Ioan Rus a prezentat astăzi la sediul ministerului, membrilor Comisiilor de transport ale Camerei Deputaților și Senat, „varianta semifinală” a Master Planului General de Transport, care a suferit multiple modificări față de proiectul propus la 1 octombrie 2014.
Master Planul va intra în Guvern săptămâna viitoare pentru adoptarea unui proiect de lege, care mai apoi va merge la vot în plenul Parlamentului.
Documentul aprobat prin lege va fi trimis – cu 1 an și jumătate întârziere – Comisiei Europene, pentru cofinanțarea din exercițiul bugetar 2014-2020 a proiectelor de investiții ce însumează 48 de miliarde de euro.
Dar până atunci, înainte de a fi votat prin lege de Parlament, experții CE vor să-l vadă, astfel că ministrul Rus va merge cu Master Planul pentru a primi ok-ul.
În 13 ianuarie a.c., ministrul Ioan Rus a prezentat public, în fața premierului Victor Ponta, draftul final al Master Planului, cu precizarea că în următoarele două săptămâni va fi prezentat comisiilor de specialitate din Parlament.
Iată însă că a trecut o lună până să se facă acest pas. Acum aflăm că proiectul va suporta modificări și în comisiile parlamentare de specialitate:
“Am prezentat în faţa celor două comisii Master Planul în forma semifinală, variantă la care dânşii au avut unele observaţii şi corecturi pertinente, care pot fi făcute fără să modifice fundamental ceva. Săptămâna viitoare vom aproba în Guvern acest document, urmând ca imediat după această aprobare să ne ducem la Bruxelles și să îl prezentăm și în fața Comisiei Europene, după care el devine un document care se finanțează și se implementează”, a precizat Ioan Rus.
„Până la 15 martie vom fi la Bruxelles cu el”
„Anexa cu implementarea o vom discuta în Guvern și la Comisia Europeană. După ce avem acordul Comisiei Europene începem să lucrăm pe acordul fin: înalte, joase, bași. De la Guvern mergem la Bruxelles, de la Bruxelles acasă și apoi implementare. Sper ca miercurea viitoare în Guvern să luăm aprobarea Guvernului, după care, vedem cum ne putem programa la CE. Oricum, până la 15 martie cu siguranță vom fi la Bruxelles cu el”, a subliniat Ioan Rus.
La rândul său, președintele Comisiei pentru transporturi și energie din Senat, Mihai Fifor, a afirmat că membrii celor două comisii parlamentare de specialitate susțin în unanimitate Master Planul de Transport.
„Noi am avut astăzi o ședință comună a celor două comisii din Senat și din Camera Deputaților. Ieri (luni – n. r.) ne-am mai întâlnit o dată la Parlament, într-o dezbatere preliminară. Astăzi, am continuat cu întrebări adresate domnului ministru și echipei sale. Cred că foarte multe dintre întrebările colegilor senatori și deputați au căpătat un răspuns astăzi. Cert este că, în final, concluzia celor două comisii a fost aceea de a susţine Master Planul şi demersul pe care îl face Guvernul în acest moment. A fost un vot în unanimitate pentru un acord, pentru ca Guvernul să poată face mai departe demersurile necesare pentru ca Master Planul să devină operaţional cât mai repede”, a spus Fifor.
În comisii și după 15 martie
Fifor a subliniat că discuțiile pe marginea acestui document vor continua în comisii și după data de 15 martie.
“Discuțiile vor continua. Noi vom continua să lucrăm în comisii și după ce ministrul Rus se întoarce de la Bruxelles cu acest document. Sunt foarte multe lucruri de discutat. Sunt chestii legate de detalii tehnice, dar pe care în perioada următoare în ambele comisii le vom lua din nou în dezbatere, pentru că astăzi am discutat despre o strategie, despre un cadru general care va avea cu siguranță încă foarte-foarte mulți pași de făcut de aici înainte”, a subliniat Fifor.
