Consiliul General al Municipiului București (CGMB) a aprobat ieri, cu două luni de întârziere faţă de termenul prevăzut de lege dar cu unanimitate de voturi, bugetul Capitalei în valoare de aproape 1 miliard de euro (4,2 mld lei, mai mic decât cel de anul trecut, de 5,2 mld lei), cu majorări la subvențiile pentru RATB și RADET, care însumează acum peste 1,1 miliarde de lei.
„Bugetul aprobat vizează finanțarea lucrărilor necesare dezvoltării orașului, dar și asigurarea funcționării lui, de la întreținerea străzilor până la iluminatul public. O mare componentă a o reprezintă protecția socială: subvenția la energia termică și la transportul în comun a fost majorată. Am avut grijă însă și de alocarea banilor necesari întreținerii și modernizării celor 19 spitale aflate în administrarea PMB, precum și pentru construirea de noi grădinițe. În perspectiva candidaturii Bucureștiului la Capitala Culturală Europeană 2021, continuăm modernizarea teatrelor”, a declarat primarul general Sorin Oprescu.
În urma celor peste 100 de amendamente aduse de consilieri proiectului de buget înaintat de primarul Oprescu, sumele au fost modificate substanțial: banii luați de la marile proiecte de infrastructură s-au dus la subvențiile RATB și RADET.
La RATB, subvenția a fost majorată de la 530 la 545 de milioane de lei iar la RADET, de la 552 la 570 de milioane de lei.
(extras den proiectul inițial, promovat de Oprescu)
“Pentru RADET, pe partea de investiții erau alocate doar 4 milioane de lei, întrucât poprirea pe conturi este de 100% iar din contul escrow, practic Regia nu poate folosi bani decât pentru salarii. Am decis să majorăm cu o sumă considerabilă, cu 48 de milioane, astfel încât lista de investiții a RADET să ajungă la 52 de milioane de lei și să putem face reparații atât ale rețelelor, cât și ale punctelor termice”, a precizat viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea.
La RATB, bugetul pentru investiții a fost majorat de la 6 milioane la 34 de milioane de lei, pentru modernizarea parcului auto. Astfel, vor fi achiziționate 5 tramvaie Bucur, se vor moderniza 3 tramvaie și se vor achiziționa 20 de automate pentru cartele RATB.
Oprescu le-a spus consilierilor că banii „sunt dați degeaba, deoarece Regia poate face doar două tramvaie pe an și acelea cu 75% dintre piese cumparate din altă parte”. Edilul Capitalei a spus ca va veni cu un studiu de transformare în societate comercială a RATB, pentru eficientizarea activității.
Sume reduse la investiții
La capitolul ”Investiții”, suma totală de 1,1 miliarde lei propusă de Oprescu s-a modificat în minus, banii fiind tăiați de la investițiile din infrastructură, ce însumau inițial 540 milioane lei. A fost dublat însă bugetul pentru construirea a 11 grădinițe noi, de la 7,7 la 14,1 milioane lei, iar numărul imobilelor cu „bulină roșie” ce vor fi consolidate a crescut de la 4 la 21, cu sumele aferente: de la 7 la 17,8 mil lei.
De unde s-au tăiat bani:
– 10 mil lei de la drumul expres spre A1 (Penetrația Splaiul Independenței – Ciurel – A1, prin intermediul unui pod hobanat de 235,2 m lungime şi 13,9 m lăţime, cu 3 benzi de circulaţie rutieră), astfel că suma a fost redusă la 80 mil lei. Lucrarea este realizată 6%.
