Centru Intermodal de Transport la Aeroportul Timişoara, din fonduri nerambursabile. Proiect în Master Plan

Cel mai mare Centru Intermodal de Transport din regiunea de vest a ţării, ce va lega transportul feroviar, cel aerian şi cel rutier, va fi construit în zona Aeroportului Timişoara. Investiţia este evaluată la 82,2 milioane de euro şi va proveni din fonduri nerambursabile, fiind inclusă în proiectul Master Planului General de Transport al României – deocamdată neaprobat de Comisia Europeană.

Conducerea aeroportului anunţă însă ca sigure ambele componente ale investiţiei: un Terminal Intermodal de Marfă şi un Terminal Intermodal de Pasageri.

Terminalul de Marfă va include Centrul Cargo, platforma de staţionare aeronave, terminalul de cale ferată, reabilitarea liniei ferate existente în perimetrul aeroportului şi conectarea acesteia la reţeaua naţională, parcări pentru autovehicule şi conexiuni de transport.

„Un prim pas pentru dezvoltarea aeroportului spre zona de marfă a fost realizat prin aprobarea de către Comisia Europeană a proiectului „Cargo Tim – Studii pentru Dezvoltarea Infrastructurii Transportului Intermodal de Marfă la Aeroportul Internaţional Timişoara”, pentru finanţare prin programul european TEN-T. Administraţia aeroportului a făcut demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor ca în Master Plan să apară specificat caracterul de intermodalitate a acestui obiectiv”, precizează conducerea aeroportului, într-un comunicat remis redacţiei.

Terminalul de Pasageri va fi construit etapizat şi va include o aerogară de mari dimensiuni, dotată cu toate facilităţile comerciale şi operaţionale.

De asemenea, va fi realizată o autogară legată de aerogară printr-o galerie comercială. Autogara va deservi transportul public şi va reprezenta un nod rutier important prin care se va facilita transportul pasagerilor cu autobuzul spre destinaţii regionale şi internaţionale.

În plus, vor fi construite şi spaţii comerciale, parcări auto, dar şi o gară, pentru a asigura legătura între aeroport şi magistrala feroviară pe ruta Viena-Budapesta-Timişoara-Bucureşti.

„Aceste două investiţii majore, esenţiale pentru judeţul Timiş şi incluse în Master Planul General de Transport, vor avea un rol extrem de important pentru regiunea de vest a României. Dezvoltarea zonei economice se va realiza prin îmbunătăţirea infrastructurii din această parte a oraşului, vor fi create locuri de muncă în cadrul aeroportului şi în zonele adiacente. Companiile private vor avea noi oportunităţi de dezvoltare prin oferirea unor legături excelente între căile rutiere – prin conexiunile cu şoseaua de centură şi autostradă – şi cele feroviare şi aeriene. De asemenea, prin eliminarea traficului greu din oraş, va fi redusă poluarea şi congestia traficului urban şi va fi menţinută în stare mai bună infrastructura rutieră urbană. Călătorii vor avea parte de condiţii de călătorie mai bune, de timp redus de şedere şi de legături optime spre destinaţia lor finală”, a declarat directorul Aeroportului Internaţional Timişoara, Daniel Idolu.

Dezbatere cu scântei pe Master Planul General de Transport

Proiectul Master Planului General de Transport a fost supus dezbaterii publice luna trecută, iar proiectele din componenta rutieră au fost făcute praf de transportatori.

La transportul aerian, criticile au venit chiar din partea ministrului Ioan Rus, supărat că Aeroportul Băneasa nu figurează în acest document strategic, ce va sta la baza planificării investiţiilor în transporturi până în 2030 şi necesar pentru atragerea fondurilor europene în sectorul de profil în intervalul 2014-2020.

Compania americană AECOM este cea care a realizat proiectul Master Planului – în baza unui contract de 9,5 milioane lei fără TVA, atribuit în 2012 -, iar ministrul Rus le-a cerut reprezentanţilor săi să repare urgent greşeala.

Potrivit Master Planului, sectorul aerian are nevoie de o finanţare totală de 599 milioane euro până în 2030, din care sursele disponibile totalizează 461 milioane euro, adică aproape 77% din necesar.

Dezbaterea publică pe marginea Master Planului s-a încheiat în 15 octombrie, dar cei interesaţi să transmită observații și sugestii au putut face acest lucru până la 1 noiembrie.

O nouă consultare publică

În 7 noiembrie, MT ne-a transmis la redacţie un comunicat în care ne-a informat că anunţă publicul interesat cu privire la organizarea dezbaterii publice pe baza Master Planului General de Transport și a Raportului de Mediu aferent acestuia, în conformitate cu procedura de Evaluare Strategică de Mediu pentru Planuri şi Programe.

Anunțul și documentele menţionate mai sus pot fi accesate spre consultare pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor, www.mt.ro, secţiunea Strategia în transporturi/Master Plan/Anunțuri.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.