Președintele Comisiei pentru transporturi și infrastructură din Camera Deputaților, Mihai Lupu, a declarat, la rândul său, că „susținem acest demers, vom intra în dezbateri, suntem conștienți cu toții că este perfectibil, dar cel mai important lucru este să pornim de undeva în așa fel încât să putem accesa și fonduri europene”.
„Pentru mine, este foarte important nu cine este la Putere, cine va veni, ci să plecăm de undeva și să ajungem undeva”, a adăugat el.
Dați click pentru a vizualiza integral Master Planul General în Transporturi.
Dacă nu doriți să citiți toate cele 33 de pagini, vă prezentăm o sinteză:
Sectorul rutier
După dezbaterea publică a fost propusă construirea unor sectoare de autostradă care, în forma inițială a proiectului, figurau ca Drum Expres. Astfel vor fi construite la profil de autostradă legăturile:
- Sibiu – Pitești
- Bacău – Pașcani
- Tg. Neamț – Iași – Ungheni
- Legătura Tg. Mureș – Tg. Neamț (propusă la standardul de autostradă fazată)
De asemenea a fost propusă și o centură la profil de autostradă pentru București, care să conecteze toate arterele rutiere rapide ce converg spre Capitală.
Au fost propuse mai multe sectoare de Drumuri Expres care iniţial făceau parte din rețeaua Drumurilor Trans Regio, spre exemplu:
- Dej – Beclean – Bistrița
- Nod Livada – Satu Mare –Petea
- Alexandria – Caracal – Craiova (Drum Expres fazat)
Modificările au schimbat numărul de km propuşi inițial, astfel că s-a ajuns la:
– 1.301 km autostradă (cu un plus de 645 de km față de versiunea inițială a MPGT)
– 1.878 km de Drum Expres
– 3.147 km de Drum Trans Regio şi Euro Trans
– 67 de Variante de Ocolire (de sine stătătoare sau parte din proiectele de autostradă sau drumuri expres) la care se adaugă Centura Bucureștiului la profil de autostradă.
Investiția în sectorul rutier este estimată la 26,480 miliarde de euro, din care peste jumătate este în autostrăzi.
Sectorul feroviar
În urma dezbaterilor publice au fost propuse investiții pentru reabilitarea coridoarelor feroviare (3.219 km) dar și pentru reabilitarea unor căi ferate cu potențial economic (1.131 km – Linia Industriei Auto, Linia Cerealelor, Linia Cărbunelui).
De asemenea au fost incluse pentru electrificare toate sectoarele de cale ferată care aparțin rețelei TEN-T Core, în total 425 de km.
S-a propus și implementarea unor sectoare de cale ferată cu viteză sporită care să conecteze principalele centre urbane din România, peste 1000 de km.
În ultima variantă a Master Planului General de Transport, se recomandă achiziționarea a 90 de bucăți de material rulant (locomotive, rame electrice şi rame diesel).
Investițiile totale pentru sectorul feroviar se ridică la aproape 19 miliarde de euro.
Sectorul naval
Pentru sectorul naval au fost propuși 752 de km de căi navigabile și modernizarea infrastructurii portuare pentru 12 porturi.
Investițiile totale în sectorul naval depăşesc 2 miliarde de euro.
Sectorul aerian și multimodal
În urma dezbaterilor publice au fost revizuite ariile de captare pentru toate aeroporturile propuse pentru investiții.
Astfel, se recomandă investiții în infrastructura aeroportuară pentru 14 aeroporturi în valoare de 588 milioane de euro.
În ultima variantă a Master Planului General de Transport, se propun investiții pentru 12 terminale multimodale poziționate strategic pe teritoriul țării în strânsă legătură cu rețeaua de transport, dar și cu polii economici de creștere.
Suma revizuită pentru sectorul multimodal este de 142 de milioane de euro.
Iată și schema modificărilor
În concluzie, valoarea totală a investițiilor pentru dezvoltarea și modernizarea infrastructurii de transport din România propusă prin Master Planul General de Transport este de peste 48 de miliarde de euro, se precizează în documentele trimise de minister redacției.
Magda SEVERIN