Primul tren electric Alstom, urgent în circulație

Primul tren electric Alstom Coradia Stream, din totalul de 37 de unități achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), intră în circulație de la jumătatea acestei luni, pe ruta București Nord-Ploiești Vest-stațiunile de pe Valea Prahovei-Brașov.

Aceasta este, de altfel, singura ramă electrică interregională de lung parcurs RE-IR1 livrată, în cadrul contractului, de compania Alstom Ferroviaria. Rama a sosit în țară pe 4 decembrie 2023, iar de atunci a fost supusă testării, timp de aproape un an.

Risc de pierdere a fondurilor europene

Operaționalizarea a fost făcută urgent de către reprezentanții ARF, pentru a nu pierde fondurile europene. „În temeiul art. 7 alin. (13) din Legea 52/2003, luând în considerare implementarea prevederilor proiectelor cu fonduri europene nerambursabile, corelate cu riscul decomiterii unor fonduri în absența implementării cu celeritate a prevederilor CSP atribuite competitiv, proiectul de act adițional privind operaționalizarea, începând cu data de 15 noiembrie, a fost adoptat de ARF în regim de urgență”, potrivit instituției.

De altfel, Autoritatea pentru Reformă Feroviară recunoaște că „s-a decalat calendarul de livrare a celorlalte 36 de rame electrice RE-IR1”.

Expus la Gara de Nord, în Săptămâna Europeană a Mobilității

Publicul a putut admira deja trenul Alstom Coradia Stream, chiar și dacă numai la expoziția de material rulant din Gara de Nord București, în septembrie, cu ocazia Săptămânii Europene a Mobilității și a acțiunilor organizate de ADI Transport Public București-Ilfov sub egida „Shared Public Space”, împreună cu ARF și cu sprijinul tehnic al Alstom Transport, CFR Infrastructură și CFR Călători.

Promisiuni: celelalte 36 de rame electrice, în 2025

ARF promite că, în prima parte a anului viitor, „pe măsură ce restul de 11 trenuri vor intra în parcul său și predate spre operare CFR Călători în acest contract de servicii publice, trenurile electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor circula pe toate rutele din contract”. Este vorba despre rutele: București-Constanța; București-Craiova; București-Ploiești-Brașov-Sighișoara-Alba Iulia-Deva-Arad-Timișoara; București-Craiova-Drobeta Turnu Severin-Timișoara-Arad;  București-Craiova-Târgu Jiu-Deva.

„Celelalte 25 de trenuri electrice RE-IR1 vor intra în circulație, în 2025, în cadrul contractelor de servicii publice aflate, în prezent, în procedura de licitare, deservind restul de magistrale feroviare electrificate: București-Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Iași; București-Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Suceava; București-Ploiești-Buzău-Brăila-Galați; Iași-Suceava-Dej-Cluj Napoca; București-Ploiești-Brașov-Sighișoara-Cluj Napoca; Brașov-Sfântu Gheorghe-Miercurea Ciuc-Bistrița-Cluj Napoca; București-Ploiești-Brașov; Cluj Napoca-Alba Iulia-Deva-Arad-Timișoara”.

Valoarea totală a contractului pentru achiziționarea celor 37 de unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani este de 2,42 de miliarde de lei, fără TVA. Trei dintre cele 37 de trenuri contractate au fost produse în Polonia, iar anul acesta producția s-a mutat în Germania, generând costuri mai mari pentru compania Alstom.

Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.