Schimbare la conducerea TAROM: Sorin Bușe, noul director general adjunct și șef până la recrutarea CEO

Noul șef al TAROM este Sorin Bușe, ales de AGA director general adjunct. El va prelua prerogativele de director general al companiei până la selecția unui nou manager. Anunțul a fost făcut astăzi, într-o conferință de presă, de ministrul Transporturilor, Dan Costescu, înaintea revenirii în țară a premierului Dacian Cioloș, din vizita oficială în SUA.

Așadar, TAROM va merge tot cu o conducere provizorie, după ce în 21 martie fusese numit director interimar al companiei Gabriel Stroe.

Belgianul Christian Heinzmann şi-a început mandatul la TAROM în 19 noiembrie 2012, semnând un contract pe 4 ani, pentru o remunerație lunară de 10.000 de euro plus un bonus 4.500 de euro. Astfel, în toamnă și-ar fi încheiat mandatul.

În urmă cu două luni, el a fost revocat din funcție de membrii Consiliului de Administrație, reunit de urgență în 21 martie, seara la ora 21.00. La pachet cu Heinzmann a fost demis secundul său, Tiberiu Ticlea, director administrativ.

Dacă va ataca decizia în instanță – cum, de altfel, a și declarat -, Heinzmann va putea câștiga despăgubiri uriașe. Asta nu îl îngrijorează însă pe ministrul Transporturilor.

Costescu: AGA a decis!

“Am primit de la Consiliul de Administrație (CA) al companiei niște vești. S-a finalizat prima parte a procedurii de selecție pe 109 (OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice n.r.). Au fost selectați adjunctul CEO-ului, domnul Sorin Bușe, directorul administrativ Paul Gurău, directorul de marketing Costin Ciotec și directorul tehnic Dorin Necula. Urmează, așa cum scrie acolo, selectarea directorului general care se face obligatoriu printr-o firmă de recrutare. Până atunci, din câte am înțeles, din cei deja selectați, cel mai probabil Sorin Bușe, pentru că este și decizia CA, va prelua prerogativele de director general”, a spus Dan Costescu.

El a adăugat că Ministerul Transporturilor și companiile lui “trebuie să înceapă să fure manageri și personal de la companiile private așa cum acestea au făcut ani la rândul de la companiile de stat”. “Experiența cu un singur manager numit prin procedurile prevăzute de OUG 109 nu duce întotdeauna la succes. Sunt sisteme greu de reformat, care nu pot fi realizate cu un singur om. Există riscul ca acesta să fie absorbit de către sistem, oricât de bun ar fi”, a precizat ministrul.

În 10 mai, TAROM anunța că Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) a decis în 6 mai, cu unanimitate de voturi, revocarea lui Christian Heinzmann și a lui Tiberiu Țiclea din calitatea de administratori.

Cei doi sunt acuzați de neîndeplinirea unor cerințe legale, a unor măsuri prevăzute în contractul de mandat sau în Planul de administrare al companiei.

AGA este compusă din doi reprezentanți ai Ministerului transporturilor și câte unul de la ROMATSA și Ministerul Finanțelor:

  • Ionescu Mihail -Victor (MT)
  • Neacşa Petre (MT)
  • Dumitrescu Gabriel (ROMATSA)
  • Răceu Ioan (Ministerul Finanțelor Publice).

Fiecare ministru, cu oamenii lui

Fiecare ministru al Transporturilor și-a numit propriii oameni, la puțin timp de la instalarea în funcție. Astfel, Heinzmann a fost desemnat în mandatul lui Ovidiu Silaghi, în Guvernul Ponta 1 (USL).

Următorul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, din Guvernul Ponta 2 (tot cu USL) a încercat să-l dea jos pe belgian, dar pentru că se grăbea să pună șef un om controlat de el, a inventat o funcție: cea de director executiv, în care l-a numit pe Nicolae Demetriade. Asta se întâmpla în 3 iulie 2013, cu puțin timp înainte ca Fenechiu să fie condamnat la 5 ani de închisoare.

La rândul lor, miniștrii Ramona Mănescu – în toamna lui 2013 –, Dan Șova – în 2014 –  și Ioan Rus – în 2015 – și-au numit propriii oameni în CA.

Singurul care nu a făcut schimbări a fost ministrul Iulian Matache, dar el a fost mult mai ocupat să-l protejeze pe Narcis Neaga de la CNADNR, pentru Lotul 3 Orăștie – Sibiu, deschis circulației de antecesorul său, Ioan Rus, și lăsat să pună în pericol viața șoferilor timp de un an de zile.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.