Relu Fenechiu a declarat, duminică, la Pro TV, că a mers ultima dată cu trenul acum 3-4 ani, deoarece transportul feroviar nu-i oferă viteza şi confortul necesare pentru a înlocui maşina. “Merg cu maşina. De ce? Din cauză că trenurile din România astăzi nu oferă viteza şi confortul necesar pentru a înlocui maşina. Asta este realitatea şi trebuie, după părerea mea, să ducem nişte politici care să schimbe lucrurile”, a spus ministrul la emisiunea “După 20 de ani”. În acelaşi timp, el consideră CFR SA cea mai importantă companie din Ministerul Transporturilor, motiv pentru care se va implica în îmbunătăţirea activităţii acesteia. De aceea spune că i-a şi respins planul de administrare fostului director general Sophocleous, numit în urmă cu 3 luni, deoarece acesta nu avea suficiente obiective concrete şi plănuia concedierea a 6.000 de oameni.
“Nu aş dori să intru foarte mult în amănuntele pentru care a fost respins planul de administrare şi, implicit, a fost demisă conducerea companiei CFR SA. Vreau doar să vă spun că de la acest plan aş fi aşteptat mai multe obiective concrete şi cu termene de realizare. Vreau să vă spun că în acest plan nu se vorbea absolut nimic despre fondurile europene din perioada 2014-2020 şi despre direcţiile în care putem să folosim aceste fonduri. Vreau să vă spun că în acest plan de administrare nu se vorbea nimic despre modul în care putem face restructurare la compania CFR SA. Se spunea doar că vor fi disponibilizaţi 6.000 de oameni, punct”, a precizat Fenechiu.
Ministrul Transporturilor a adăugat că „este o decizie pe care am luat-o, mi-o asum”. „Consider că, astăzi, CFR SA este cea mai importantă companie din portofoliul Ministerului Transporturilor, şi de performanţa acestei companii depinde, dacă vreţi, foarte mult performanţa mandatului meu”, a insistat Relu Fenechiu.
Amintim că fostul director general al CFR SA, Dimitris Sophocleous, anunţase la jumătatea lunii martie că va reevalua personalul companiei, de aproape 28.000 de angajaţi, pe care îl consideră ridicat raportat la dimensiunea reţelei, asigurând însă că o decizie de reorganizare va fi luată numai după discuţii cu sindicatele şi autorităţile.
“Vreau profesionişti, nu politruci”
Relu Fenechiu susţine că fiecare domeniu trebuie condus de profesionişti, nu de “politruci”, iar acest lucru îl vrea şi la CFR, precizând că în cazul fostei conduceri – deşi managementul privat a fost numit în ianuarie – nicio persoană nu avea experienţă în sectorul feroviar.
El consideră că, în cazul CFR, cel mai important lucru este siguranţa feroviară, pentru care nu s-a făcut “absolut nimic” în ultimele 3 luni, iar dacă situaţia ar fi continuat, risca să devină “o mare problemă”.
“Dacă, Doamne fereşte, mâine se întâmplă ceva pe liniile ferate din România, nu va fi responsabil un manager privat, ci va fi responsabilă tot clasa politică din România”, a insistat ministrul Transporturilor.
Jucător
Întrebat dacă va fi “un jucător”, Relu Fenechiu a răspuns afirmativ, asigurând că nu numai la CFR se va implica.
“Trebuie să ştiţi că eu am venit să conduc Ministerul Transporturilor şi nu voi sta de-o parte, să mă uit şi să spun «nu mă interesează nimic, pentru că este management privat». (…) Aveţi încredere că voi fi (“jucător”, n.r.). Dar toate lucrurile pe rând, aşa. Nu le pot face pe toate o dată, dar le voi face pe rând şi bine”, a precizat ministrul.
Rapidul Bucureşti-Constanţa, repus pe şine
Ministrul Fenechiu a mai spus că săptămâna viitoare va deveni funcţional contractul cu Jandarmeria pentru paza căii ferate între Bucureşti şi Constanţa, astfel încât să fie eliminate furturile de componente de cale ferată, care impun scăderi de viteză.
Din acel moment, trenul rapid Bucureşti-Constanţa va fi reintrodus în circulaţie, el fiind scos din februarie, pentru că devenise “mai încet decât un personal”. Astfel, Fenechiu speră că, din luna mai, odată ce se va putea circula din nou spre litoral cu trenul rapid, durata călătoriei va fi de două ore.
Low-cost pe calea ferată
În altă ordine de idei, ministrul a afirmat că preşedintele CA al CFR Călători, fostul consilier prezidenţial Alexandrina Gătej, i-a propus implementarea unui program de transport feroviar “low-cost”.
“Vreau să vă spun că a venit cu o idee şi mi-a plăcut foarte mult – se vede foarte clar că experienţa din managementul privat o ajută -, aceea de a face un program să mergi cu 10 lei la mare. Poate e exagerat cu 10 lei. (…) Un gen de low-cost, exact asta mi-a spus, că va încerca să studieze politicile de low-cost din aviaţie şi să vedem dacă nu putem implementa o politică de low-cost şi în transportul de călători, mai ales că, dacă suntem corecţi cu noi, ar trebui să fie cam low-cost transportul nostru de călători”, a spus Fenechiu.
Ţinta: fondurile europene
Ministrul admite că “situaţia economică din România nu este în cea mai bună formă”, dar crede “cu tărie” că “ceea ce încearcă actualul Guvern să facă va aduce România în situaţia în care, la începutul anului viitor, se va vedea şi în buzunarele oamenilor o creştere reală”, a spus el, fără a preciza ce încearcă, de fapt, Guvernul Ponta.
În opinia sa, cel mai important lucru pe care autorităţile trebuie să îl facă este acela de a aduce fondurile europene în România. Din acest punct de vedere, el recunoaşte că “în ceea ce priveşte situaţia fondurilor europene la POS Transporturi, da, este cea mai mică rată de absorbţie”.
Fenechiu se angajează însă ca “la sfârşitul exerciţiului financiar (nu a precizat dacă cel din 2007-2013 sau din 2014-2020, n.r.) să am cea mai mare rată din toate programele operaţionale sectoriale”. “Şi veţi vedea că voi fi acolo. Astăzi, cu toate că sunt doar de 4 luni în minister, am o rată de contractare de peste 80%”, a afirmat el.
Într-adevăr, şi Comisia Europeană remarca, recent, că România este printre prima la contractare, dar ultima la absorbţia fondurilor.
… deocamdată blocate
Deocamdată, ministrul Transporturilor se căzneşte să deblocheze Programul Operaţional Sectorial de Transport (POS-T), presuspendat în noiembrie, pe vremea colegului său liberal Ovidiu Silaghi. Fenechiu are mari speranţe că operaţiunea va avea succes “la mijlocul lunii mai”. Până atunci, Uniunea Europeană nu finanţează cu niciun euro proiectele aflate în derulare prin POS-T.
“Sunt atât de mulţi bani care vin gratis şi sunt bani care rămân în marea lor majoritate în economia reală, încât se poate cu siguranţă să se vadă o creştere reală în buzunarul oamenilor”, şi-a exprimat speranţa ministrul Fenechiu.
Magda SEVERIN