Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a anunţat, miercuri, că a trimis o echipă de control – „auditul Ministerului Transporturilor şi Corpul de control” – la TAROM, să constate care este situaţia reală, deoarece directorul general, Christian Heinzmann, afirmă că a obţinut profit în luna mai, dar Consiliul de Administraţie (CA) al companiei l-a informat că rezultatele financiare şi prestaţia managementului privat nu sunt “cele mai bune”. Despre faptul că l-a „zburat” pe Heinzmann după numai un an – acesta fiind obligat să accepte să îşi scurteze mandatul de 4 ani la conducerea operatorului de transport aerian -, Fenechiu s-a disculpat, spunând că este decizia CA. După cum decurg lucrurile, managerul privat va avea soarta lui Dimitris Sophocleous, care a fost demis după numai 3 luni de la CFR SA, iar în locul lui a fost numit director general George Micu, sub conducerea căruia a ajuns falimentară CFR Marfă, în anii trecuţi.
“De ce am trimis Corpul de control la TAROM? Pentru că există două părţi: există Consiliul de Administraţie, care mi-a transmis că rezultatele financiare şi prestaţia managementului companiei nu sunt cele bune şi nu corespund contractului de management pe care şi l-a asumat dl Heinzmann, iar, pe de altă parte, domnul Heinzmann iese în conferinţă de presă şi îmi spune că rezultatele sunt foarte bune, că am avut profit pentru prima oară în luna mai. Am considerat că cel mai bine este să trimit o echipă mixtă de control – auditul Ministerului Transporturilor şi Corpul de control – să verifice, şi asta am cerut, cine are dreptate, dacă este sau nu o activitate performantă la TAROM pe primul semestru. În şase luni, poţi să-ţi dai seama dacă activitatea duce spre profit sau spre pierdere”, a spus Fenechiu, într-o conferinţă de presă, precizând că auditul la TAROM a început miercuri.
Cât priveşte scurtarea mandatului lui Christian Heinzmann de la 4 la 1 an, Fenechiu susţine că aceasta este strict decizia CA al TAROM.
“Am aflat despre scurtarea mandatului d-lui Christian Heinzmann, cred, în ziua sau în a doua zi după ce acest lucru s-a întâmplat. Am discutat cu el şi înainte şi după aceea. L-am întrebat – şi puteţi să îi cereţi să confirme acest lucru – l-am întrebat pentru a nu ştiu câta oară de ce a evitat să discute cu mine acest subiect. Dincolo de toate, dacă vreţi strict legal, este doar decizia CA. Conform Ordonanţei 109, autoritatea tutelară nu are atribuţii în stabilirea managerului sau în stabilirea activităţii şi rezultatelor managerului, ci doar în analiza globală a activităţii întregului CA. De aceea, dacă se întâmplă ceva la TAROM în neregulă şi eu nu sunt mulţumit, ar trebui să dau afară tot Consiliul de Administraţie, ceea ce ne duce şi la ideea că cei din CA pot să hotărască în ce mod îşi organizează managementul companiei pentru ca aceasta să aibă rezultate bune”, a precizat ministrul Transporturilor.
Demetriade, noul şef
Despre numirea lui Nicolae Demetriade în funcţia de director executiv al TAROM – funcţie nou-înfiinţată -, Fenechiu a spus că acesta se afla pe prima listă selectată de consultanţi.
“Demetriade a fost selectat din prima listă de către consultanţi. Da, eu, găsindu-l pe lista de la PriceWaterHouseCooper, am considerat că este nevoie şi de un om care are experienţă în aviaţie în CA. M-am consultat cu CA înainte de a-l propune, dânşii au fost de acord şi, aşa, Demetriade a ajuns să facă parte din CA”, a arătat ministrul Transporturilor.
