Sorin Oprescu, primarul Capitalei, a anunţat astăzi într-o conferinţă de presă comună cu ministrul Mediului, Attila Korodi, că lucrările de amenajare a noilor piste pentru biciclişti în zona centrală a Capitalei vor începe în iulie, când Bucureştiul este mai liber. Până atunci, trebuie întocmit un proiect tehnic.
Întreaga investiţie va fi gata abia la sfârşitul lui 2015 şi costă exact cât a irosit edilul şef în 2011, când a recepţionat 29 de piste de care şi-a bătut joc şi pe care le-a desfiinţat, pe rând, Brigada Rutieră. Acum, Guvernul a alocat municipalităţii (OUG 17/19.04.2014), prin Ministerul Mediului, 44,6 milioane de lei (10 mil euro) pentru un proiect asemănător, dar botezat pompos: “Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului Bucureşti”.
Includerea banilor în bugetul Primăriei Capitalei fost însă aprobată cu scandal de CGMB în 29 aprilie, în sensul că a fost nevoie de convocarea a nu mai puţin de 3 şedinţe de îndată pentru ca hotărârea “să treacă”.
Concret, au fost prezenţi numai 33 de consilieri din totalul de 55, iar cei ai PDL, PNL şi PPDD s-au abţinut de la vot în primele două, lăsându-i pe membrii PSD să dea din colţ în colţ pentru că veniseră prea puţini la şedinţă.
Însă şedințele “de îndată” au cu caracter excepțional, fiind reglementate de Legea 215/2001, privind administraţia publică locală, asftel: Art. 40, alin. (4) – “În caz de forţă majoră şi de maximă urgenţă pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei sau ai oraşului, convocarea consiliului local se poate face de îndată“.
Korodi: Scoatem din trafic mii de maşini
Ministrul Mediului, Attila Korodi, a precizat astăzi că banii provin din sumele încasate din tranzacţionarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră.
El a adăugat că o bicicletă în plus în traficul bucureştean înseamnă o maşină în minus.
“Deci este corect să redistribuim aceste venituri către proiecte care vizează scăderea emisiilor, pentru că o bicicletă în plus în Bucureşti înseamnă o maşină în minus. Adică, dacă vedem un proiect de sisteme de transport şi piste de bicicletă de 99 de km în Bucureşti – şi vorbim numai de arterele principale -, înseamnă mii de maşini scoase din traficul bucureştean. Avantajele sunt multiple şi evidente: eliberarea marilor bulevarde de maşini, îmbunătăţirea stării de sănătate – şi aici vorbim nu numai de emisiile de gaze cu efect de seră, ci şi de noxele care provin din transportul bucureştean – şi de siguranţa traficului rutier, a bicicliştilor, dar şi a pietonilor”, a spus Korodi.
Fără scandal cu ONG-urile, asigură Oprescu
Oprescu a asigurat că nu va fi scandal cu ONG-urile: „Având în vedere necesitatea unui consens asupra soluţiilor tehnice de realizare a pistelor de biciclete, am dispus ca Executivul Primăriei să dezbată cu ONG-urile, cu asociaţiile reprezentative, inclusiv cu mediul universitar, toate detaliile tehnice ale proiectului, privind amplasarea, dimensiunea şi modul de semnalizare a acestor piste”.
El a mai arătat că Grupul de Lucru pe pe Mobilitate “există de 1 an şi 5 luni, iar reprezentanţii organizaţiilor de profil participă permanent la discuţii pentru dezvoltarea unei infrastructuri coerente şi sigure pentru biciclişti, iar dezvoltarea unei axe Nord-Sud, Est-Vest a rezultat in urma acestor întâlniri”.
ActiveWatch îl contrazice
Însă membrii ActiveWatch şi ai Comunităţii Bicicliștilor din București sunt nemulţumiţi că proiectul nu a fost dezbătut public, astfel că – dacă nu s-or fi răzgândit între timp – au anunţat în 30 aprilie că vor organiza mâine, 7 mai, o dezbatere la care vor invita şi reprezentanţi ai PMB şi ai Ministerului Mediului.
