Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) a transmis redacției, în 9 iulie, precizări cu privire la adoptarea Ordonanței de Urgență (OUG) nr. 51/2019, privind prelungirea programele de transport județean.
Actul normativ a fost adoptat de Guvernul Dăncilă în data de 25 iunie și a fost publicat în Monitorul Oficial în 28 iunie.
Redăm integral comunicatul FORT, semnat de Augustin Hagiu, liderul federației:
“Federatia Operatorilor Romani de Transport – FORT, in dorinta de a informa in mod corect intreaga opinie publica, raportat campaniei de dezinformare avand ca tema transportul regulat de pasageri in trafic judetean, subiect generat de publicarea in Monitorul Oficial a Ordonantei de Urgenta a Guvernului pentru modificarea si completarea Legii serviciilor publice de transport in unitatile administrative teritoriale si a Legii serviciilor de transport public, face urmatoarele precizari, de natura sa transmita informatii corecte pentru publicul calator:
- În cazul neadoptarii OUG-ului in cauza, toate cursele regulate de transport judetean, incepand cu data de 01.07.2019, ar fi fost paralizate, din cauza vidului legislativ, ce nu permitea nici Consiliilor Judetene si nici Autoritatii Rutiere Romane – ARR sa elibereze/prelungeasca licentele de traseu ce isi incetau valabilitatea la data de 30 iunie a.c.. Odata cu preluarea temporara (pana la aparitia normelor) a acestei atributii de catre ARR, situatia a fost deblocata, printr-un efort demn de laudat la nivelul acestei autoritati din cadrul Ministerului Transporturilor, autoritate ai carei angajati au lucrat special in weekend-ul 29-30 iunie pentru prelungirea tuturor licentelor.
- La cererea operatorilor de transport, absolut toate licentele de traseu emise dupa atribuirea programelor judetene din 2013 au fost prelungite pana in iunie 2023, situatie valabila pe intreg teritoriul national, in toate judetele.
- Din anul 2008, moment in care transportul rutier de pasageri prin curse regulate la nivel judetean a devenit serviciu de utilitate publica, si pana in prezent, niciun consiliu judetean nu a acordat compensatii financiare operatorilor de transport, cu toate ca a aprobat, in cele mai multe cazuri, tarife ce nu acopera costurile operationale si, in plus, o marja de profit rezonabila. Mai mult decat atat, la solicitarea expresa a unor consilii judetene sau primari ai unor localitati sarace, au existat situatii in care prestatia operatorilor de transport a fost realizata pe trasee total nerentabile, fara acoperirea investitiilor realizate.
Desi, prin aparitia Legii nr. 92/2007, autoritatile locale aveau posibilitatea (legala) sa se implice in desfasurarea activitatii de transport judetean, cu mici exceptii (3-4 judete, unde s-a delegat gestiunea transportului), in majoritatea judetelor el a ramas comercial, fara nicio implicare din partea autoritatilor locale competente, din 2008 si pana in prezent.
- Autoritatile locale competente, prin operatorii locali (la transportul in interiorul localitatii) si prin operatorii regionali (la ADI-uri), au “grevat” bugetele locale cu costuri “ireale” (de tarif/km), de 4-5 ori mai mari decat cele in regim comercial.
De exemplu: Piatra Neamt 9 lei/km; Brasov 7-9 lei/km; Vaslui 7.75 lei/km; Iasi 7.5 lei/km.
Astfel, se observa faptul ca autoritatile locale nu s-au implicat in transportul judetean (de la aparitia Legii nr. 92/2007), iar acolo unde totusi au facut-o, au stabilit bugete de compensare mult mai mai mari decat cele de pe piata, preferand sa-si compenseze propriii operatori, dar impovarand bugetele locale cu costuri “neoperationale”, in pofida oricarui calcul economic.
Un operator propriu, al UAT-ului sau ADI-ului, face transport public la tarife de 4-5 ori mai mari decat tarifele de pe piata comerciala (libera), similar cu domeniul constructiilor, unde metri patrati de montaj pavele si borduri, banci in parcuri sau asfaltari ajung sa coste bugetul local, atunci cand lucreaza cu firmele proprii, mult mai mult decat daca contractile de lucrari s-ar atribui prin licitatie publica.
- Prin adoptarea OUG in disctutie, consiliile judetene primesc prerogative suplimentare, raportat situatiei legislative anterioare, in sensul mentinerii acestora din urma, la care se adauga eliberarea licentelor de traseu, controlul prin imputerniciti ai conducerii consiliilor judetene, organizarea sedintelor de atribuire, realizarea studiilor de specialitate in vederea imbunatatirii, modificarii sau elaborarii programelor de transport judetean si corelarii acestora cu nevoia de mobilitate a pasagerilor.
- Riscul ca unele trasee judetene sa ramana, in viitorul apropiat, fara transport regulat apare numai la nivelul acelor UAT-uri ce refuza sa intocmeasca studii de specialitate (de trafic si de oportunitate) care sa determine evolutia mobilitatii pasagerilor, pentru a asigura inca din ianuarie 2020 bugetele necesare pentru acoperirea eventualelor diferente intre tarifele impuse (aprobate) si costurile operationale la care, in mod obligatoriu, se adauga marjele de profit rezonabile.
- În ciuda haosului legislativ generat la nivel national de proasta intelegere a legislatiei europene si nationale din ultimele 12 luni, FORT este in masura sa ofere publicului informatii punctuale, legate de investitiile realizate de catre operatori:
- la nivel national, in 2019, cresterea investitiilor in autocare si autobuze noi, in primul trimestru a fost de 266%, in comparatie cu anul 2018;
- la nivelul acelorasi mijloace de transport, in perioada 2017-2019, la nivel national operatorii de transport au realizat urmatoarele investitii:
anul 2017: 924 de vehicule de transport pasageri – valoarea medie a investitiilor – de 46 milioane de euro.
anul 2018: 1.644 de vehicule de transport pasageri – valoarea medie a investitiilor – de 82,2 milioane de euro.
anul 2019: 924 de vehicule de transport pasageri – valoarea medie a investitiilor:- de51 milioane de euro.
- Federatia Operatorilor Romani de Transport, alaturi de toate asociatiile si filialele membre, lupta in continuare pentru cresterea gradului de confort si siguranta in beneficiul pasagerilor si pentru asigurarea tuturor conditiilor operationale si legislative, care sa permita operatorilor de transport realizarea unor investitii sustenabile, si considera ca numai un parteneriat solid si transparent cu toate institutiile statului poate dezvolta sectorul de transport rutier de pasageri in interesul economic si social general”.