Antonov An-225 Mriya a fost un avion de transport militar strategic de mare gabarit, care a fost proiectat și construit de Antonov. A fost dezvoltat, inițial, ca o extindere a Antonov An-124, pentru a transporta orbitoarele Buran și doar un singur exemplar a fost construit. An-225 a fost distrus în invazia rusă a Ucrainei din 2022. Se estimează ca restaurarea sa o să dureze peste 5 ani, cu costuri de peste 3 miliarde de dolari.
Cu o greutate maximă la decolare de 640 t, An-225 a deținut mai multe recorduri, inclusiv cel pentru cea mai grea aeronavă construită vreodată și cea mai mare anvergură a aripilor față orice aeronavă în serviciu operațional. Mriya (ucraineană: vis/inspirație) a atras un grad ridicat de interes din partea publicului, obținând o atenție globală, datorită dimensiunii și unicității sale. Aeronava a fost populară în rândul pasionaților de aviație, care vizitau frecvent aeroporturile pentru a-i vedea aterizările și decolările.
Dezvoltare
Antonov An-225 a fost proiectat în timp record, de doar 3 ani și jumătate, pentru transportul aerian al rachetei Energhia și a orbitoarelor Buran, pentru programul spațial sovietic. A fost dezvoltat ca înlocuitor pentru Myasishchev VM-T „Atlant” și avea scopul de a transporta boosterele rachetei Energhia și racheta în sine. Misiunea sa era aproape identică cu aceea a avionului de transport al rachetei americane Discovery. Proiectantul principal al An-225 (și An-124) a fost Viktor Tolmachev.
An-225 este o extensie a precedentului proiect An-124. Pentru a întruni nevoile noului scop, două motoare suplimentare au fost adăugate, structura de rezistență a aripilor îmbunătățită, iar trenul de aterizare a fost mărit la 52 de roți. Ușa cargo posterioară și rampa versiunii An-124 au fost eliminate și ampenajul a fost schimbat de la un singur stabilizator vertical, la o coadă dublă, cu un stabilizator orizontal supradimensionat. Diferit de An-124, An-225 nu a fost destinat pentru transporturi tactice și nu a fost desemnat pentru operațiuni de rază scurtă.
An-225 a zburat pentru prima dată în decembrie 1988. A fost expus în mod static la Salonul Aeronautic de la Paris în 1989 și a zburat în timpul Farnborough Air Show, în 1990. Au fost comandate două avioane, dar doar un An-225, (înregistrat CCCP-82060, ulterior UR-82060) a fost finalizat. Putea transporta mărfuri ultragrele și supradimensionate, cu o greutate de până la 250.000 kg pe interior sau 200.000 kg pe fuzelajul superior. Încărcătura de pe fuzelajul superior putea avea o lungime de 70 m.
După prăbușirea URSS, în 1991, și anularea programului Buran, singurul An-225 operațional a fost pus la păstrare, în 1994. Cele șase motoare Ivchenko-Progress au fost scoase, pentru a fi utilizate pe An-124, iar cel al doilea An-225 nefinalizat a fost, de asemenea, depozitat. Primul An-225 a fost restaurat până în 2001, iar a doua aeronavă a fost finalizată și ea în proporție de 60-70% în 2009, dar nu a fost terminată niciodată.
Istoric operațional
După căderea URSS, An-225 a fost remotorizat, modificat pentru transportul de mărfuri grele și pus în funcțiune de Antonov Airlines, devenind „nava amiral” a companiei, transportând obiecte cândva considerate imposibil de deplasat pe calea aerului. De asemenea, a devenit un atu pentru organizațiile internaționale de ajutor, pentru capacitatea sa de a transporta rapid cantități uriașe de provizii de urgență, în timpul operațiunilor umanitare.
Primul zbor comercial l-a efectuat în ianuarie 2002, decolând din Stuttgart, Germania, către Thumrait, Oman, cu 216.000 de mese pregătite pentru soldații americani din regiune. Numărul mare de preparate a fost transportat pe 375 de paleți și cântărea 187,5 t. An-225 a fost, ulterior, contractat de guvernul canadian și de cel american, pentru a transporta provizii militare în Orientul Mijlociu în sprijinul forțelor NATO. Un exemplu de cost al transportului de mărfuri cu An-225: peste 265.000 de euro a costat transportul unui coș de fum din Billund, Danemarca, până în Kazahstan, în 2004.
Antonov Airlines a încheiat un parteneriat cu Volga-Dnepr în 2006, iar acest lucru a dus la schema de vopsea albastră și galbenă a An-225, care a fost aplicată în 2009. Când pandemia de COVID-19 a afectat lumea, la începutul anului 2020, An-225 a efectuat zboruri pentru a livra provizii medicale din China, în alte părți ale lumii.
Recorduri
În noiembrie 2004, Federația Aeronautică Internațională a introdus An-225 în Cartea Recordurilor, pentru cele 106 recorduri și pentru performanțele aeriene de excepție. Avionul deține recordul mondial absolut pentru o sarcină utilă cu un singur articol, transportată în aer, de 189.980 kg, și pentru o sarcină utilă totală transportată în aer de 253.820 kg. De asemenea, a transportat o sarcină utilă de 247.000 kg pe un zbor comercial.
- La 11 septembrie 2001, a transportat patru tancuri de luptă, cu o încărcătură record de 253,82 t de marfă. An-225 a zburat la o altitudine de până la 10.750 m, pe un circuit închis de 1.000 km, cu o viteză de 763,2 km/h. Costul de închiriere era de 30.000 de dolari pe oră.
- La 11 august 2009, cel mai greu articol de marfă transportat vreodată aerian a fost încărcat pe An-225. Cu 16,23 m lungime și 4,27 m lățime, a fost transportat un generator pentru o centrală pe gaz din Armenia, împreună cu cadrul său de încărcare, cântărind 189 t.
- Pe 11 iunie 2010, An-225 a transportat cea mai lungă piesă aeriană din lume, două pale de turbine eoliene, de 42,1 m, de la Tianjin, China, la Skrydstrup, în Danemarca.
Caracteristici Antonov An-225 Mriya
An fabricație: 1988
Echipaj: 6
Personal: 63
Anvergură: 88,4 m
Lungime: 84 m
Înălțime: 18,1 m
Suprafața aripilor: 905 mp
Motoare: 6 × TRDD D18T, 23.400 CP fiecare
Masa maximă combustibil: 300 t
Sarcină utilă maximă : 250 t
Masa maximă (cu încărcătură): 600 t
Viteza de croazieră: 750-850 km/h
Autonomie:
- 4.500 km cu 200 t încărcătură
- 7.000 km cu 150 t încărcătură
- cu rezervoarele pline: 15.400 km
Plafon de zbor: până la 11.000 m
Dimensiuni cargo (lungime, lățime, înălțime): 43,3 × 6,4 × 4,4 m
Pista de decolare: 3,5 km
sursa/foto: wikipedia.com, flickr.com
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro