex.

Există în fiecare staţie de metrou, la fiecare acces, câte unul sau două validatoare care permit intrarea călătorilor deţinători de cardură fără contact ACTIV, emise prin SAT.

Proiect vechi de 15 ani, blocat politic

Ideea unificării tarifelor de călătorie pe mijloacele de transport public de suprafaţă, metrou şi cale ferată a apărut încă de acum 15 ani, când autorităţile locale au gândit că Bucureştiul trebuie să intre în rândul capitalelor europene.

Un acord de împrumut pentru implementarea acestui proiect a fost semnat de Primăria Municipiului Bucureşti cu Banca Europeană de Investiţii (BEI) în anul 2000, însă cum decidenţii politici s-au aflat în tabere diferite la municipalitate şi Ministerul Transporturilor, Metrorex nu s-a putut uni cu RATB.

Totuşi, după înfiinţarea Autorităţii Metropolitane de transport Bucureşti (AMTB), primul său director general, Adrian Criţ, destituit în iunie, la o lună după instalarea Guvernului Ponta, a lucrat la proiectul unificării transportului public şi avea în plan ca de la 1 iunie să introducă biletul unic. Iată că s-a întâmplat cu 3 luni mai târziu, proiectul fiind preluat de actuala guvernare – în subordinea căreia se află AMTB.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.