Pascariu: “Un expat în fruntea unei companii de stat este pierdut”
Preşedintele CA al TAROM este Dan Pascariu. Acesta a acuzat, tot miercuri, că Heinzmann nu a îndeplinit nici 30% din obiectivele propuse în planul de management. Mai mult, managerul privat nu a respectat decizia CA de a îngheţa angajările, aducând 40 de persoane, şi nu a început procesul de restructurare. Acestea sunt motivele pentru care i s-a cerut reducerea mandatului, a precizat, într-o conferinţă Dan Pascariu.
El susţine că “un expat în fruntea unei companii de stat este pierdut”. “Recomandarea pe care o voi face Guvernului este să nu mai facă acest experiment”, a afirmat el.
Preşedintele CA al Tarom admite că, ajutat de “un desant” de străini, un manager expat s-ar descurca în fruntea unei companii de stat, dând ca exemplu privatizarea Petrom, care a reuşit pentru că austriecii au procedat aşa, dar au avut nevoie de câţiva ani pentru a pune lucrurile la punct. “Noi nu avem atâta timp”, a arătat Pascariu
La rândul său, directorul executiv Nicolae Demetriade a declarat că “TAROM nu este în situaţia în care să poată plăti un desant de străini. Noi trebuie să reducem costurile”, a afirmat el.
Pierderi mai mici la 4 luni, mai şi iunie “pe plus”
TAROM a înregistrat pierderi de 66 milioane de lei în primele 4 luni, cu 30 milioane de lei mai puţine decât dusese estimat în planul de management. Cum rezultatele deveneau din ce în ce mai bune, CA a interzis prezentarea publică a acestora, cu argumentul că trebuie verificate printr-un audit.
CEO-ul companiei a anunţat, recent, că rezultatele companiei sunt pozitive. Lucian Isar, fost membru al CA, a declarat în urmă cu o zi, la B1TV, că în iunie, TAROM a trecut pe plus, cu 1 milion de euro profit, la lună, pe date estimate, iar numărul pasagerilor a crescut cu 8%.
“Probabil această „bătălie“ se va încheia prin demiterea CEO-ului, indiferent de rezultatele pozitive obţinute şi indiferent de rezultatul procesului în justitie, acesta fiind iminent (că doar compania plăteşte), imediat după depunerea scrisorii de intenţie spre aprobarea boardului FMI”, scria Lucian Isar pe blogul său, încă din 13 iunie.
În 19 iunie, Isar prezenta următoarele cifre: “TAROM a înregistrat în luna Mai, pe date financiare provizorii, primul profit după un număr de ani, de 2 milioane Ron. TAROM a finalizat primele 5 luni ale acestui an cu pierderi de aproximativ 14 milioane euro faţă de 26 milioane euro în aceeaşi perioadă a anului trecut.
“Datele financiare pe primele 5 luni ale anului 2013 confirmă faptul că rezultatele companiei TAROM s-au îmbunătăţit cu 34%, respectiv 38 milioane lei (8,5 mil. euro) faţă de ceea ce a fost prevăzut în planul de management şi cu 45%, respectiv 52 milioane lei (11,6 mil. euro) faţă de cele prognozate în bugetul anual”, potrivit oficialilor TAROM.
Compania a încheiat anul trecut cu o pierdere preliminară şi neauditată de 236 milioane lei.
Planul de management, aprobat de CA în luna martie, prevede pierderi de 143 milioane lei în acest an, de 18 milioane lei în 2014, urmând ca în 2015 şi 2016 compania să realizeze profit de 92 milioane lei, respectiv 173 milioane lei.
În baza planului de management, TAROM a iniţiat în martie un program de retragere voluntară a personalului, vizând reducerea personalului cu 10% până la finele anului.
Compania urmăreşte, de asemenea, o creştere cu 100.000 pe an a numărului de pasageri transportaţi, de la 2,3 milioane în acest an la 2,6 milioane în 2016, şi o majorare a gradului de încărcare a aeronavelor, de la 68% în acest an la 75% în 2016.
Magda SEVERIN