– 1 milion de lei de la pasajul Pietonal Piața Eroii Revoluției, astfel că bugetul a fost redus la 5 mil lei față de propunerea primarului general;
– 7 mil lei de la reabilitarea B-dului Liviu Rebreanu, astfel că suma a fost redusă la 40 mil lei;
– 1 mil lei de la reabilitare B-dului Aerogării, astfel că suma a fost redusă la 5,6 mil lei;
– 4 mil lei din restanța de plată pentru Pasajul suprateran Mihai Bravu, astfel că suma a fost redusă la 26 mil lei;
– 5 mil lei de la reabilitarea Șos. Pantelimon, astfel că bugetul lucrării a fost diminuat la 35 mil lei;
– 1,5 mil lei de la grupul statuar “Aripi” și 2,5 mil lei de la alte investiții ale Administrației Monumentelor, pentru care Oprescu propusese 32 mil lei;
– 19 mil lei de la Administrația Străzilor, pentru care primarul general a cerut 280 mil lei;
– 7,5 mil lei de la Autoritatea pentru Supravegherea și Protecția Animalelor, căreia primarul general îi stabilise un buget de 24 mil lei;
– 30 mil lei din cele 70 mil propuse de Oprescu pentru Administrația Lacuri, Parcuri și Agrement
– s-au luat banii de la studiul de fezabilitate pentru consolidare si restaurare Palatul Voievodal Curtea Veche;
– s-aa tăiat 2,5 mil lei de la revizuirea Planului Urbanistic General, pentru care primarul general ceruse 11 mil lei.
Sume acceptate
CGMB a acceptat următoarele sume propuse în buget de primarul Oprescu:
– 30 milioane lei pentru Clubul Sportiv al Municipiului București
– 54 mil lei pentru Direcția de Asistenta Socială
– 29 mil lei pentru Poliția Locală
– 81 mil lei pentru Administrația Cimitirelor și Crematoriilor Uasne
– 300 mil lei pentru Administrația Spitalelor
– 37 mil lei pentru sistemul de management al situațiilor de urgență;
– 2,5 mil lei pentru modernizarea site-ului Primăriei;
– 50 mil lei pentru reabilitarea școlilor și grădinițelor;
– 15 mil lei pentru consolidarea Teatrului Evreiesc de Stat;
– 17 mil lei pentru rețele edilitare în cartierul Henri Coandă;
– 128 mil lei pentru finalizarea stației de epurare de la Glina.-
Totodată, 26 mil lei au fost alocați construirii unei Săli Polivalente la Complexul sportiv “Lia Manoliu”. Suma de 8,4 mil lei a fost dată începerii lucrărilor de la Patinoarului Flamaropol, ce va fi demolat iar în locul lui va fi construit un patinoar olimplic, un bazin de înot și o sală de sport pentru desfășurarea sporturilor de echipă – volei, handbal, baschet – cu destinația de antrenament al elevilor.
Modernizarea vechiului sediu al Primăriei Capitalei de pe B-dul Regina Elisabeta va mai „înghiți” anul acesta 77 de milioane de lei, în al 5-lea an de lucrări deja scumpite cu 150%, ce, în final, sunt programate a se finaliza în trimestrul III 2015.
Alte investiții în infrastructura rutieră (continuarea lucrărilor):
– 55 milioane de lei pentru lărgirea Străzii Fabrica de Glucoză de la 2 la 4 benzi de circulație
– 20 de milioane de lei pentru restanțele la Pasajul Basarab
– 70 milioane lei pentru continuarea lucrărilor realizate 55% la străpungerea Nicolae Grigorescu – Splai Dudescu, arteră ce va asigura descărcarea traficului de pe Vitan- Bârzești și, odata cu finalizarea A3, va asigura dirijarea traficului către zona de sud a orașului
– 70 de milioane de lei pentru Prelungirea Ghencea – Domnești, ce va fi supralărgită pe 3,5 km, între Strada Brașov și limita administrativ-teritorială a municipiului București. În continuare, lucrările până la Șoseaua de centură, cu tot cu pasajul rutier ce va supratraversa Centura și calea ferata, vor fi realizate de CNADNR.
– 25 de milioane de lei pentru continuarea lucrărilor de la Șoseaua Iancului
– 45,8 milioane lei pentru finalizarea pasajului subteran de la Piața Presei Libere, realizat 80%.
Magda SEVERIN