Consiliul Judetean Iasi a aprobat miercuri, dupa dispute de cateva luni intre consilierii PDL si USL, construirea unei piste noi, de 2.400 de metri, la aeroportul international din oras. Ministerului Transporturilor a impacat si capra, si varza cu aceasta propunere. Consilierii PDL doreau extinderea pistei actuale de la 1.800 m la 2.400 m, iar cei USL – construirea unei piste noi, de 3.000 m.
Ministrul Alexandru Nazare a venit la sedinta Consiliului Judetean Iasi si a sustinut propunerea MTI de deblocare a proiectului de dezvoltare a Aeroportului International Iasi, avertizandu-i asupra strictetii Comisiei Europene privind finantarea aeroporturilor. Pana la urma, propunerea a fost votata in unanimitate.
”Am reusit sa convingem consilierii judeteni ca aeroportul Iasi are nevoie acum de o pista de 2400 metri. Le-am explicat reprezentantilor de toate culorile politice din Consiliul Judetean Iasi ca piste de peste 3.000 metri pot fi gasite la aeroporturi ca Heathrow si Gatewick din Londra sau la cel din Manchester, unde traficul este intre 18 si 65 de milioane pe an. Or, in cazul Iasiului vorbim de un trafic sub 1 milion de pasageri pe an, si nicio proiectie nu ne poate duce la cifre de ordinul zecilor de milioane in urmatorii 10-20 de ani. Abia in 2020 traficul estimat pentru aeroportul Iasi va fi de peste 1 milion de pasageri, iar o pista de 2.400 metri acopera fara problema un asemenea trafic”, a argumentat Nazare.
Potrivit ministrului, CJ Iasi are acum responsabilitatea redimensionarii proiectului pentru construirea pistei noi, care sa se incadreze in conditiile de servicii de interes economic general (SIEG), adica sa fie finalizat pana in ianuarie 2014, cu o alocare maxima de 30 milioane de euro in fiecare an. “In cazul in care analiza va arata ca o noua pista de 2.400 m nu se poate incadra in aceste conditii, CJ Iasi trebuie sa aprobe extinderea actualei piste la 2.400 m. Comisia Europeana este extrem de stricta in ceea ce priveste finantarea aeroporturilor si de aceea le-am solicitat consilierilor judeteni sa fie extrem de precauti. Solutia adoptata astazi este una pragmatica si asigura o perspectiva clara de dezvoltare a aeroportuluiIasi”, a explicat Nazare.
“Chiar daca MTI nu administreaza aeroportul din Iasi, acest drept apartinand Consiliului Judetean, am demonstrat ca suntem preocupati de identificarea solutiilor practice si cu beneficiu imediat pentru ieseni. MTI va sprijini in continuare demersurile de modernizare pentru aeroportul Iasi”, a conchis ministrul Transporturilor.
Magda SEVERIN