După 2 ani şi 8 luni de şantier – cu tot cu “escalele” pe la instanţele de judecată -, primii 2 km din cei 12,5 ai Diametralei Nord-Sud (Buzeşti-Berzei-Uranus) ce va uni Piaţa Victoriei de Parlament şi va continua până la Gara Progresul au fost deschişi circulaţiei duminică, în prezența primarului general Sorin Oprescu. Până acum a fost finalizată infrastructura rutieră pe tronsonul Buzești-Berzei-Vasile Pârvan şi a costat 130 milioane de lei. Etapa a II-a, Vasile Pârvan-George Coșbuc, se află în faza de avizare a PUZ-ului și mai are nevoie de un aviz pentru subtraversarea Palatului Parlamentului. Întregul proiect are trei etape: Piața Victoriei-Vasile Pârvan (finalizată); Vasile Pârvan-George Coșbuc; George Coșbuc-Gara Progresul. Ar trebui încheiat la finele lui 2015.
Concret, a fost redeschisă circulația pe următoarele artere:
- pe strada Buzești, între Piața Victoriei și Calea Griviței;
- pe strada Berzei, între Calea Griviței și strada Știrbei Vodă;
- pe Calea Griviței, între strada Polizu și B-dul Dacia;
- pe strada Popa Tatu, între strada Mircea Vulcănescu și B-dul Gării de Nord.
Sensuri unice
Odată cu modernizarea semaforizării, s-a reorganizat circulaţia cu sensuri unice, astfel:
- pe strada Sevastopol, între strada Buzești către B-dul Lascăr Catargiu, dintre strada Buzești către B-dul Lascăr Catargiu;
- pe Calea Griviței, între strada Polizu și B-dul Dacia dinspre strada Polizu către bulevardul Dacia;
- pe B-dul Gării de Nord, între strada Berzei și Piața Gării de Nord, dinspre strada Berzei către Piața Gării de Nord.
5 linii de tramvai şi 6 de autobuz
Bulevardul a fost lărgit pe porţiunea Piaţa Victoriei-Vasile Pârvan cu 50% faţă de suprafaţa iniţială, iar municipalitatea estimează că numărul autovehiculelor care vor traversa artera va fi de aproximativ 36.000 pe zi, cel al călătorilor fiind de 72.000 pe zi în autoturismeşsi 12.000 pe zi în mijloacele de transport în comun.
“Sunt 5 linii de tramvai, 6 lunii de autobuz. Când vom avea și tunelul de trecere pe sub Parlament – fără să deranjăm Catedrala și Parlamentul – și vom ieși în Uranus, practic nordul spre sud va fi asigurat. În felul acesta, circulația va fi puțin mai rară pe B-dul Magheru”, a spus el.
Totodată, tronsonul Buzești-Berzei-Vasile Pârvan are benzi pentru biciclete.
Bulevard imaginat încă din 1930
Primarul Oprescu a declarat că această arteră este un “bulevard imaginat după 1930 de urbaniștii și arhitecții de atunci”.
Însă nu a avut prea mult noroc nici în perioada postdecembristă.
“A fost reluat ca proiect după anii 2000, început în 2009, după un an de zile de updatare a proiectului. Oprit la câteva luni de zile de o serie întreagă de instanțe de la Cluj, în urma plângerilor făcute de oameni care n-ar fi dorit să se modernizeze nimic în București. Doi ani și opt luni l-am așteptat. L-am împărțit pe tronsoane pentru a putea merge mai repede, dar din punct de vedere al hotărârilor judecătorești a trebuit să oprim lucrările. Îmi cer scuze față de locuitorii zonei pentru că au trecut printr-o serie întreagă de vicisitudini. Acum, lucrurile s-au terminat”, a spus edilul.
Lucrări viitoare
Noua arteră va fi un fel de Bulevard Magheru din punctul de vedere al atracţiei bucureştenilor, doar că va avea linie dublă de tramvai. În rest, două benzi pe sens, piste pentru biciclişti, trotuare largi de 3 metri, spaţii verzi de un metru şi un ritm de circulatie de doar 20 de minute pentru şoferi să o străbată.
Oprescu a vorbit și despre lucrările viitoare: “Vom continua cu lărgirea podului Hașdeu, trecerea pe sub Dealul Parlamentului – între clădirea Parlamentului şi Catedrala Mântuirii Neamului – pana la intersecţia cu Tudor Vladimirescu. Bulevardul Tudor Vladimirescu este reglementat și, în același timp, revizuit și terminat. De acolo ne vom îndrepta către Gara Progresul, pentru ieșirea din București în așa fel încât, într-un timp scurt, se poate parcurge oraşul de la nord la sud. Este o alternativă la Calea Victoriei, la B-dul Lascăr Catargiu, la B-dul Magheru”.
Tunel pe sub Parlament
Tunelul ce va subtraversa Palatul Parlamentului va avea 850 m lungime şi 25 m adâncime, urmând a fi executat cu ajutorul unor utilaje tip “cârtiţă”, ca la metrou.
Oprescu a promis din nou că Hala Matache va fi reconstruită “după forma și volumul pe care l-a avut în ani 1930”, în cadrul unui parteneriat public-privat, urmând a fi amplasată în zona inițială.
De asemenea, primarul Capitalei a spus că “odată cu finalizarea noii artere vom face în aşa fel încât porţiuni din Calea Victoriei să fie închise sâmbăta şi duminica pentru ca bucureştenii să poată ieşi la plimbare fie şi pentru a reînvia spiritul “Micului Paris”.
Magda SEVERIN