Un autobuz electric din China pus la dispoziţie de firma CEFIN Trucks va circula în probe, începând de luni, 28 octombrie, timp de o lună pe linia 33 de transport în comun din Timişoara, în baza unui acord semnat săptămâna trecută de oficialii administraţiei locale cu reprezentanţii companiei. Primarul Nicolae Robu l-a prezentat, vineri, jurnaliştilor, declarând că intenţionează ca pe viitor Primăria să introducă astfel de maşini şi pe alte trasee. Autobuzul, produs de compania BYD, cel mai important producător de autobuze propulsate de motor electric şi de baterii reîncărcabile, are două uşi. Un al doilea exemplar BYD eBus, cu 3 uşi, va fi expus în centrul oraşului pentru a putea fi studiat de timişoreni.
“Firma CEFIN ne pune la dispoziţie două asemenea autobuze electrice: unul care timp de 30 de zile va fi în trafic pentru a fi testat şi un al doilea care va putea fi studiat câteva zile. Autobuzele provin din Republica China. Reiterez hotărârea noastră de a nu mai achiziţiona în Timişoara autobuze cu motor termic, ci numai cu motor electric”, a anunţat Robu.
La rândul său, reprezentantul CEFIN a declarat că un astfel de autovehicul aduce economii, chiar dacă este mai. “Nu vorbim în momentul de faţă de o achiziţie, dar am vrut să testăm acest autobuz nou chiar pe drumurile din Timişoara, oraş obişnuit cu premiere de acest fel. Este un produs extrem de nou. Un autobuz electric înseamnă zero poluare, zero emisii, nu are niciun miros şi nu face zgomot. Testarea nu înseamnă numai probarea pe circuitul oraşului, ci şi monitorizarea tuturor caracteristicilor tehnice ale autobuzului”, a precizat directorul firmei Cefin, Stefano Albarosa.
Potrivit acestuia, un astfel de autobuz costă între 300.000 şi 400.000 de euro, iar mentenanţa aduce economii de 35.000 de euro pe an.
În urmă cu două săptămâni, primarul Robu a anunţat că autorităţile locale vor monitoriza parametrii de funcţionare, gradul de confort şi de satisfacţie pe care îl conferă autobuzul electric, precum şi parametrii energetici, apoi va fi făcută o analiză asupra costurilor, în condiţiile în care Primăria Timişoara vrea să schimbe actualul parc auto al Regiei Autonome de Transport (RAT).
Autobuzul model K9 este 100% electric şi funcţionează cu baterii reîncărcabile bazate pe o tehnologie de ultimă generaţie. Acestea asigură autobuzului BYD o autonomie de 250 km cu o singură încărcare, în condiţii de trafic urban, cea mai mare autonomie atinsă de un astfel de vehicul până în prezent.
Atributele cele mai importante ale autobuzului BYD eBus care diferenţiază acest vehicul de mijloacele de transport în comun clasice sunt ECOLOGIA şi ECONOMIA, se arată pe site-ul Primăriei Timişoara.
ECOLOGIC
Datorită funcţionării cu motor electric, autobuzul BYD este un vehicul prietenos cu mediul înconjurător, fiind complet nepoluant – zero emisii de CO2 şi noxe şi zgomot redus faţă de un vehicul propulsat de motor clasic (termic). Bateriile au la bază o tehnologie de vârf şi sunt 100% reciclabile, fără electrolit toxic şi fără metale grele. Astfel, se poate spune despre acest vehicul că este complet ecologic, spre deosebire de vehiculele clasice, cu motor termic, care sunt considerate cel mai important factor poluant al civilizaţiei noastre. În Europa există o serie de linii de fonduri disponibile pentru municipalităţi pentru a susţine achiziţia de autovehicule electrice, obiectivul fiind reducerea impactului negativ pe care îl are industria auto asupra mediului.
ECONOMIC
Tot motorul electric asigura o economie importantă la costurile operaţionale – atât combustibil (energia fiind mult mai ieftină decât comustibilii clasici), cât şi la costurile cu mentenenţa.
Economia totala calculata pentru utilizarea unui autobuz electric BYD fata de un autobuz clasic pe o durata de viata de 10 ani este de aproximativ 330.000 euro pentru un singur autobuz.
Dupa inca 2 ani de utilizare, economia totala e de aproximativ 580.000 euro pentru un autobuz. Aceasta rezulta insumand toate costurile (pret achizitie, mentenanta, combustibil).
In plus, oferta Cefin include pentru un astfel de produs o propunere competitiva de finantare si alternative de tradein pentru autobuzlele existente (preluarea unui anumit numar de autobuze rulate ca avans pentru achizitia de autobuze electrice noi), eliminandu-se astfel eventualul impact negativ asupra cashflowului.
Omologare de tip în UE
Acestea sunt motivele pentru care autobuzul BYD a inregistrat un succes rapid in lume, dar mai ales in Europa, dupa ce a obtinut la inceputul anului 2013 omologarea de tip in Uniunea Europena (produsul are toate aprobarile pentru a fi comercializat in toate statele membre EU fara alte certificari necesare).
Astfel, Parcul national Schiermonnikoog, din provincia olandeza Friesland, a devenit unul dintre primele locuri din Europa care utilizeaza pentru transportul public autobuze fara emisii poluante (sase vehicule) furnizate de catre BYD. Un succes de rasunet in domeniul auto a fost castigarea contractului pentru furnizarea a 35 autobuze electrice catre Schiphol (aeroportul din Amsterdam).
Testat în Europa, ajunge la Timişoara
Si, dupa ce multe multe orase din Europa au testat deja autobuzul 100% electric al BYD Frankfurt, Helsinki, Amsterdam, Copenhaga, Madrid, Barcelona, Budapesta, Varsovia, Cracovia, Milano, este randul primului oras din Romania sa testeze un mijlocul de transport in comun electric – Timisoara.
Oficialii locali sunt convinsi ca aceasta este tehnologia viitorului si solutia pentru un transport public in comun sustenabil. Autobuzul nu va putea trece neobservat pe traseul liniei 33, mai ales ca reprezentantii CEFIN au anuntat ca vor marca foarte vizibil cea mai importanta statie de pe traseul autobuzului, statia Catedrala Metropolitana din Piata Victoriei.
Biletele si abonamentele se validează la singurul validator situat la uşa din faţă. Autobuzul este prevăzut cu două uşi: urcarea se face pe cea din faţă, iar coborârea pe cea din spate. În acest fel se va asigura un flux de cãlãtori fãrã a se întâmpla blocaje sau aglomerãri, precizează Primăria Timişoara.
Amintim că şi primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunţat că intenţionează să cumpere autobuze electrice.
Magda SEVERIN