Peste 1.500 de elevi din clasele IV-VIII de la 6 școli din Medgidia vor participa la cursuri de educație rutieră, acțiune de responsabilizare socială organizată, începând din 27 mai, de Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ și Primăria Medgidia.
Cursurile de educație rutieră fac parte din proiectul “Îmbunătățirea conectivității la rețeaua TEN-T in zona transfrontalieră Medgidia-Dobrich” și sunt organizate în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, numărul pietonilor care și-au pierdut viața în accident rutier a scăzut cu 36% din 2007 până în 2016, la ultima raportare. În același timp, potrivit raportului Comisiei Europene, cei mai predispuși sunt copiii cu vârste de până la 14 ani, iar specialiștii în psihologia conducerii consideră că este nevoie de o strategie națională privind introducerea cursurilor de educație rutieră în școli.
“Datorită derulării mai multor campanii de informare și educație rutieră la nivel european, se constată o scădere considerabilă a numărului de victime din rândul pietonilor. Acest lucru ne arată că atât pietonii sunt mult mai conștienți de pericolele care pot apărea în trafic, dar și șoferii sunt mult mai reponsabili și preventivi atunci când sunt la volan. Întrucât am constatat din rapoartele Comisiei Europene, dar și din studiile pe care PsihoTrafiQ le-a coordonat la nivel național, că pietonii cu vârste de până în 14 ani sunt categoriile de vârstă cele mai vulnerabile, am decis să demarăm o amplă campanie de informare și educare în 6 școli din Medgidia. În cadrul cursurilor de educație rutieră, le vorbim elevilor despre semnificația și importanța indicatoarelor rutiere, despre regulile de circulație și de comportament în trafic”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră PsihoTrafiQ.
În cadrul campaniei de educație rutieră, organizatorii vor împărți peste 1.500 de broșuri de informare, special concepute pentru elevii claselor IV – VIII.
Psihologul Mihaela Rus: “Copiii au nevoie de educație rutieră în curricula școlară”
Totodată, copiii vor răspunde la un chestionar pentru a evalua gradul de cunoștințe privind siguranța rutieră, iar răspunsurile vor fi incluse într-un studiu care va fi publicat în reviste internaționale de specialitate, dar va fi pus și la dispoziția Ministerului Educației pentru a lua în calcul introducerea în curricula școlară a unei discipline care să abordeze importanța educației rutiere în societatea modernă.
“Chiar dacă s-au făcut progrese remarcabile privind siguranța în trafic, acestea se observă mai mult la nivelul adulților, care au devenit mult mai responsabili, însă la nivel de educație rutieră în școli, suntem printre codașii Europei, întrucât încă nu există în curricula școlară o disciplină care să trateze amplu importanță siguranței rutiere în rândul copiilor și tinerilor. În societatea actuală, copiii sunt și ei participanți activi la trafic, nu doar din perspectiva pietonului, ci prin faptul că tot mai mulți copii folosesc biciclete, trotinete și hoverboard-uri și pot fi oricând victime dacă nu primesc o educație rutieră adecvată. Considerăm că Ministerul Educației, împreună cu psihologi și reprezentanți ai societății civile, ar trebui să creioneze urgent o strategie națională pentru introducerea cursurilor de educație rutieră în școli, iar noi, prin acest proiect-pilot, ne dorim să tragem un puternic semnal de alarmă și să-i invităm pe părinți, profesori și autorități să ne fie alături în acest demers, pentru a crea împreună o lume mai sigură pentru copiii noștri”, explică prof. univ. dr. Mihaela Rus.
Tinerii de astăzi sunt cetățenii de mâine și implicit, participanți activi la traffic
“Este adevărat faptul că noi toți avem mare nevoie de îndrumare în ceea ce privește participarea la trafic, luând în cosiderare multitudinea de factori distractori și pericolele la care ne expunem zi de zi. Consider că trebuie să vorbim deschis despre acest subiect îngrijorător și să acționăm în concordanță. Așadar, această campanie de conștientizare și educare pe care o implementăm este un pas important în direcția tragerii unui semnal de alarmă foarte important. De asemenea, este la fel de adevărat faptul că tinerii sunt deja participanți pasivi la trafic, iar această campanie de conștientizare și educare va avea un rezultat dublu. În primul rând, faptul că oferă copiilor o disciplină rutieră atât de necesară și îi pregătește pentru perioada maturității, când o bună parte dintre aceștia vor deveni participanți activi la traffic; în al doilea rând, prin poziționarea tinerilor în centrul campaniei, aceștia vor deveni vectori ai mesajului pe care îl vizăm prin această campanie, respectiv al unei participări responsabile la trafic. Așadar, ne bucură faptul că îi avem ca parteneri pe prietenii noștri de la Asociația “PsihoTrafiQ”, deoarece au un portofoliu impresionant și pentru că suntem convinși că vom avea un rezultat foarte bun în urmă implementării acestei activități”, declară Bogdan Moșescu, City Manager al Primăriei Medgidia.
Campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, nominalizate de Comisia Europeană
Asociaţia “PsihoTrafiQ” a derulat, în ultimii ani, campanii de responsabilizare a participanţilor la trafic, în vederea reducerii acestor comportamente disfuncţionale, care tind să contamineze comportamental din ce în ce mai mulţi şoferi românie.
Printre acestea, amintim campaniile naţionale “(Micro)Somnul la volan – un pericol real!” şi “Alcoolul la volan este un accident”, desfăşurate în Constanţa, Bistriţa, Bucureşti şi judeţul Prahova, campanii de responsabilizare socială care sunt prezente pe website-ul Comisiei Europene (Carta Europeană a Siguranței Rutiere – fiind nominalizate la Excellence in Road Safety Awards 2016.
Totodată, Asociaţia organizează cursuri de formare, adresate psihologilor, menite să formeze din ce în ce mai mulţi experţi în psihologia transportului, care să promoveze educaţia rutieră şi atitudinile responsabile în trafic.