“Proiectul a fost votat de-abia în cadrul celei de-a treia şedințe de îndată a CGMB, fapt extrem de neobișnuit pentru o autoritate publică locală. Având în vedere proiectele eșuate al municipalității din perioada 2008-2012 (peste 100 de km de pistă declarate ilegale de Poliția Rutieră din București), organizatorii consideră absolut necesar un demers de proiectare atent, astfel încât această alocare guvernamentală să fie o investiție într-un proiect bun pentru București”, se precizează în comunicatul trimis redacţiei.
Protest pe 10 mai la ora 14.30
Comunitatea Bicicliștilor din București cheamă la protest pe 10 mai, începând cu ora 14.30 (adunarea la intrarea Charles de Gaulle din Herăstrău):
“N-ai piste pentru bicicletă, n-ai parcuri, n-ai trotuare pe care să poţi umbla. Oricât ar vrea primarul Sorin Oprescu, Podul Basarab nu le poate ţine locul acestora. Aşa că hai cu bicicleta pe stradă şi spune-i primarului Oprescu că vrei un oraş pentru oameni”, spune Andrei Găitănaru, reprezentant al CBB.
Dacă autorităţile locale din Bucureşti ar încuraja mersul pe bicicletă, s-ar crea peste 2.000 de locuri de muncă şi 132 de vieţi ar fi salvate în fiecare an de la moartea prin afecţiuni pulmonare provocate de noxe auto, potrivit ultimului raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii.
Informații suplimentare despre protest, la www.facebook.com/CBBuc.
Piste şi pe carosabil
Faţă de anul trecut, când spunea, vehement, “nu vreau să număr morţii de pe carosabil”, primarul Sorin Oprescu a anunţat acum că pistele vor fi trasate şi pe trotuar, şi pe stradă, în funcţie de specificul arterelor de circulaţie. A asigurat însă că principala sa preocupare este siguranţa bicicliştilor.
“La finalul proiectului, 20.000 de tone de emisii vor fi reduse, ceea ce înseamă aproximativ 5% din totalul emisiilor de carbon”, a mai spus Oprescu.
Într-o notă transmisă redacţiei, Primăria Capitalei precizează:
Toate proiectele noi de infrastructură, fie că sunt obiective noi ori reabilitări şi modernizări, se fac cu piste de biciclete:
• pe carosabil, dar numai acolo unde trama stradală este mare şi permite acest lucru, fără ca siguranţa participanţilor la trafic, în speţă a bicicliştilor, să fie afectată; spre exemplu, pe B-dul Buzeşti – Berzei, pista este realizată la marginea carosabilului:
• în zone special dedicate – de ex., pe Şos. Pantelimon pista este separată şi de carosabil, şi de zona pietonală:
iar în cadrul lucrărilor de modernizare a arterelor de circulaţie – cazul B-dului Liviu Rebreanu -, pistele sunt amenajate pe trotuar, în afara zonei pietonale
• au început lucrări de moderizare pe Calea Victoriei, unde spatiul pietonal este extins, dar se construiesc şi piste de biciclete, atât pe carosabil, cât si pe trotuar, in functie de cum permite trama stradală.
Reţeaua, pe axele Nord-Sud si Est-Vest
Reţeaua de străzi şi bulevarde pe care se vor construi noile piste este desfăşurată pe axele Nord-Sud şi Est-Vest ale oraşului. Aceasta este constituită din 61 de artere, ce însumează 99,9 km.
Pe lângă realizarea efectivă a pistelor pentru biciclişti, proiectul cuprinde şi alte două componente principale:
* crearea unui sistem de servicii de închiriere şi puncte intermodale pentru biciclişti
* facilităţi de parcare pentru bicicletele proprietate privată.