Parcarea subterană de la Universitate s-a deschis publicului, joi, în prezenţa primarului Sorin Oprescu, după mai multe amânări, inclusiv cea din campania electorală pentru locale. Însă acum, edilul Capitalei îşi poate ajuta foştii colegi din USL pentru parlamentare, cu acordarea gratuităţii la parcarea maşinilor timp de două săptămâni, până la începutul lui decembrie, să nu bată prea mult la ochi. Există aici 425 de locuri pentru autoturisme şi 21 de pentru motociclete, iar posesorii autoturismelor pot intra în subteran pe platformele din străzile Academiei şi Toma Caragiu şi pot ieşi pe cea din B-dul I.C. Brătianu, spre Muzeul de Istorie. Cei care şi-au parcat maşina pot ajunge prin strada Toma Caragiu şi cu liftul, şi pe scări.
Fiecare dintre cele 3 niveluri are indicat la intrare numărul de locuri disponibile şi este diferenţiat printr-o culoare şi prin imprimarea unui animal: nivelul I – un hipopotam, nivelul II – un crocodil şi nivelul III – o morsă.
La nivelul III a fost prevăzut un adăpost de apărare civilă, iar la nivelul I va fi dată în folosinţă la anul o spălătorie auto.
În parcare există prize unde pot fi încărcate autovehiculele electrice, precum şi locuri speciale pentru persoanele cu handicap, situate în apropierea liftului.
Tarife: 2,5 lei/oră ziua şi 1 leu/oră de la 20.00 la 6.00
Posesorii autoturismelor pot parca la tarife de 2,5 lei/oră ziua până la ora 20.00 şi 1 leu leu pe oră de la 20.00 până la 06.00.
Tot 1 leu va fi preţul unei ore de parcare în zilele de sâmbătă şi duminică.
Abonamentele lunare cu timp nelimitat sunt de 499 de lei pentru autoturisme şi 199 de lei pentru motociclete.
Există şi două abonamente flexibile, cu timp de parcare de 10 ore/zi la preţ de 349 de lei/lună şi pentru parcarea numai noaptea, la 149 de lei/lună.
Există 4 automate de plată monitorizate ce permit plata cash sau cu carduri bancare. Toate rampele sunt prevăzute cu sistem de degivrare automat.
10 milioane de euro
Costul lucrării realizate în parteneriat public-privat este de 10 milioane de euro, suportaţi integral de constructor, potrivit lui Oprescu. Parcarea a fost concesionată pentru 39 de ani de către societatea belgiană Interparking.
Prezent la eveniment, Roland Cracco, managerul general al Grupului Interparking, a declarat că va realiza şi alte parcări “în contextul parteneriatului public-privat cu autorităţile locale în Bucureşti şi de o manieră generală în România”.
Piaţeta, model interbelic după părerea lui Oprescu
Cu 6 luni întârziere, s-a finalizat şi amenajarea peisagistică de la suprafaţă, în zona statuilor. Pe locul unde s-au aflat ruinele Bisericii Sfântul Sava s-a turnat beton alb iar în rest s-a pavat cu piatra cubică recuperată de pe B-dul Aviatorilor.
Delimitată spre bulevard cu 25 de stâlpi de iluminat şi cu proiectoare la statui, piaţeta respectă, potrivit primarului Oprescu, planul arhitectural din perioada interbelică. Aici va fi, timp de 2 luni pe an (mai şi iunie), câte o expoziţie de lucrări de artă contemporană.
Între piaţetă şi clădirile învecinate au fost sădiţi 50 de mesteceni şi stejari roşii. Pe strada Toma Caragiu nu se mai este permite accesul maşinilor la suprafaţă, iar pe cubul de sticlă al casei liftului, amplasat aici, au fost inscripţionate date istorice şi imagini relevante pentru Piaţa Universităţii.
Prima din cele 12 parcări croite de 8 ani
“Această prima parcare subterană reprezintă, de fapt, debutul real al sistemului public de parcări din Capitala” a promis primarul Oprescu.
Lucrările au început în septembrie 2010, dar s-au blocat până în iunie 2011 pentru descărcarea de sarcină arheologică, după ce muncitorii au dat de ruinele Bisericii Sf. Sava.
Parcarea subterană din Piaţa Universităţii este prima din cele 12 programate de primăria Capitalei începând cu 2004. De atunci au tot fost puricate amplasamentele, s-au tot făcut prospecţiuni şi, în final, când s-au lansat licitaţiile, a venit criza economică.
Acum mai sunt pe ţeavă două parcări subterane – la Edgar Quinet) legată de cea de la Intercontinental) şi Piaţa Charles de Gaulle.
Magda SEVERIN