Aleasă primar general al Capitalei cu peste 43% din voturile bucureștenilor care s-au prezentat la urne (puțin peste 220.800, adică 33%), Gabriela Firea Pandele anunță că una dintre prioritățile sale este acordarea gratuității tuturor bucureștenilor la transportul cu autobuzele, troleibuzele și tramvaiele RATB.
În prezent, au gratuitate numai pensionarii – indiferent de cuantumul pensiei -, acesta fiind cadoul făcut de Victor Ciorbea în 1997, în jumătatea de an cât a stat primar al Capitalei.
Biletul RATB costă 1,3 lei și nu s-a mai scumpit din februarie 2008, în ciuda apelurilor disperate ale celor 7 directori generali care s-au perindat la conducerea Regiei, numiți de CGMB.
“Modernizarea transportului public este o prioritate pentru mine, precum şi îmbunătăţirea condiţiilor pentru biciclişti. Voi găsi căile economice cele mai potrivite pentru ca transportul public să fie gratuit, într-un timp rezonabil, tocmai pentru a încuraja cât mai mulţi bucureşteni să îl folosească. Asta nu înseamnă că personalul RATB care vinde, acum, biletele, va rămâne pe drumuri. Vom găsi soluţii pentru fiecare în parte. Eu vreau să creez locuri de muncă pentru bucureşteni, nu să cresc şomajul. Tot ce am promis în campanie voi face. Va mulţumesc pentru încredere!!!”, scrie Firea astăzi pe Facebook.
Mesajul vine să întărească ceea ce promisese aseară, la B1TV: “Unul dintre primele proiecte pe care le voi depune se referă la restructurarea, redresarea RATB. Există un plan economic care poate fi aplicat, prin care transportul public să fie gratuit. Vrem să încurajăm călătoriile cu transportul public, ca să lăsăm maşina acasă şi să nu mai fie traficul atât de sufocant. Am vorbit cu specialişti şi am făcut un calcul de oportunitate şi am decis că se poate face. E vorba doar despre RATB, nu şi metroul. Acesta aparţine de Ministerul Transporturilor. E un plan economic ce poate fi aplicat”.
Primărița Capitalei a insistat că proiectul este fezabil “mai ales dacă RATB își va acoperi din cheltuieli vânzând în străinătate tramvaie fabricate în România”.
Firea nu exclude nici posibilitatea ca Metroul să treacă în subordinea Primăriei Capitalei şi să acorde gratuitate și călătorilor care aleg acest mijloc de transport în comun.
Amintim că în 5 septembrie 2012, premierul Victor Ponta anunța de la tribuna Guvernului că “în perioada imediat următoare metroul va trece la Primărie”. Dacă s-ar fi întâmplat așa, ar fi putut fi introdusă și cartela unică pentru mijloacele de transport de suprafaţă și metrou.
De atunci au trecut aprooape 4 ani. Poate că ce n-a reușit el va pune în practică Firea. Evident, pentru asta va cere în toamnă, la alegerile parlamentare, un guvern PSD.
Magda SEVERIN